InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe kan Alzheimer worden behandeld?

Hoe kan Alzheimer worden behandeld?

Hoe kan Alzheimer worden behandeld? Alzheimer heeft grote invloed op het leven van de zieke en de familie. Omdat de echte oorzaak van de ziekte nog niet is aangetoond kan er nog niet effectief worden behandeld. Toch neemt het aantal Alzheimer gevallen sterk toe en dus is het noodzaak om de ziekte goed te behandelen. Hoe kan men Alzheimer behandelen en welke therapieën kunnen worden aangewend om de hersenen van de patiënt te stimuleren?

Alzheimer behandelen

Alzheimer een toenemende aandoening!

Mensen worden steeds ouder omdat de levensverwachting telkens toeneemt. Het aantal mensen dat daarbij Alzheimer kan krijgen neemt dan ook toe en zal een steeds groter wordend probleem zijn. Binnen de vijftig jaar zal het aantal mensen met Alzheimer zijn verveelvoudigd - ook ten gevolge van de babyboom - zodat één op de 50 mensen de ziekte kan krijgen. Vandaag de dag is er nog geen concrete remedie voor Alzheimer en dus zullen mensen met deze ziekte ook progressief het geheugen verliezen en verminderd kunnen functioneren. Hoe wordt het zoal behandeld?

Behandelmethodiek

Alzheimer is een complexe ziekte. Onderzoekers zijn nog steeds bezig om te begrijpen hoe de ziekte werkt en waarom dit tot geheugenverlies leidt in combinatie met andere symptomen. Hoe kunnen veranderingen van Alzheimer worden teruggedraaid of hoe wordt de ziekte gestopt? Dit zijn belangrijke vragen, waarop tot dusver nog geen bevredigend antwoord is gevonden. Toch zijn er momenteel behandelingen beschikbaar, waarmee de symptomen van Alzheimer en de progressie daarvan kunnen worden aangepakt. Alhoewel geheugenverlies het belangrijkste symptoom is, ervaren velen een uitgebreide reeks van andere cognitieve en psychiatrische symptomen. Om de ziekte te behandelen dienen een aantal therapieën gecombineerd te worden om alle problemen te kunnen aanpakken. Omdat de klachten en symptomen met de tijd veranderen dient ook de behandelmethode aangepast te worden aan de toestand van de patiënt.

Medicamenten

Verschillende soorten van medicamenten worden gebruikt om het geheugenverlies, gedragsveranderingen, slaapproblemen en andere symptomen gerelateerd aan Alzheimer te behandelen. Deze medicijnen zullen de ziekte niet stoppen, echter de symptomen kunnen worden vertraagd voor enkele maanden tot zelfs jaren. Gewoonlijk worden de volgende medicijnen gebruikt:
  • memantine zorgt voor de regulatie van andere chemische signalen in de hersenen geheten glutamaat. Deze neurotransmitter werkt positief op de hersenen;
  • remmers waardoor de cognitieve symptomen van Alzheimer worden onderdrukt. Het werkt door de afbraak van chemische signalen in de hersenen te voorkomen. Dit zijn de acetylcholine elementen in de hersenen belangrijk voor leren, geheugen en aandacht.

Alzheimer behandelen met therapieën c.q. medicijnen kan de gedrags- en psychiatrische symptomen inclusief hallucinaties, irritatie en slaapproblemen verminderen. Daarbij moet worden gedacht aan:
  • anxiolytica om angsten en rusteloosheid aan te pakken;
  • anti-depressieva om depressiviteit, irritatie en stemmingsvariaties te behandelen;
  • anti-psychotica medicijnen om hallucinaties, waandenkbeelden, irritatie en agressiviteit te verminderen.

Andere manieren voor Alzheimer behandelen

Er zijn nog een aantal niet medicijngerelateerde therapieën welke eveneens de patiënt helpen om met de symptomen van de ziekte om te gaan.

Vitamine E

Deze vitamine beschermt de cellen in het zenuwstelsel. Vele artsen denken echter dat vitamine E niet echt effectief is en dat het nadelig kan werken in combinatie met andere medicijnen, speciaal in combinatie met bloedverdunners.

Zintuiglijke therapie

Muziek- en kunsttherapie verbeteren de stemming, het gedrag en de dagelijkse functionering. Door de zintuigen te stimuleren kunnen herinneringen worden opgehaald waardoor de Alzheimer patiënt een beter contact met de wereld om hen heen kan leggen.

Hormoonvervangingstherapie

Sommige studies hebben gesuggereerd dat vrouwen na de menopauze beter een hormoon vervangingstherapie kunnen ondergaan om daarmee het risico op Alzheimer te reduceren. Het vrouwelijke hormoon oestrogeen helpt de aanmaak van zenuwcelverbindingen en verminderd de aanmaak van beta-amyloid – een proteïne in de hersenen wat leidt tot Alzheimer.

Onverzadigde vetten

Het eten van veel vis, noten en onverzadigde vetten (omega-3) binnen een dieet kunnen ervoor zorgen dat het risico op versnelde verslechtering van de ziekte wordt vertraagd.

Koffie als stimulans voor de hersenen

Laatste ontwikkeling is een studie waarin het koffiegebruik van Alzheimer patiënten is onderzocht. Het is gebleken dat personen met een milde cognitieve achteruitgang drie koppen koffie of meer per dag moeten drinken. Daarmee wordt een versnelde verergering van de ziekte tegengehouden. Koffie stimuleert namelijk de hersenen en houdt u scherp gedurende de dag. Dit geldt ook voor de Alzheimer patiënt. Let wel dat de patiënt een standaard koffiedrinker is geweest omdat daarmee de opbouw van beta-amyloid proteïne gedurende het leven beperkt is gebleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Fasen/ziekteverloop bij AlzheimerDe ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Het is een ongeneeslijke ziekte. Cellen in bepaalde d…
Alzheimer stadiaAlzheimer stadiaAlzheimer is een progressieve ziekte die bij veel mensen voorkomt. Het is een lastige en vermoeiende ziekte, ook voor de…
Alzheimer en erfelijkheidDe ziekte van Alzheimer kan in de familie zitten. Maar dit komt heel zelden voor en verklaart slechts gedeeltelijk waaro…

Reageer op het artikel "Hoe kan Alzheimer worden behandeld?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-04-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Alzheimer
Medische informatie…
Schrijf mee!