InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Wat is triggerpoint-therapie?

Wat is triggerpoint-therapie?

Wat is triggerpoint-therapie? Voor veel relatief kleine maar soms erg lastige lichamelijke ongenoegens kan triggerpointtherapie een oplossing bieden. Zowel de fysiotherapie als de alternatieve genezer kan de triggerpointtherapie geven. Hoe werkt deze vorm van therapie?

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints, het woord zegt het eigenlijk al, zijn een soort knopen in de spieren waardoor het lichaam niet meer optimaal functioneert. Spieren worden aangespannen als ze in actie moeten komen en ontspannen weer als ze hun werk gedaan hebben.
Spieren, die opgebouwd zijn uit miljoenen microscopische deeltjes waarvan er een aantal hun werk enig moment niet meer doen, vormen een soort knopen in het lichaam, triggerpoints dus. De triggerpointtherapie is er op gebaseerd dat deze knopen, die heel ergens anders, pijn kunnen veroorzaken, weggenomen worden.

Hoe ontstaan ze?

De triggerpoints of knopen kunnen door uiteenlopende oorzaken ontstaan, maar stress is een belangrijke veroorzaker. Ook een ongezond eetpatroon en een langdurig verkeerde houding kunnen bijdragen aan deze knopen. Maar het meest bekend zijn de gevallen dat je bij een ongeluk de spieren dusdanig aanspant dat ze lijken te verkrampen. Er is geen bloed en zuurstof doorstroming meer en zo kunnen de knopen ontstaan. De afvalstoffen die min of meer “blijven hangen” kunnen erg pijnlijk zijn.

Probleem traceren

De triggerpoints kunnen op ruim 600 plaatsen in het lichaam ontstaan, maar ontstaan vaak op plaatsen waar niet direct de pijn zit. Aangezien ze iets blokkeren, kan de pijn - waar de spieren eigenlijk naartoe lopen - een vervelend gevoel geven. Denk bijvoorbeeld aan nek- of hoge rugtriggerpoints als je last van hoofdpijn hebt of lange rugpijn terwijl je buiktriggerpoints de veroorzakers zijn. Zo eenvoudig is een conclusie dus niet te leggen.

Anders oplossen van problemen

Typisch zijn ook de klachten die bekend zijn en vaak op een andere manier worden aangepakt, denk hierbij aan:
  • duizeligheid
  • rsi
  • oorpijn
  • misselijkheid
  • whiplash

Het probleem met triggerpointtherapie is dat er relatief weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan is. En als dit er niet is, wordt er officieel (door de reguliere geneeskunst) geen verband gelegd en heeft triggerpointtherapie dus nog geen of te weinig wetenschappelijk bewijs op tafel gelegd om ook erkent te worden.

Toch heeft menig therapeut, fysio of natuurgeneeskundige, die met deze therapie actief zijn, voldoende bewijsmateriaal op de behandeltafel gehad. Degene die er actief mee zijn, zijn over het algemeen positief en gaan er mee door. Temeer het problemen oplost die door andere therapieën lang niet altijd te genezen zijn. Dit heeft te maken met de aanpak, want meestal gaat men op de plaats van de pijn zoeken naar oorzaken en wil men daar gaan behandelen.

Voorbeelden

Een vijftal fysiotherapeuten en zeven natuurgeneeskundigen passen met enige regelmaat triggerpointtherapie toe en geven hier ook bekendheid aan. In bijna 35% van alle gevallen ligt de oorzaak niet daar waar de pijn zich bevindt en kan het probleem met triggerpointtherapie opgelost worden. Soms is het een combinatie van en dat maakt dat steeds meer therapeuten het gebruiken in de praktijk, omdat je op deze wijze ‘the best of both worlds’ kunt samenvoegen en het gewenste resultaat krijgt, namelijk dat de patiënt/cliënt zijn probleem opgelost krijgt.

Tot slot

Een negatief punt in het geheel is dat de triggerpointtherapie niet beschermd is en iedereen het in principe mag toepassen, ook mensen die er geen verstand van hebben. Vergewis je er dus van dat als je het wilt uitproberen, je bij een therapeut terecht komt die weer waar hij/zij over spreekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint MassageHeeft u last van rsi, frozen shoulder, tennisarm, golfersarm, muisarm, pijn in knie of voet, nek en schouderklachten, la…
Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints zijn gedeeltes van spiervezels die in elkaar zijn geschoven en die als gevolg van een slechte schakeling,…
Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)Triggerpoints in de brede zijspier (Vastus Lateralis) kunnen erg vervelend en erg pijnlijk zijn. Vooral sporters die aan…
Patiëntcasus fysiotherapie - Overbelasting Vastus MedialisPatiëntcasus fysiotherapie - Overbelasting Vastus MedialisHardlopers die zich aan het voorbereiden zijn voor de marathon van New York komen hoe dan ook in aanraking met blessures…
Zelfmassage hulpmiddelenZelfmassage hulpmiddelenMet zelfmassage kunt u zelf spierklachten helpen verminderen. Wanneer de klachten niet te ernstig zijn, kunt u ze op dez…

Reageer op het artikel "Wat is triggerpoint-therapie?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-04-2011
Subrubriek: Alternatief
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!