InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Revamil-producten met honing voor wondverzorging

Revamil-producten met honing voor wondverzorging

Revamil-producten met honing voor wondverzorging Honing is vooral bekend als zoete stof die op het brood kan worden gesmeerd of wordt gebruikt als zoetmiddel in de thee of in recepten. Maar honing heeft ook eigenschappen voor andere doeleinden. Een bepaalde honingsoort kan gebruikt worden als wondheling. Van honing zou in eerste instantie niet verwacht worden dat het een uitstekend middel is tegen bacteriën omdat alle suikers een voedsel-eldorado lijken voor micro-organismen. Toch is het al eeuwen bekend dat honing bacteriën kan doden.

Microbioloog Paul Kwakman

Weliswaar is de eigenschap dat honing bacteriën kan doden al lang bekend maar het was nog nooit duidelijk waarom. Om achter die eigenschap te komen heeft medisch microbioloog Paul Kwakman veel onderzoek gepleegd. Maar onderzoek naar de werking van honing is niet hetzelfde als naar de werking van een medicijn. Een bepaald medicijn is altijd gelijk van samenstelling. Bij een natuurproduct als honing is dat niet het geval. Per bijenvolk kan de samenstelling verschillend zijn en van welke bloemen de honing afkomstig is bepaalt mede de precieze opbouw.

Kenmerken en eigenschappen van Revamil-producten

Het is daarom zeker niet zo dat elke honingsoort de eigenschappen bezit om wonden te helen en niet iedere soort kan zomaar uitgesmeerd worden op een verwonding. Producten waarbij dat wel het geval is zijn verkrijgbaar onder de merknaam Revamil. De producten van Revamil zijn gebaseerd op gestandaardiseerde medicinale honing. De speciale manier waarmee Revamil wordt geproduceerd zorgt voor een hoog enzymgehalte met een langdurige enzymwerking. Bovendien zorgt Revamil ervoor dat er geen bacteriënsporen meer in de producten zitten door een sterilisatieproces.

Honing van constante kwaliteit

De gebruikte honing wordt gewonnen uit gezonde bijenvolken waarbij de omstandigheden worden geconditioneerd en gecontroleerd. Daardoor is er ook sprake van een constante kwaliteit van de honing wat bij andere bijenvolken niet altijd het geval is. De langdurig antibacteriële bescherming is te danken aan een combinatie van lage pH en lage wateractiviteit. Daardoor werkt het product ontstekingsremmend en wordt het proces van het herstel van weefsel bespoedigd.

Geen echte medicijn maar wel toegelaten

De antibacteriële werking wordt gezien als de belangrijkste rol van de honing in het herstelproces. Daarnaast hebben de producten van Revamil hydrofiele eigenschappen en wordt roodheid verminderd waardoor de wond in een rustige fase komt. Ze zijn blijvend effectief omdat het natuurlijke producten zijn en er geen resistentie tegen kan worden opgebouwd. Revamil is geen echt medicijn maar wel toegelaten als hulpmiddel voor de huid. Van welke bloemen Revamil afkomstig is blijft evenals het recept voor Coca Cola geheim.

Bee defensin-1

Microbioloog Paul Kwakman gebruikte voor zijn onderzoek Revamil. Hij testte daarmee op de veroorzaker van voedselvergiftiging (Bacillus subtilis) op de ziekenhuisbacterie (Staphylococcus aureus en Pseudomonas aeruginosa) en op de bacterie die in darmen voorkomt (Escherichia coli). Uiteindelijk kwam hij na veel testen uit op een klein positief geladen eiwit, Bee defensin-1, dat verantwoordelijk is voor de antibacteriële werking. Bijen gebruiken die stof in hun afweersysteem.

Verder kijken dan het laboratorium

In de medische wereld worden natuurproducten niet altijd serieus genomen hoewel de toepassing regelmatig tot goede resultaten leidt. Maar het is voor een onderzoeker goed om eens verder te kijken dan het laboratorium wat bij de ontdekking van Paul Kwakman van Bee defensin-1 in de Revamil het geval is geweest.

Een likje honing

Patiënten met een katheter hebben een verhoogde kans op een infectie. Kwakman heeft ontdekt dat, als rond de katheter een likje honing met de stof Bee defensin-1 wordt gesmeerd, er veel minder infecties ontstaan. Het suikergehalte in honing is zo hoog dat sommige bacteriesoorten daar niet tegen kunnen. Een enzym in de honing breekt suiker af waardoor een kleine hoeveelheid waterstofperoxide ontstaat die niet schadelijk is voor de huid en wel sommige bacteriën doodt. Door het gebruik van dat likje honing wordt tevens gluconzuur gevormd dat zorgt voor een laag zuur milieu wat goed is voor een snelle genezing van de wond. Bovendien bevat honing weinig water en veel suiker waardoor de bacteriën uitdrogen en zich niet kunnen vermenigvuldigen.

Productomschrijving

Revamil-producten hebben veel gunstige eigenschappen en zijn te gebruiken voor diverse wondjes.

Eigenschappen

  • Antibacterieel
  • Bevorderen wondherstel
  • Geen allergie of toxiciteit.
  • Geen residuen
  • Patiëntvriendelijk, zacht en niet kleverig
  • Zuiver door productie in beschermde omgeving

Gebruik

  • Bijtwondjes
  • Kleine brandwonden
  • Oppervlakkige wondjes
  • Schaafwondjes
  • Snijwondjes

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Honing, een natuurproduct en natuurlijke zoetmakerHoning, een natuurproduct en natuurlijke zoetmakerHoning is de eerste zoetstof die mensen vroeger bij het bereiden van gerechten gebruikten. Heel lang is dit de enige zoe…
Honing als geneesmiddelHoning als geneesmiddelIedereen weet natuurlijk wel wat honing is. Meestal gebruik je het voor op de boterham en soms ook wel voor in de thee.…
Honing doodt bacteriën en geneest wondenHoning doodt bacteriën en geneest wondenIedereen kent de zoete smaak van honing. Het wordt beschouwd als een puur natuurproduct omdat het door bijen wordt gemaa…
Manuka honing voor uw gezondheidManuka honing oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de ster…
Wondzorg: Werken met honing en honingzalfWondzorg: Werken met honing en honingzalfHoningzalf is een product die in de wondzorg terug van weggeweest is. In de oudheid gebruikte men al honing om wonden te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pieterz, Pixabay
  • http://www.wondbedekkers.nl/biologiq/revamil.pdf
  • http://www.perfectehuid.nl/productsite/revamilwondgel/veelgesteldevragen.htm
  • https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/Nieuwsoverzicht/Nieuws/Honing-ontleed.htm

Reageer op het artikel "Revamil-producten met honing voor wondverzorging"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 04-08-2016
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!