InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie: Brandwonden

Homeopathie: Brandwonden

Brandwonden kunnen door overmatige hitte, zuren of alkalische stoffen, elektriciteit of straling veroorzaakt worden. Als de enige duidelijke beschadiging tot roodheid van de huid en pijn leidt, gaat het om een eerstegraads verbranding.

Homeopathie: Brandwonden

Verbrandingen veroorzaakt door de zon of door een korte aanraking van een hete pan zijn typische voorbeelden van een eerstegraads verbranding. Bij een tweedegraads verbranding ontstaan blaasjes op de huid, roodheid en pijn. Wanneer alle huidlagen door en door verbrand zijn en de huid er lijkbleek of helemaal zwart uitziet, spreek je van een derdegraads- verbranding.

Behandeling

Aangezien brandwonden op de tweede plaats op de lijst van doods- oorzaken bij kinderen onder de vier jaar staan en op de derde plaats bij oudere kinderen, is het heel belangrijk brandwonden te voorkomen. Houd lucifers en aanstekers buiten het bereik van kinderen. Bewaar geen petroleum of andere ontvlambare stoffen binnenshuis en berg ze als u ze wel binnenshuis hebt op achter slot en grendel. Breng kinderveilige stekkers aan in stopcontacten. Rook nooit in bed. Leg een goede brandinstallatie aan in huis en houd altijd een brandblusser bij de hand.

Behandeling van eerstegraads- en niet zo uitgebreide tweedegraadsbrandwonden kan meestal wel thuis plaatsvinden. Bij de conventionele behandeling van deze brandwonden laat men direct na het ongeval gedurende 5 minuten of totdat de pijn stopt, koud water over het betreffende lichaamsdeel stromen. De beste manier is de getroffen plek in een bak of emmer vol ijswater onder te dompelen.

Verband is niet per se noodzakelijk tenzij u het verbrande deel gemakkelijk kunt stoten of ertegenaan kunt wrjven. De wond zal door blaasjes worden beschermd, en omdat zij ook infecties tegengaan, moet u ze niet stuk maken. Als een brandblaar erg groot wordt, mag hij alleen op antiseptische wijze doorgeprikt worden. De meeste deskundigen adviseren tegenwoordig de huid van een opengemaakte blaar te verwijderen om infecties te voorkomen. De open wond kan dan worden bedekt met Calendula-lotion of verdunde Calendulatinctuur zoals beschreven in het gedeelte over snijwonden. Verwissel twee tot drie keer per dag het verband.

Chemische brandwonden moeten ook onmiddellijk worden behandeld. Verwij der direct de kleding die aangetast is. Op de meeste verpakkingsmaterialen van chemische middelen staat informatie over de behandeling van brandwonden die door die stof kunnen ontstaan. Volg die instructies op. Als er geen instructies zijn, was dan de chemische stof af met grote hoeveelheden water. Behandel daarna de brandwond als een gewone brandwond.

We raden het gebruik van crèmes of sprays die plaatselijke verdoving geven, niet aan, omdat deze middelen het genezingsproces vertragen.

Homeopathische medicijnen

Brandwonden kunnen zowel met in- als met uitwendige geneesmiddelen worden behandeld. Eerstegraadsbrandwonden dienen behandeld te worden met plaatselijke toepassing van Calendula (tinctuur of lotion). Urtica urens kan inwendig worden gebruikt tegen de pijn, zo nodig om de paar uur. Stop wanneer zich verbetering voordoet.

Gebruik plaatselijk Hypericum-tinctuur voor tweedegraads- brandwonden, maar breng het voorzichtig aan, zodat de blaren niet opengaan. Gebruik een pipet en laat de vloeistof over de wond lopen. Cantharis, of als u dat niet bij de hand hebt Urtica urens, kunt u inwendig toedienen, overeenkomstig het voorschrift zoals hiervoor voor Urtica urens gegeven. Nadat de blaren zijn opengesprongen, kunt u Calendula-tinctuur toedienen, verdund met drie delen water, of Calendula-lotion. Als u dat twee of drie keer per dag doet onder een beschermend laagje gaasverband zal dat de open plek snel helpen genezen.

Bij derdegraadsbrandwonden kunt u voor inwendig gebruik Cantharis geven. Gebruik geen uitwendig aan te brengen middelen. Met toestemming van de arts kunt u Calendula-tinctuur proberen, zoals hiervoor omschreven. Gedurende het laatste deel van het genezingsproces zal daardoor de kans op littekenvorming worden verkleind.

Phosphorus is het medicijn dat, als u het twee of drie keer per dag enkele dagen lang geeft, past bij mensen met brandwonden als gevolg van elektriciteit.

Raadpleeg direct een arts

  • bij elke derdegraadsbrandwond. Probeer niet vastgeplakte kledingstukken uit het verbrande weefsel los te trekken. Behandel iemand eventueel voor shock terwijl u op deskundige hulp wacht
  • bij tweedegraadsbrandwonden die groter zijn dan een hand of voorkomen op gezicht, handen of geslachtsorganen. Volg de instructies zoals gegeven zijn bij derdegraadsbrandwonden
  • bij brandwonden als gevolg van elektriciteit. Gebruik niet uw blote handen om de getroffene van de bron van de elektrische stroom los te trekken. Gebruik daarvoor een niet-geleidend materiaal, zoals een plank, zwabber of houten stoel. Pas mond-op-mondbeademing of hartmassage toe als dat nodig is
  • bij brandwonden als gevolg van straling.
Gerelateerde artikelen
Oppervlakkige en diepe brandwondenEr zijn verschillende soorten brandwonden. Brandwonden worden onderverdeeld in eerstegraads brandwonden, tweedegraads br…
Oppervlakkige brandwonden: verzorgen en behandelen (zalf)Oppervlakkige brandwonden: verzorgen en behandelen (zalf)Oppervlakkige brandwonden zijn eerstegraads- dan wel ondiepe tweegraads verbrandingen van de huid. Bij een eerstegraads…
Brandwonden verzorgenBrandwonden verzorgenBrandwonden worden in vier verschillende gradaties verdeeld. Een eerstegraads verbranding kan voorkomen bij gewoon in de…
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopathie: Brandwonden"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 10-04-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!