InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie: Hepatitis

Homeopathie: Hepatitis

Hepatitis of leverontsteking wordt meestal veroorzaakt door een virusinfectie. De meest voorkomende soorten hepatitis zijn hepatitis A, meestal overgebracht via de ontlasting, en hepatitis B, via bloed of seksueel contact doorgegeven. Hepatitis B is gevaarlijker, omdat nogal wat mensen die deze ziekte hebben een chronische vorm van hepatitis ontwikkelen, een ernstige chronische aandoening.

Hepatitis, leverontsteking

Andere virussen kunnen ook hepatitis veroorzaken, waaronder ook het virus van de ziekte van Pfeiffer. Soms kan ook een vorm van niet besmettelijke hepatitis ontstaan als gevolg van vergiftiging of drugsgebruik.

Tot de symptomen van hepatitis horen intense moeheid, lichte koorts, geen zin in voedsel en misselijkheid. De lever voelt opgezet aan, is pijnlijk en gevoelig. Vaak maar niet altijd gaat hepatitis gepaard met geelzucht, waarbij de huid en ogen geel van kleur worden, Ook kunnen lichtgekleurde ontlasting en heel donkere urinc zich al of niet voordoen.

Behandeling

Hepatitis is een ernstige ziekte en u moet er dan ook professionele hulp bij halen om de diagnose te stellen en het verloop van de ziekte te volgen. Er bestaan echter nog steeds geen effectieve conventionele medicijnen tegen hepatitis. Diverse preventieve middelen zijn er wel, met name voor mensen die zijn of zullen worden blootgesteld aan hepatitis. Zeg het dus tegen uw huisarts als u denkt dat u ermee in aanraking bent geweest.

Als u hepatitis hebt, rust dan zoveel u kunt en neem een uitgebalanceerd dieet met een middelmatige hoeveelheid eiwitten en weinig vet. Probeer goed te eten, ook al bent u niet hongerig. Vermijd scherpe specerijen, vette voeding, koffie en medicijnen. Alcohol is helemaal verboden.

Homeopathische geneesmiddelen

Door een behandeling met homeopathische middelen is vaak succes geboekt bij het verkorten van de duur van deze ziekte en als ondersteuning voor de persoon in kwestie om zijn vitaliteit terug te krijgen. In veel gevallen hebben we dan ook een geweldige verbetering meegemaakt. Hlet beste kunt u in behandeling gaan bij een professionele arts. Als die echter niet te vinden is, denken we dat u uzelf of uw familielid maar zelf moet gaan behandelen. Of u thuis nu wel of geen homeopathische behandeling toepast: u dient in ieder geval professionele hulp in te roepen.

Kies het medicijn dat het beste op de symptomen inspeelt en geef daarvan slechts drie tot zes doses iedere twaalf uur. Let er vooral op dat u het middel niet meer geeft, zodra enige wezenlijke verbetering te zien valt. Daarbij kan het dan gaan om zowel de kwaliteit als de intensiteit van de symptomen. Als zich binnen drie tot vier dagen geen verbetering voordoet, dient u een ander middel dat past hij de symptomen te proberen.

In de vroegste fase van een acute leverziekte kunt u aconitum geven als de algemene symptomen van dat middel ook zijn te constateren: hoge koorts, klagen, rusteloosheid en angstige gemoedstoestand. De patiënt voelt vaak stekende pijn in het gebied van de lever.

Belladonna kan ook een geschikt middel zijn voor degene die hepatitis in een vroeg stadium heeft. Ook nu weer geldt dat de algemene symptomen van dit middel eveneens zichtbaar moeten zijn. De pijn in de lever komt snel op en verdwijnt dan weer even snel en wordt erger door de ademhaling, schokkende bewegingen en liggen op de rechterzij.

Voor hepatitis waarbij de pijn vanuit de lever naar de rug tot net onder het rechter schouderblad uitstraalt, kan Chelidonium helpen. De pijn is hevig of stekend van aard en door eten kan men die verlichten.Vanuit de leverstreek kan de pijn in alle richtingen uitstralen, dus niet alleen naar de rug. De patiënt heeft diarree waarbij de ontlasting grijs of geel van kleur is, heeft het gevoel een heel zwaar hoofd te hebben en is rillerig. Verder zijn er koorts, geelzucht en een bittere smaak in de mond. De tong kan met een geel laagje bedekt zijn.

Lycopodium is een belangrijk medicijn voor mensen met hepatitis. De pijn kan uitstralen naar de rug (zoals bij Chelidonium), maar is niet zo scherp. Na enkele happen gegeten te hebben, heeft men al het gevoel vol te zitten. Gasvorming, opboeren en een vervelend gevoel in de buik ontstaan direct na het eten en vaak rommelt het in de bovenbuik. Het gebied waar de lever zich bevindt, is vaak overgevoelig en pijnlijk als u erop drukt, en in het algemeen is de buik gevoelig, zelfs voor druk van kleding.

De Mercurius-hepatitispatiënt lijdt aan zeer vervelende symptomen van het bovenste gedeelte van het spijsverteringskanaal. Er kan zich op de tong een laagje met een vieze gele kleur bevinden, meestal is de tong gezwollen en opgezet, terwijl de afdrukken van de tanden erin te zien zijn. Het tandvlees is gezwollen en week en bloedt gemakkelijk. De lever is opgezet en gevoelig en op de rechterzij liggen doet pijn. De ontlasting ziet er lichtgrijs of geelgroenig uit. Huid en ogen zien ook vaak geel. Er valt overdadig klam zweet waar te nemen.Iyperend is tevens dat men dikwijls voor zowel warmte als kou overgevoelig is.
Gerelateerde artikelen
Pfeiffer symptomen: keelpijn, vergrote halsklieren, moeheidPfeiffer symptomen: keelpijn, vergrote halsklieren, moeheidDe ziekte van Pfeiffer (kortweg Pfeiffer) is een virusinfectie die symptomen als keelpijn, koorts, vergrote klieren en s…
Leverontsteking: symptomen en behandeling hepatitis A,B,C,DLeverontsteking: symptomen en behandeling hepatitis A,B,C,DLeverontsteking of hepatitis is een ontsteking van de lever. Wat zijn de symptomen van een leverontsteking en hoe wordt…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BHepatitis B is een leverontsteking die men krijgt door besmetting met het hepatitis B-virus. Men kan acute, chronisch ac…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopathie: Hepatitis"

Reacties

Rulle, 02-02-2013 00:21 #2
Mijn kat van 5 jaar heeft geelzucht ik ben zeer ongerust daar hij vermagerd heel fel heb al zen voeding aangepast maar wat mag ik hem geven op homeopatisch gebied?
we zijn er al eentje verloren die 19 jaar was hopelijk kunnen jullie me helpen

Anna, 12-09-2012 11:49 #1
Kan ik onbeperkt mariendistel gebruiken bij hepatitis c? Reactie infoteur, 12-09-2012
Beste Anna,
Onbeperkt is een groot woord maar mariendistelthee staat bekend om zijn heilzame werking voor lever en gal.
Sophocles

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 30-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!