InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Oil pulling: olie trekken

Oil pulling: olie trekken

Oil pulling: olie trekken Oil pulling is een techniek die al heel lang in India gebruikt wordt, en zorgt voor een ontgifting van het lichaam. Met oil pulling worden gifstoffen en bacteriën uit het lichaam verwijderd. Het is een goedkope techniek die door iedereen toegepast kan worden.

Wat is oil pulling?

Oil pulling wordt in het Nederlands ook wel vertaald naar olie trekken. Het is een manier om het lichaam te ontgiftigen. Het lichaam maakt continue afvalstoffen aan, die normaal gesproken ook weer verwijderd moeten worden door het lichaam. Echter, bij een teveel aan afvalstoffen, stapelen deze zich op in het lichaam. Er ontstaan zodoende gifstoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid.

De mond zit vol bacteriën. Op zich is dat niet een heel groot probleem, en worden deze bacteriën door speeksel afgebroken. Echter, in sommige gevallen, vooral met onze huidige voedselgewoonten, stapelen de bacteriën zich in de mond op. Het eten van vaak en veel suikers in combinatie met een slechte mondhygiëne, zorgt ervoor dat er een teveel aan schadelijke bacteriën in de mondholte achterblijven.

Deze bacteriën veroorzaken schade aan de tanden en kiezen. Tandsteen, gaatjes (cariës), tandvleesontsteking en parodontitis zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. Maar ook is bekend dat bacteriën in de mond voor problemen elders in het lichaam kunnen zorgen. Zwangere vrouwen met veel bacteriën in de mond hebben eerder kans op een vroeggeboorte. Hartfalen komt ook eerder voor bij mensen met een overdaad aan bacteriën in de mondholte.

Met oil pulling worden deze schadelijke bacteriën uit de mondholte getrokken. Door het duwen en trekken van de olie door de mond, wordt der stofwisseling geactiveerd. Gifstoffen worden via de slijmvliezen aan het speeksel afgegeven, dat zich vermengt met de olie. Bacteriën in de mondholte worden door de olie aangetrokken. Na de werkingstijd worden bacteriën en gifstoffen tezamen met olie en speeksel uitgespuugd.

Welke olie te gebruiken?

Voor oil pulling is zonnebloemolie of sesamolie het meest effectief. Belangrijk is dat de olie koudgeperst is. Bij koudgeperste olie wordt deze niet extra verhit, waardoor voedingsstoffen behouden blijven. De meeste supermarkten verkopen olie die verhit is. De reformzaak of natuurwinkel verkoopt wel vaak de koudgeperste olie.

Hoe pas je oil pulling toe?

Oil pulling is niet moeilijk. Het vergt wel doorzettingsvermogen. Men neemt één eetlepel koudgeperste olie in de mond zonder deze door te slikken, en duwt en trekt de olie gedurende 15 tot 20 minuten door de mond. Het is niet de bedoeling om flink te spoelen of te gaan gorgelen met de olie. De olie moet langzaam door de mond geduwd en getrokken worden, tussen de tanden door. Na 15 tot 20 minuten moet de olie uitgespuugd worden, bij voorkeur in het toilet vanwege de grote hoeveelheid aan bacteriën die zich in de olie bevindt. De olie moet wit tot witromig van kleur zijn. Wanneer de olie nog geel is, is de olie niet lang genoeg in de mond gehouden.

Spoel na afloop de mond goed met water en poets de tanden en tong schoon, hierbij hoeft er geen tandpasta gebruikt te worden. Pas oil pulling bij voorkeur tweemaal daags toe, maar houdt minimaal eenmaal per dag aan. Drink ook voldoende water: dit zorgt ervoor dat gifstoffen en afvalstoffen beter afgevoerd worden door het lichaam.

Slik de olie nooit door. De olie zit vol bacteriën, die we uit het lichaam willen verwijderen. Met het doorslikken komen deze bacteriën alsnog in het lichaam terecht. Het per ongeluk doorslikken van de olie kan geen kwaad, maar de werking van oil pulling wordt dan wel teniet gedaan.

Pas oil pulling toe op een lege maag, of wacht drie uur na de maaltijd voordat oil pulling wordt toegepast. Drink een half uur van te voren niks meer.

Werkt oil pulling ook?

Oil pulling is al een eeuwenoude methode die in India gebruikt wordt. Hij is in de vergetelheid geraakt, totdat Dr.Med.F.Karach deze techniek opnieuw onder de aandacht bracht. Volgens deze Dr. zullen de volgende ziekten genezen worden: hoofdpijn, loszittende tanden, parodontitis, eczeem, bronchitis, trombose, verschillende soorten allergieën en maagaandoeningen. Het zou ook de groei van kwaadaardige tumoren doen afnemen.

Hoewel bovenstaande beweringen niet allemaal bewezen zijn, zijn een aantal van deze ziekten of aandoeningen wel verminderd bij mensen die oil pulling toepassen:
  • tanden worden witter
  • tandvleesontstekingen verdwijnen
  • men voelt zich energieker en frisser
  • hoofdpijn verdwijnt

Kwalen kunnen binnen één tot twee weken verdwijnen of verminderen, maar soms moet de oil pulling enkele maanden tot een jaar worden volgehouden. Nadat men zich beter voelt, kan oil pulling preventief tweemaal per week worden toegepast.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van oil pullingDe voordelen van oil pullingBen je op zoek naar een relatief gemakkelijke en goedkope manier om je lichaam te zuiveren? Dan is de eeuwenoude Indisch…
Detox en ontgiften: oil pullingDetox en ontgiften: oil pullingDetox en ontgiften is hot! Je kunt geen tijdschrift openslaan of er staat wel een stukje over het ontgiften van je licha…
Simpele manier van gebitsreiniging en ontgifting in éénSimpele manier van gebitsreiniging en ontgifting in éénHet schoonhouden van de tanden en kiezen doe je natuurlijk door middel van tandenpoetsen. Maar daarnaast is er nog een h…
Ontgiften met Oil Pulling: Energie, witte tanden en meer!Ontgiften met Oil Pulling: Energie, witte tanden en meer!Heb je klachten zoals terugtrekkend tandvlees, vermoeidheid of pijnlijke gewrichten? Oil pulling is een makkelijke en go…
Oil pulling - ontgiftingskuur op een natuurlijke manierOil pulling - ontgiftingskuur op een natuurlijke manierOil pulling? Nog nooit van gehoord zullen de meeste mensen wel denken. Omdat het nog niet zo bekend is zal ik een kort a…

Reageer op het artikel "Oil pulling: olie trekken"

Reacties

Klaziena, 22-09-2014 16:05 #4
Hoe kan ik dit zolang in mijn mond houden, zonder slikdrang te krijgen? Ik merk dat ik af en toe toch moet slikken, ik duw dan de olie naar voren, maar ik kan niet voorkomen dat ik toch iets doorslik.

Desiree Brouwer, 04-06-2014 16:23 #3
Ik ben het sinds kort gaan doen met olijfolie, eerste persing en ongeraffinieerd. Werkt deze olie ook?
groetjes Dési

Indy 2-1- 2014, 02-01-2014 23:51 #2
Ik spoel al heel wat jaartjes en sla geen dag over. Het heeft mij heel veel goeds gebracht, en ben nooit meer moe en heb veel energy op mijn leeftijd. Ik las het op internet en het sprak mij aan, en ben er meteen mee begonnen. Het is een vaste gewoonte in me leven geworden, en ben er nog steeds dankbaar voor. Ik kan het iedereen aan bevelen, Ik vind het een wondermiddel, dat bijna niets kost, alleen de moeite. Het is geen fabel, het werkt! Echt waar.

Birgit, 17-12-2013 17:43 #1
Dankjewel voor deze duidelijke info!

Ik heb alleen een opmerking, de olie moet worden uitgespuugd in een lege jampot of plastic fles.
Dit is beter voor het milieu.
Als dat in jullie tekst verwerkt wordt gaan veel mensen het niet meer via de WC wegspoelen.

Hartelijke groet, Birgit

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!