InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Sytrinol: alternatief voor statines bij hoog cholesterol

Sytrinol: alternatief voor statines bij hoog cholesterol

Sytrinol: alternatief voor statines bij hoog cholesterol Sytrinol is een supplement gemaakt uit de extracten van citrusvruchten en palmvruchten, dat gebruikt kan worden wanneer men last heeft van een te hoog cholesterol. Vanwege de vervelende bijwerkingen van de meest gebruikte middelen tegen een te hoog cholesterolgehalte - de beruchte statines - gaan steeds meer mensen op zoek naar alternatieven. Sytrinol is een middel dat kan bijdragen aan het verlagen en beter in balans brengen van het cholesterol zonder alle vervelende bijwerkingen van statines.

Sytrinol tegen een te hoog cholesterol

Te hoog cholesterol is een gezondheidsrisico

Cholesterol is een vetachtige stof die wordt aangemaakt in de lever. Tevens zit het in kleine hoeveelheden in ons eten. In het lichaam neemt het de vorm aan van kleine bolletjes. Het heeft een belangrijke functie, het fungeert namelijk als bouwstof voor hormonen en andere lichaamscellen. Normaliter zorgt het lichaam ervoor dat precies zoveel cholesterol wordt aangemaakt als er nodig is. Door verschillende oorzaken kan deze balans echter verstoord worden waardoor het cholesterolgehalte te hoog wordt.

Een te hoog cholesterol is schadelijk voor de gezondheid. LDL-cholesterol kan zich gaan vastzetten aan de binnenwand van verschillende bloedvaten en dit kan ertoe leiden dat deze bloedvaten als het ware dichtslibben. Treedt op deze manier aderverkalking op dan ontstaat er een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en op het krijgen van een hartinfarct of herseninfarct. Overigens is het zo dat een hoog HDL-cholesterol juist goed is. Dit 'goede cholesterol' zorgt er namelijk voor dat LDL-cholesterol beter wordt afgevoerd. Dit verlaagt zodoende juist het risico op (slag)aderverkalking. Over het algemeen streeft men naar een LDL-cholesterolgehalte van 2,5 mmol/l of lager.

Vaak behandeld met statines

Is een te hoog cholesterol vastgesteld en is dit hoofdzakelijk een gevolg van je levensstijl dan zul je het dringende advies krijgen om deze levensstijl aan te passen. Daarnaast is het mogelijk dat je medicijnen voorgeschreven krijgt die het slechte cholesterol omlaag kunnen brengen. In de meeste gevallen gaat het dan om cholesterolsyntheseremmers, statines genoemd. Deze remmen de aanmaak van cholesterol in de lever en kunnen het cholesterolgehalte met 25 tot 45% verlagen. Daarnaast kunnen statines het proces van aderverkalking vertragen en ervoor zorgen dat er minder irritatie van de binnenwand van de slagaders optreedt. Vaak wordt begonnen met het voorschrijven van simvastatine. Als dit onvoldoende werkt kan atorvastatine of rosuvastatine geprobeerd worden.

Vervelende bijwerkingen van statines

Helaas kleven er ook veel nadelen aan het gebruik van statines. De medicijnen hebben namelijk een lange lijst van mogelijke bijwerkingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om klachten van het maag- en darmstelsel, aandoeningen van het zenuwstelsel een tekort aan bloedplaatjes, verhoogde kans op allergische reacties op voeding, huiduitslag, galbulten, spier- en gewrichtspijn en vochtophopingen. De meest gevreesde bijwerkingen van statines zijn echter nog wel de bijwerkingen die een verband houden met de verstoring van het hormoonsysteem die ze teweeg kunnen brengen. Dit kan onder meer leiden tot impotentie, haaruitval, geheugenverlies, slapeloosheid, psychische stoornissen en gewichtstoename.

Statines mogen daarnaast ook niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap of het geven van borstvoeding. Ook mogen deze medicijnen vaak niet gebruikt worden door mensen met bepaalde leveraandoeningen.

Gebruik van syntrinol om een te hoog cholesterol tegen te gaan

Vanwege de vervelende bijwerkingen die kleven aan statines gaan veel mensen op zoek naar alternatieven voor het omlaag brengen van het cholesterol. Zo zijn bijvoorbeeld rode gist rijst, lecithine en chitosan populaire alternatieve supplementen. Aan dit lijstje kan ook sytrinol worden toegevoegd. Sytrinol is een supplement dat HMG-CoAreductase remt, een enzym dat een grote rol speelt in de aanmaak van cholesterol. Het wordt gemaakt van een aantal stoffen die afkomstig zijn uit citrusvruchten en palmvruchten, waaronder tocotriënolen (een vorm van vitamine E) en poly-methoxyflavonoïden, die ontstekingsremmende eigenschappen hebben en C-reactief proteïne (CRP) bestrijden, een stof die bekend staat als marker voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Het is daarmee een zeer natuurlijk product.

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat na een inname van drie maanden, diverse factoren die van invloed zijn op hart- en vaatziekten drastisch dalen door gebruik van sytrinol. Zo is het supplement in Canada gedurende drie maanden toegediend aan een groep testsubjecten en is gebleken dat in vergelijking met een groep die een placebo toegediend kreeg hun cholesterol met gemiddeld 30% daalde en de verhouding tussen LDL- en HDL-cholesterol bovendien verbeterde (Kurowska, 2004).

Het grote voordeel van sytrinol ten opzichte van statines is dat het geen bekende bijwerkingen heeft. Uiteraard moeten mensen met een allergie voor citrusvruchten wel uitkijken met het gebruik van sytrinol.

Verkrijgbaarheid sytrinol

Sytrinol is in Nederland te koop en kan verkregen worden zonder doktersrecept. Het is verkrijgbaar van het merk Springfield. Geadviseerd wordt om dagelijks 300 mg Sytrinol in te nemen. Bekijk voor het geadviseerde aantal innamemomenten en de manier van inname altijd de bijsluiter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cholesterol hoe zit dat?Cholesterol hoe zit dat?Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig recla…
Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigWanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigCholesterol is een van de bouwstoffen die een mens nodig heeft voor cellen en hormonen en wordt door het lichaam zelf én…
Zin en onzin rondom cholesterolZin en onzin rondom cholesterolEen verhoogd cholesterolgehalte zou de belangrijkste veroorzaker zijn van hart- en vaatziekten. Er is goed cholesterol (…
Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtPravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtWe hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teve…
Spierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnenSpierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnenHet aantal mensen dat in Nederland Cholesterolverlagende statines gebruikt is maar liefst 1,5 miljoen. Zocor, Simvastati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mcmurryjulie, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/gids-cholesterol/wat-is-cholesterol?tab=1
  • https://www.gezondheidsnet.nl/cholesterol/oorzaken-van-een-hoog-cholesterol
  • https://nutritionreview.org/2013/04/dietary-supplement-shows-dramatic-effects-lowering-cholesterol-ldl-triglycerides/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15137829 (Kurowska, 2004)

Reageer op het artikel "Sytrinol: alternatief voor statines bij hoog cholesterol"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Cholesterol verlagen
Medische informatie…
Schrijf mee!