InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Met mooie voeten de zomer in!

Met mooie voeten de zomer in!

Als de zomer weer in het land is, en velen van ons zich klaar maken voor een mooie vakantie, zullen de slippertjes en open schoentjes veelvuldig uit de kast worden gehaald. Maar zijn je voeten eigenlijk net zo zomerklaar als jij? Om met mooie verzorgde voeten de zomer in te gaan, hoef je niet naar dure specialisten te gaan of bakken met geld aan smeerseltjes uit te geven.

Eelt verwijderen

Vastgezet eelt onder je voeten kan verschillende oorzaken hebben. Gelukkig zijn er verschillende manieren om zelf je overtollige eelt te verwijderen:

Voetenbad

Eelt kun je om te beginnen weghalen door een voetenbad te nemen, het liefst twee keer per week. Na ongeveer 10 minuten wordt het eelt zacht, zodat je het zonder al te veel moeite kunt wegvijlen, raspen of snijden. Om dit proces te vergemakkelijken kun je aan het voetenbad ook eeltwekerextract toevoegen.

Scrub, mesje en vijl

Een klein teveel aan eelt kun je simpel weghalen met een speciaal daarvoor bedoelde scrub. Dikkere eeltlagen op je voeten die zich er al langer bevinden kun je verwijderen met een speciale mesje, een eeltvijl of een eeltrasp. Zorg dat je voorzichtig bent en met deze producten je huid niet beschadigt!

Crème

Ook kun je bij veel winkels verschillende eeltcrèmes kopen waarin melkzuur of ureum verwerkt is. Smeer ze op het eelt en na een tijd zal er aanzienlijk minder van aanwezig op je voet zijn.

Eeltpleisters

Er zijn op de markt eeltpleisters van verschillende merken verkrijgbaar. Deze bevatten salicuzuur, een stofje dat de harde hoornlaag verzacht. Als je echter last van diabetes hebt, dan zijn pleisters met salicylzuur streng af te raden!

Nagels verzorgen

Om straks mooie voeten in je teenslippers te hebben, is het belangrijk dat je naast het eelt te verwijderen je nagels goed verzorgt. Een belangrijk onderdeel daarvan is het vochtgehalte van je nagels te vergroten. Pas echter, als je dit doel wilt behalen, op met het gebruik van zogenaamde 'nagelverharders'. Deze kunnen de nagel namelijk op lange termijn schade aanbrengen. Knip je nagels verder geregeld, waardoor de groei van de nagels sneller zal verlopen. Als je verder last hebt van erge broze nagels, gebruik dan een biotine-preparaat om ze te versterken. Hier krijg je gegarandeerd mooie, harde nagels van in je zomerslippertjes! Hiernaast is het goed schoonmaken van de teennagels essentieel. Dit omdat de voeten in contact staan met allerlei ziektekiemen en bacteriën. Als je last hebt van teennagels met schimmel, probeer dan eens actueel whitening of anti-schimmel middelen uit. Over het algemeen geven deze middelen zeer goede resultaten!

Voet exfoliating

Tot slot zou je je mooi verzorgde voeten eens heerlijke ontspannende behandeling kunnen geven! Gebruik voor deze voetontspanning 5 koppen van warm water en 1 kop melk. Week je beide voeten ongeveer 5 tot 10 minuten in dit mengsel. Om ook nog een zelfgemaakte scrub aan je voeten te geven, meng je een half kopje plantaardige olie met vier eetlepels zout of suiker. Voor de olie kun je baby-olie, zoete amandelolie of andere plantaardige olie gebruiken. Masseer je voeten met de scrub en verwijder de loskomende huidschilfers. Spoel vervolgens met koud water na en laat de voeten drogen. Masseer de voeten als finishing touch in met vochtinbrengende lotion, zoals moisturizers, cacaoboter of vaseline. Zomerklaar!
© 2012 - 2019 Noekie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met mooie voeten de zomer in!"

Infoteur: Noekie
Gepubliceerd: 16-07-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!