InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat vindt de man een perfect mooie vrouw?

Wat vindt de man een perfect mooie vrouw?

Wat vindt de man een perfect mooie vrouw? De meeste mannen hebben het wel eens meegemaakt: je loopt met je vriendin of vrouw in een drukke winkelstraat en ziet een mooie vrouw. Wanneer de aantrekkelijke dame passeert, draait je hoofd mee om het achterwerk van de schoonheid te inspecteren. Dat gebeurt bijna automatisch. Uit onderzoek blijkt dat de mannenhersenen na circa 200 milliseconden een signaal afgeven om te reageren wanneer een aantrekkelijke persoon van het andere geslacht voorbij komt. Het mannenbrein is min of meer voorgeprogrammeerd om naar mooie vrouwen te kijken, aldus onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Maar, wat is de perfecte vrouw?
Het gebied in de (heteroseksuele) mannenhersenen dat wordt geactiveerd zodra een man een mooie vrouw ziet, is hetzelfde als het gebied dat reageert bij een drugs- en alcoholverslaving. Het lijkt erop dat het zien van een mooie vrouw werkt als een drugsverslaving: eenmaal eraan geproefd, wil je meer. In de huidige samenleving accepteren we niet dat de man iedere aantrekkelijke vrouw direct benadert, daarom blijft het bij een -meestal beschaafd- kijken.

Verschillen

Allereerst is de aantrekkelijkheid van vrouwen voor mannen gebaseerd op de verschillen tussen de seksen. Mannen willen onbewust zo snel mogelijk zien of een persoon een vrouw is. Alles wat vrouwen vrouwelijk maakt en waarover mannen niet beschikken, vinden mannen aantrekkelijk. Vrouwen accentueren verschillen vaak ook met make up: volle lippen, egale perzikhuid, dunne wenkbrauwen en lange wimpers. Door het benadrukken van deze verschillen, worden vrouwen nog aantrekkelijker voor mannen. Dat geldt ook voor andere lichaamsdelen.

Borsten

Grote borsten hebben ook een grote aantrekkingskracht op mannen. Een man beschouwt dit als supervrouwelijk, hij beschikt er immers niet over, en ziet bovendien van verre dat de persoon in kwestie een vrouw is. Onbewust wordt het brein dan al geactiveerd. Dit heeft wel een evolutie doorgemaakt. Volgens de Britse zoöloog Desmond Morris zijn de borsten de ‘nieuwe’ billen. Onze verre voorouders liepen gebogen waardoor borsten nauwelijks zichtbaar waren. De seksuele focus van de man ging dan ook uit naar de billen. ‘Borstenmannen’ bestonden destijds volgens hem helemaal niet. De geslachtsgemeenschap voltrok zich ook altijd van achteren, aldus de Brit. Toen de mens rechtop ging lopen werden borsten de aandachtstrekkers.

Vruchtbaar

Naast de fysieke uiterlijkheden is het voor de man ook belangrijk dat een vrouw vruchtbaar is. Wetenschappers beweren dat de man onbewust namelijk zoveel mogelijk nageslacht wil. Het schoonheidsideaal van vrouwen is hier dan ook sterk op gebaseerd. Alle aantrekkelijkheden van vrouwen dienen als signalen van vruchtbaarheid, bijvoorbeeld een jong en gezond uiterlijk. Ook zijn de taille en de heupen belangrijk voor mannen, denk aan het perfecte zandloperfiguur. Onbewust denkt de man: vrouwen met een slanke taille zijn niet zwanger, dus nog te bevruchten. Brede heupen zijn evolutionair een teken dat de vrouw gemakkelijk zal baren. Uit onderzoeken blijkt dat vrouwen met een zandloperfiguur ook daadwerkelijk vruchtbaarder zijn dan gemiddeld.

Kleding

Wanneer een vrouw met een mooi figuur ook nog seksueel toegankelijk is voor een man, beschouwt hij dat als de hoofdprijs. Mannen speuren onbewust naar signalen of zij ‘er wel pap van lust’. Vrouwen met een diep decolleté zijn bijvoorbeeld aantrekkelijker dan seksegenoten met een geitenwollen trui. Wanneer de perfecte vrouw signalen afgeeft seksueel toegankelijk te zijn, zijn de drie basisstappen gezet: 1. ik ben een vrouw, 2. ik ben vruchtbaar en 3. ik heb er zin in. Miljoenen jaren evolutie klinken dan door in: Bingo!

Kenmerken van de perfecte vrouw:

Gezicht

Een perfecte vrouwengezicht ziet er jong en gezond uit. Het ideale gezicht is symmetrisch en gemiddeld. Dat laatste betekent dat er geen afwijkingen zijn maar ook dat het gezicht niet bijzonder mooi is.

Lippen

De mond is belangrijk. De lippen zijn vol. De onderlip is voller dan de bovenlip. En een ‘scherpe cupidoboog’ wordt zeer aantrekkelijk gevonden.

Boezem

Voor mannen zijn de perfecte borsten groot (cupmaat DD of E). Maar let op, te grote borsten zijn weer te afwijkend, dus minder aantrekkelijk.

Taille en heupen

Onderzoeken wijzen uit dat mannen niet kijken naar het gewicht maar naar de juiste verhoudingen. Een zandloperfiguur wordt het meest aantrekkelijk gevonden.

Benen

Die zijn idealiter gemiddeld. Niet te dik of te dun en van een gemiddelde lengte. Ouderdomsverschijnselen als spataderen werken niet bepaald mee en beharing wordt ook niet aantrekkelijk gevonden (mannelijke lichaamseigenschappen zijn uit den boze!).

Voeten

Volgens onderzoekers vinden mannen vrouwen met kleine voeten aantrekkelijker dan dames met grote voeten.

Kleding

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in rode kleding door mannen stukken aantrekkelijker gevonden worden. Kleding die signalen afgeeft van een seksuele beschikbaarheid, verhoogt de aantrekkingskracht.

Vraagtekens

Hoewel het bovenstaande evolutionaire verhaal onomstreden is onder wetenschappers, zijn er nog wel een paar vragen. Waarom worden mannen verliefd als ze zich niet willen binden, gaan vrouwen tegenwoordig niet net zo vaak vreemd als mannen, wat is de invloed van de populaire cultuur en media en, is de evolutionaire ontwikkeling echt niet verder gekomen? Bovendien gelden in andere culturen soms andere schoonheidsidealen, hoe zit dat dan? In Afrika vallen mannen juist op dikke vrouwen. De wetenschap kan dus nog wel even voort.
Gerelateerde artikelen
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Gezondheid: BorstenGezondheid: BorstenDe borsten van de vrouw zijn veelbesproken, zoniet het meest besproken van alle lichaamsdelen. Dat de man daar voor een…
Het verleidelijke decolleté in de zomerHet verleidelijke decolleté in de zomerHet decolleté wordt in de zomer over het algemeen meer gezien dan in de winter. Dat neemt niet weg, dat het jaren “not d…
Nederlandse vrouw niet tevreden met lichaamnieuws uitgelichtNederlandse vrouw niet tevreden met lichaamVrouwen en tevreden zijn over het eigen lichaam, het lijkt een onvoorstelbare combinatie. Dit is echter niet zo vreemd,…
Welke kleding past bij mijn borsten?Welke kleding past bij mijn borsten?Wij vrouwen maken ons regelmatig druk om onze borsten. Zijn ze niet te groot? Zijn ze niet te klein? Ojee, ze hebben ver…
Bronnen en referenties
  • Goedgevoel.be
  • Eersteindruk.nl
  • Kijk.nl

Reageer op het artikel "Wat vindt de man een perfect mooie vrouw?"

Reacties

Daniël Claeys, 16-10-2014 18:14 #3
Perfect is niemand ieder mens heeft wel wat minder kwaliteiten. of ja je moet al beginnen met van die schoonheid dingen. ze mag iets of wat zijn maar wat heb aan een knappe lijf grote borsten en zo verder. weet als je ouder word zal dat ook verdwijnen. een echte sympahike vrouw en iemand die trouw is

Amy, 22-08-2014 15:38 #2
Daar heb je geen wetenschap voor nodig. Niet willen binden is gewoon een kwestie van cultuur, en verliefd worden biologisch. Wat voor soort verliefdheid wordt trouwens bedoeld? Iedereen heeft een andere kijk op verliefdheid. Gaat het je echt om de ander of is het gewoon lust die je niet wilt delen?

Het borsten versus billen verhaal is een duidelijke verklaring voor eigenlijk alles. Wat je kan zien krijg je zin in.
Wat je leuk en lekker vind wordt ook nog eens bepaald wat je zoal ziet op het moment dat je seksualiteit aan het werk gaat. De moeder, de zus of de vriendin van de zus zijn dan de perfecte vrouwen. In een tijd van media, en nu sociale media worden die weer beinvloed door de beelden die ons door de commercie worden voorgeschoteld. En door mode ontwerpers die eigenlijk op mannen vallen.

Waarom vrouwen meer vreemd gaan? Meer kansen en mannen met angst om te binden?

Trouwens, mannen laten ook graag zien wat ze " in huis" hebben. Lopen vaak ook behoorlijk te flaneren met hun stuff. De six pack versus de bierbuik kunnen dan door de vrouwlijke vreemd ganger snel worden uitgefilterd.

Als mannen zich niet graag binden neem ik aan dat ze graag een bezette vrouw willen. Man-0-thaler hoeft zich dan een stuk minder druk te maken om mogelijke bindingsdrang bij zijn verovering.

Wetenschap of romantiek? De een is gek op spruitjes en de ander op bloemkolen. Of allebei.

J., 13-10-2013 15:14 #1
Hallo,

Ik ben een scholier en zit in 6 vwo, ik maak een profielwerkstuk over het uiterlijk van een vrouw en waarom dit aantrekkelijk word gevonden door een man.
Het artikel hierboven bevat hele goede informatie die mij goed zou kunnen helpen.
Ik zou graag weten waar deze informatie vandaan komt en of u mij deze informatiebron zou willen doorgeven.

Met vriendelijke groet,
J Reactie infoteur, 21-10-2013
Beste J, de info heb ik uit het weekblad KIJK. Ik weet helaas niet meer welke editie.
Met vriendelijke groet,
Marco van Lierop

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 19-08-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!