InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Acupunctuur: Chinese behandelmethode

Acupunctuur: Chinese behandelmethode

Acupunctuur: Chinese behandelmethode Acupunctuur is een alternatieve behandelmethode en stamt af van de Chinezen. Het heeft te maken met yin en yang oftewel het evenwicht. Vaak word het niet vergoed. Acupunctuur word toegepast bij onder andere afvallen, bevallen, verslaving, pijn en stress. Of het ook effectief is, is moeilijk aan te tonen voor de medische wetenschap. De Chinezen passen deze methode al heel lang toe, in de westerse landen is het steeds meer in opkomst, Het behoort tot de alternatieve geneeswijze. Het idee erachter is het terug brengen van de Yin en Yang:

Uitleg acupunctuur

Bij acupunctuur worden dunne naalden gebruikt die op bepaalde plekken in het lichaam worden gestoken. Hierdoor worden prikkels veroorzaakt in de huid en in de dieper gelegen delen, soms tot wel tien centimeter diep. De behandeling wordt uitgevoerd door een geoefende acupuncturist. Het is een behandelmethode die erg effectief is bij stress, pijn en verslaving, maar ook bij andere problemen zoals overgewicht, psychische problemen etc. In feite kan acupunctuur overal op toegepast worden, zowel bij de mens als bij dieren. Bij de moderne acupunctuur word bovendien ook gebruik gemaakt van een lage wisselstroom die via de naalden word toegediend.

Oorsprong

De chinezen gebruiken deze methode al heel lang als alternatieve geneeswijze. Het lichaam bevat bepaalde punten die verbonden zijn door denkbeeldige lijnen, meridianen genoemd. In de meridianen circuleert de levensenergie. Deze energie kent twee aspecten, Yin en Yang. Op de meridianen liggen ongeveer 950 punten, die verbonden zijn aan de twaalf organen.

Vijf-elementenleer

De gedachte gaat ervan uit dat het lichaam is opgebouwd uit vijf elementen: hout, vuur, aarde, metaal en water. Elk element staat verbonden aan enkele organen.

Hout: lever en galblaas
  • vuur: hart, dunne darm en de twee functies driewarmers en seksualiteit.
  • aarde: milt en maag
  • metaal: dikke darm en longen
  • water: blaas en nieren. Verstoring van een element betekent ook verstoring van het daaraan gekoppelde orgaan.
Yin en Yang is evenwicht, en een verstoring is dus geen Yin en Yang. Met acupunctuur wordt geprobeerd de Yin en Yang weer terug te brengen, zodat de energie weer kan stromen.

Behandeling

Acupunctuur wordt bij diverse ziekten en aandoeningen toegepast, maar ook bij bij verslavingen, zoals het roken. Hiervoor zijn gemiddeld drie tot zes behandelingen nodig. Het blijft een erg effectieve methode te zijn waarbij men vaak van de verslaving af komt. Klachten als vermoeidheid en hoofdpijn, die vaak wel voorkomen tijdens het stoppen met roken, zullen bij een behandeling met acupunctuur niet of nauwelijks voorkomen.

Afvallen door middel van acupunctuur gebeurt ook steeds vaker. Wel is het belangrijk om hierbij in het achterhoofd te houden dat acupunctuur een hulpmiddel is bij het afvallen. Afvallen betekent de gehele levenswijze omgooien en dit ook vol te blijven houden. De acupunctuur helpt om de stress te verminderen, wat vaak al een grote oorzaak is achter het overmatig eten.

Een andere behandeling is acupunctuur voor of tijdens de bevalling. Vaak worden enkele uren voor de daadwerkelijke bevalling, naalden in het oor geprikt en soms ook in de hand. Dit heeft als effect dat het de pijn bestrijdt en het lichaam zelf natuurlijke pijnremmers aanmaakt. Voordeel is dat er geen schadelijke stoffen bij de baby kunnen komen en de bevallende vrouw toch helemaal erbij is. Nadeel hiervan is dat je toch wel in een buurt moet wonen waar dit wordt toegepast, want acupuncturisten die tijdens een bevalling op komen draven zijn niet zo breed verdeeld. Soms wekt men de weeën op met behulp van acupunctuur.

Acupunctuur word ook toegepast bij kinderen vanaf de leeftijd van slechts 6 weken oud. Vaak worden voor hele kleine handjes wel lasernaalden gebruikt. Dit gebeurt met behulp van laserlicht, dat op bepaalde acupunctuurpunten word gericht en zo hetzelfde werkt als de naalden. Allerhande klachten kunnen hiermee bij kinderen worden behandeld, zoals eczeem, huilbaby's, slaapproblemen etc. Niet overal in Nederland word dit ook bij kleine kinderen toegepast. Zoals gezegd is acupunctuur een alternatieve geneeswijze en daarom ook niet zo volop aanwezig als bijvoorbeeld huisartsen.

Acupunctuur valt onder de alternatieve geneeswijze en wordt vaak niet vergoed door de basis ziektekostenverzekering. In de westerse landen wordt acupunctuur steeds vaker toegepast.

Veilig

Over de veiligheid va acupunctuur hoeft men zich niet druk te maken: indien uitgevoerd door een deskundig iemand, is dit een volledige veilige behandelmethode. Wel moet men er zeker van zijn dat het een deskundig iemand betreft. Iemand die er zomaar "wat op los prikt" zal schade kunnen toebrengen e bovendien niet de essentiële acupunctuurpunten weten te vinden. Hierdoor is de behandeling volkomen nutteloos. Het is dus niet een kwestie van wat naalden erin steken, maar het vereist nauwkeurigheid en deskundigheid. De naalden zijn zo gemaakt, dat ze het weefsel opzij duwen en daardoor weinig beschadigen. De naalden dienen wel steriel te zijn.

Werkt het?

Of acupunctuur voor u werkt, is moeilijk te zeggen. Wetenschappelijk zijn er nooit meridianen in het lichaam aangetoond en daarom is het moeilijk om vast te stellen of het ook daadwerkelijk werkt. De enigste methode is om het zelf uit te vinden. Vraag bij een plaatselijke acupuncturist of het mogelijk is om tegen een lager tarief een introductiebehandeling te krijgen. Vaak zal de acupuncturist u vertellen dat er voor een behandeling meerdere zittingen nodig zijn. Hoe dan ook, u kunt wel al ervaren of het een methode is die u ligt en of u ermee door wilt gaan.
Gerelateerde artikelen
Weetje over acupunctuurWeetje over acupunctuurAcupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland hee…
Afvallen met acupunctuurAfvallen met acupunctuurAcupunctuur is een behandelmethode die uit China komt. Acupunctuur kan je in allerlei situaties helpen. Zo ook bij het a…
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…
Allen Carr: stoppen met rokenAllen Carr was zelf een verstokte roker. Toen hij na meerdere poging eindelijk met succes wist te stoppen, ontwikkelde h…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acupunctuur

Reageer op het artikel "Acupunctuur: Chinese behandelmethode"

Reactie

Aldeboarn (infoteur), 27-01-2011 11:18 #1
Dat acupunctuur vaak niet vergoed wordt is niet juist. Bijna alle zorgverzekeraars hebben in hun aanvullende pakket een vergoeding voor alternatieve geneeswijzen w.o. acupunctuur opgenomen. De mate van vergoeding kan uiteenlopen en de ene verzekeraar vergoedt geheel en de ander gedeeltelijk. De acupuncturist moet wel aangesloten zijn bij een grote beroepsvereniging.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!