InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Dreadlocks, dreads, rasta's

Dreadlocks, dreads, rasta's

Wat zijn dreadlocks eigenlijk? Hoe krijg je dreadlocks en hoe houd je ze bij? Kun je dreads wel wassen? Hoe kun je dreads verder verfraaien?

Wat zijn dreadlocks?

Dreadlocks, ook wel dreads of rasta's genoemd, zijn bundels haar die volledig in elkaar geklit zijn. Dit in elkaar klitten wordt bereikt door het vervilten van het haar.

Verschillende manieren om dreadlocks te (laten) vormen

Wanneer je kroeshaar hebt, kun je je haar een tijd niet borstelen, kammen en knippen om zo "natuurlijke" dreadlocks te krijgen. Kroeshaar klit namelijk relatief snel in elkaar. Je hebt dan geen controle over de hoeveelheid en de vorm van de dreadlocks die zich zo vormen.

Wanneer je meer controle wilt hebben over de hoeveelheid en vorm van de dreadlocks, of wanneer je simpelweg geen kroeshaar hebt maar sluik haar, is er een andere manier om dreadlocks te vormen. Dit zetten van dreadlocks gaat als volgt:
  1. Je maak een verdeling op je hoofd door plukjes haar vast te zetten
  2. Je maakt een plukje haar los en draait de haren om elkaar heen zodat je een stevige pluk hebt en toupeert dit haar gelijkmatig zodat de hele pluk van boven tot beneden even veel in elkaar geklit is (des te vaster in elkaar geklit, des te beter). Zo doe je ieder plukje.
  3. Je kunt eventueel de uiteindes (verst van je hoofd af) van iedere dreadlock omhoog vouwen en daar vast touperen. Vooral mannen vinden dit vaak mooier omdat het minder puntig is.
  4. Je kunt je dreadlocks nu met speciale wax insmeren door dit er goed in te wrijven. Pas op en gebruik niet te veel want dan worden ze te vettig waardoor ze weer uit elkaar glijden. Deze wax zorgt voor mooiere dreadlocks die er verzorgder uitzien.

Het bijhouden van dreadlocks

Wanneer je je dreadlocks op natuurlijke wijze hebt laten ontstaan hoef je je dreadlocks niet bij te houden, dit gaat geheel vanzelf. Wanneer je echter je dreadlocks op de andere, meer gecontroleerde manier hebt gevormd kan er wel wat werk bij het bijhouden komen kijken. Zo kun je het beste eens in de twee weken je dreadlocks opnieuw met wax bijwerken, losse haren er weer bij touperen of met een haaknaald erin stoppen, en zo vaak mogelijk je dreadlocks met de klok mee om je vinger heen draaien zodat ook de gedeeltes die het dichtst tegen je hoofd aan zitten goed vervilten.
Ook doe je er goed aan om speciale shampoo voor dreadlocks te gebruiken. Anders dan dat veel mensen denken, kun je dreadlocks gewoon wassen en is dit juist goed voor je dreadlocks. Het beste is om je dreadlocks zo'n twee keer per week te wassen.

Verfraaien van dreadlocks

Er zijn vele manieren om je dreadlocks te versieren. Zo kun je er leuke kralen omheen doen, dingen doorheen steken (niet te dik en het liefst met "weerhaken"), maar je hebt ook speciale sieraden voor je dreadlocks die je eroverheen schuift. Ook zijn er mutsen die speciaal voor mensen met dreadlocks zijn ontworpen. Omdat normale mutsen niet over je dreadlocks heen passen kunnen deze speciale mutsen een leuke oplossing zijn!
© 2013 - 2019 Good-info, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Haren wassen zonder shampooHaren wassen zonder shampooJe haren wassen zonder shampoo, is dat mogelijk? Niet iedereen wil shampoo gebruiken om de haren mee te wassen. Shampoo…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?Heel wat mensen hebben last van vet haar. Vet haar vraagt een specifieke behandeling, zodat het niet nog vetter wordt. O…
Natuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarNatuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarGlanzende, sterke en gezonde haren zijn het gevolg van goed werkende talgklieren in de hoofdhuid en van gezonde haarwort…

Reageer op het artikel "Dreadlocks, dreads, rasta's"

Infoteur: Good-info
Gepubliceerd: 18-04-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!