InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Je eigen beta glucan crème maken!

Je eigen beta glucan crème maken!

Beta-glucan is een polysacharide die wordt gevonden in bepaalde granen, paddenstoelen en gisten. Deze stof wordt al sinds lange tijd toegepast in de dermatologie en verschillende wetenschappelijke onderzoeken bevestigen zijn positieve werking op de huid. Onder andere het dure cosmeticamerk Bergman gebruikt deze stof in zijn producten, maar wist je dat je ook heel makkelijk je eigen beta-glucancrème kunt maken?

Over beta-glucan

Beta-glucan bevordert de wondgenezing, collageenproductie en heeft anti-irriterende/ontstekingsremmende eigenschappen. Het stofje is wateroplosbaar en wordt toegepast in cosmetica in percentages tot 1%. Het ziet eruit als een bruinachtig poeder.
Uit een bekend onderzoek gedaan in 2005 naar beta-glucan, bleek dat maar liefst 28% van de aangebrachte beta-glucan de huid binnendrong en zelfs 4% aankwam in de dermis (de huidlaag waar rimpels ontstaan)! Ook hebben diezelfde onderzoekers 27 proefpersonen behandeld met een 0,1% beta-glucan oplossing of een placebo voor acht weken lang. Aan het eind van de studie was de huid van de proefpersonen behandeld met beta-glucan aanzienlijk gladder in vergelijking tot de placebo’s.
Toch is meer onderzoek nodig om met zekerheid te kunnen zeggen dat beta-glucan echt iets kan doen aan het verminderen van rimpels, maar het is zeker een goede kalmerende en hydraterende stof. Dit maakt het bijzonder geschikt voor mensen met een gevoelige of droge huid.

Benodigdheden om beta-glucan crème maken

Het maken van je eigen beta-glucan crème is simpel, maar bij het aanschaffen van beta-glucan poeder zijn wel twee dingen belangrijk! Ten eerste kan beta-glucan uit verschillende natuurlijke bronnen worden gehaald. Er is echter alleen nog maar onderzoek gedaan naar oat beta-glucan (beta-glucan uit haver) op het gebied van huidverzorging, daarom wordt dit aanbevolen te kopen. Ten tweede is pure oat beta-glucan moeilijk te vinden en behoorlijk duur. Een handiger alternatief is een gestandaardiseerd extract en het liefst een dat tenminste 50% beta-glucan bevat.
Dus wat heb ik nu allemaal nodig?
  • Zakje oat beta-glucan (als gestandaardiseerd extract van 50% of meer)
  • Water (gedestilleerd)
  • Crème om als basis te gebruiken

Bereidingswijze

Stap 1

Maak een oplossing van oat beta-glucan in water met een sterkte van 2%. Hiervoor weeg je 1 gram oat beta-glucan af én 50 gram water (op een precisieweegschaaltje).
Let op: indien je een gestandaardiseerd extract gebruikt dat maar 50% echte oat beta-glucan bevat, weeg je dus 2 gram af voor 50 gram water.
  • Voor 60%: 1.7 gram
  • Voor 70%: 1.4 gram
  • Voor 80%: 1.25 gram
  • Voor 90%: 1.1 gram

Stap 2

Mix nu je oat beta-glucanpoeder met het water in bovenstaande hoeveelheden. Verwarm het mengsel, want dat zorgt ervoor dat het poeder beter kan oplossen in het water. Het verwarmen kun je doen d.m.v. een warmwaterbadje (bain-marie) of magnetron. Mix goed. Oat beta-glucanpoeder lost meestal niet helemaal op in water, dus er kunnen enkele brokjes achterblijven. Deze zijn weg te werken met wat moeite, maar de oplossing kan er een beetje troebel uit blijven zien.

Stap 3

Voeg de oplossing toe aan 50 gram crème en mix door elkaar. Nu heb je een crème met ongeveer 1% oat beta-glucan gemaakt.
Is de crème te dun geworden nu? Je zou ook kunnen proberen iets minder water te gebruiken in stap 2 en iets meer crème. Wat dacht je van 30 gram water en 70 gram crème i.p.v. 50 gram water en 50 gram crème? Zolang het beta-glucan poeder nog maar voldoende opgelost kan worden in het water, is het eigenlijk prima!

Hoe moet ik de crème bewaren?

Bewaar je crème op een koele, donkere plek en houd hem goed gesloten. Beta-glucan is gelukkig wel een behoorlijk stabiele stof. Omdat oat beta-glucan zo stabiel is, kun je het ook prima combineren met andere (PH neutrale) stoffen en hoef je niet bang te zijn dat het reageert! Voorbeelden van stoffen die je ook in je beta-glucancrème kunt mengen zijn niacinamide, groene thee extract of uitgeknepen vitamine E/lycopeen capsules.
© 2014 - 2019 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen is een veelvoorkomende vitamine die nuttig is voor het lichaam. Wat is beta-caroteen precies, waar vind je…
O2 Intraceuticals: Zuurstofbehandeling tegen huidverouderingDe zuurstofbehandeling O2 Intraceuticals is het geheim waarmee Madonna huidveroudering tegengaat. Hierbij worden naast z…
De hersengolven alfa, beta, gamma, delta, theta en smrHans Berger ontdekte in 1924 dat hersenen bepaalde golven produceren. Hij verdeelde de golven in 2 soorten: de wat langz…
Havermout goed tegen suikerziekte, diabetes type 2Havermout goed tegen suikerziekte, diabetes type 2Onderzoek laat zien dat het eten van een dieet dat rijk is aan volle granen en vezelrijke producten, het risico op suike…
Natuurlijke radioactieve stralingNatuurlijke radioactieve stralingIedereen heeft het woord radioactieve straling al gehoord. Het is een vernietigende kracht die je niet kan zien, horen o…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Beta-glucan
  • http://bulkactives.com/beta-glucan-oat-beta-1-3-1-4-glucan.html

Reageer op het artikel "Je eigen beta glucan crème maken!"

Reactie

Yvonne, 27-03-2015 11:14 #1
Hoi, ik wil graag deze creme zelf maken. Google me suf om het poeder te vinden, maar geen resultaat. Heb je een tip waar je dit kunt kopen? Vriendelijke groet, Yvonne

Infoteur: Kraio
Laatste update: 13-07-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!