InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Voedingsadvies bij candida (een schimmelinfectie)

Voedingsadvies bij candida (een schimmelinfectie)

Voedingsadvies bij candida (een schimmelinfectie) Gisten zijn een normaal onderdeel van je darmflora. Indien je darmflora ontregeld raakt kan schimmel zich ongeremd gaan vermenigvuldigen in de spijsverteringsorganen waardoor je ziek kunt worden. Een veel voorkomende aandoening is candida. Dit is een gist die van nature voorkomt in het menselijk lichaam en tot allerlei klachten kunnen leiden als deze overmatig aanwezig is. Voeding kan invloed hebben op het aantal gisten in het lichaam. Door het volgen van een candidadieet, kun je van deze vervelende aandoening afkomen.

De schimmelinfectie candida

De bekendste gist die bij de mens wordt aangetroffen is candida albicans. Deze gist is bij bijna iedereen aanwezig in mond, op de huid, in de darmen of vagina. Bij een verminderde weerstand zijn de witte bloedcellen niet in staat de schimmel genoeg te vernietigen. Gisten zullen zich tot draden gaan vormen. Dan spreekt men over schimmels. Deze zullen zich ongeremd gaan vermenigvuldigen en verspreiden zich door het lichaam. Dit kan allerlei vage klachten veroorzaken. Antibiotica, een verzwakt immuunsysteem of parasieten kunnen de darmflora uit balans brengen waardoor candida kan ontstaan. Candida is aan te tonen door een bloedonderzoek. Daaruit blijkt dan dat er een overmatige aanwezigheid van gist- en schimmelcellen aanwezig zijn in de rode bloedcellen.

Klachten bij candida

Deze schimmelinfectie kan een hardnekkig verloop hebben en telkens terug komen. Candida kan overal in het lichaam terecht komen. De uiteenlopende klachten die kunnen zijn zijn o.a: spierpijn, jeuk, impotentie, slechte adem, nachtzweten, vaginitis (ontstoken vagina), hyperthyreoïde (te snel werkende schildklier), voetschimmel, verstopping en darmkrampen. Deze infectie kan zelfs zorgen voor chronische klachten. Gistrijk voedsel of inname van suiker kan ervoor zorgen dat de klachten verergeren. De schimmel kan zich door suiker beter aan de darmwand hechten. Dit geldt ook voor een warme en vooral vochtige omgeving.

Voedingsadvies bij candida

De reguliere geneeskunde en de Maag Lever Darm Stichting erkennen dit dieet niet. Het wordt in de alternatieve geneeswijze nog wel eens voorgeschreven. Een candidadieet is vrij streng en je moet dit ongeveer 6 maanden volhouden. Dit is nodig omdat het immuunsysteem is verzwakt. Je dieet mag niet teveel koolhydraten (suikers) bevatten. De koolhydraten die wel mogen zitten in o.a. aardappelen, gistvrij brood en volkorenpasta. Onderstaand en overzicht met voorbeelden van voedingsmiddelen wel en niet zijn toegestaan.

Toegestaan:

  • Groenten, voorkeur voor rauwkost
  • Knoflook
  • Zure vruchten
  • Vis
  • Magere rechtsdraaiende zuivel (voorkeur afkomstig van geiten)
  • Eieren (niet rauw)
  • Zeer jonge kaas zonder korst
  • Ongebrande noten (geen pinda’s)
  • Vers voedsel
  • Aardappelen (met mate)

Niet toegestaan:

  • Schimmelhoudende producten zoals schimmelkaas en champignons
  • Zoete vruchten (meloen, aardbeien, druiven, bananen)
  • Bewerkt voedsel met geur-, kleur- en smaakstoffen
  • Scherpe specerijen
  • Witbrood en overige witmeelproducten
  • Suiker en suikerhoudende producten
  • Varkensvlees
  • Blik en potvoedsel (niet vers)
  • Pinda’s

Alcohol (voorkeur 1 glas droge witte wijn), koffie en zwarte thee is met mate toegestaan. Het is beter om alcohol te vermijden i.v.m. de suikers die het bevat. Koffie en thee mogen geen cafeïne bevatten. Door goed te kauwen en kleine porties te eten kan het lichaam het voedsel beter opnemen. Als voedingssupplement kun je de volgende aanvullingen gebruiken: multivitaminie, vitamine C en knoflooktabletten.

Onder controle

Als de schimmelinfectie candida onder controle is dan kun je langzaam de voeding uitgebouwen tot een normale voeding. Begin bijvoorbeeld eerst met een toevoeging van een zoete vrucht. Gaat dit goed dan kun je het menu geleidelijk aan uitbreiden. Daarnaast is het belangrijk om naast een gezonde levensstijl minimaal een half uur per dag te bewegen.

Reguliere geneeskunde

Bij een plaatselijke infectie kan een arts de diagnose eenvoudig vaststellen. Mocht het wat lastiger vast te stellen zijn, zal de dokter een kweek afnemen om het nader te onderzoeken. De gist kan dan vastgesteld worden door microscooponderzoek. De infectie met candida wordt in de reguliere geneeskunde bijna altijd behandeld met een antischimmel medicijn.

Als je het vermoeden hebt dat je candida hebt is het altijd raadzaam om contact op te nemen met een dokter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is candida een soa? - Candida albicansIs candida een soa? - Candida albicansCandida is een veel voorkomende aandoening. Veel mensen hebben er last van. Er zijn veel verschillende soorten klachten…
Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida symptomen bij vrouwen en mannen hangen af van de locatie van de schimmelinfectie. Candida albicans is een gistac…
Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginal…
Schimmels en schimmelziektenSchimmels leven op of in de mens en leven daar in harmonie. Soms word het natuurlijk evenwicht verstoord en krijgen schi…
Candida door antibiotica, ijzergebrek of chemotherapieCandida of in de volksmond schimmelinfectie komt bij heel veel mensen voor. Wat velen niet weten is dat antibiotica met…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Feelgoodpics, Pixabay
  • Cursusmateriaal voedingsdeskundige

Reageer op het artikel "Voedingsadvies bij candida (een schimmelinfectie)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 22-06-2018
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!