InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Het belang van een goede zonnebrandcrème

Het belang van een goede zonnebrandcrème

Het belang van een goede zonnebrandcrème Tijdens de zomer kunnen we weer lekker genieten van de zon. Uiteraard is het heel belangrijk om de huid goed te beschermen. Denk niet, ik ben al bruin of ik heb een zonnebankkuurtje gedaan, want verbranden kan altijd. Het is daarom belangrijk om een goede zonnebrandcrème te gebruiken. Ook voor kinderen is het belangrijk om een goede zonnebrandcrème te gebruiken, bij voorkeur een die water resistent is.

De huid

Onze huid is het grootste orgaan dat we hebben. De gemiddelde mens bezit zo'n kleine twee vierkante meter huid. De huid zorgt ervoor dat we warmte, kou en pijn kunnen voelen. De bloedvaten en de zweetklieren spelen een heel belangrijke rol bij de temperatuurregulatie van ons lichaam. Dus is het heel belangrijk om de huid goed te beschermen.

Wanneer kan je beter niet zonnen

Het wordt afgeraden om tussen 12.00 uur en 15.00 uur te gaan zonnen. Deze uren staat de zon recht boven ons en verbrand je heel snel. Vooral kinderen moeten dan zo veel mogelijk uit de zon blijven. Mocht je toch gaan zonnen of buiten in de zon zijn, is het van belang om de huid te beschermen met een goede zonnebrandcrème. Het is belangrijk om de huid in te blijven smeren. Ook is het verstandig om niet te lang te zonnen.

Scrubben voor het zonnen

Scrub de avond voordat je gaat zonnen de huid met een lekkere scrub. Een Talasso scrub is hier heerlijk voor, omdat deze olie bevat, waardoor de huid niet uitdroogt. Als de huid lekker gescrubd is, zijn alle dode huidcellen verwijderd, waardoor je mooi egaal bruin wordt.

Welke factor

's Morgens, voordat je gaat zonnen, smeer je je thuis al lekker in. De zonnebrandcrème kan dan alvast intrekken. Zodra je bijvoorbeeld op het strand bent, smeer je dan meteen weer in. Het beste is een zonnebrandcrème te gebruiken vanaf beschermingsfactor 30, deze gebruik je als je van nature donker haar hebt en de huid gemakkelijk bruint. Voor een lichte huid (als je van nature blond of rood haar hebt) gebruik je een hogere factor, bijvoorbeeld factor 50, voor een iets getinte huid, bij mensen met bijvoorbeeld donkerblond haar, gebruik je factor 40. En vergis je niet, ook een donker getinte huid kan verbranden, dus ook voor deze huid gewoon vanaf factor 30 gebruiken.

Het duurt door de hogere factor van de zonnebrandcrème en de bijbehorende betere bescherming wel ietsje langer voordat je bruin wordt, maar je verkleind het risico van verbranding. Een verbrande huid wordt vlekkerig door het vervellen en de kans op een huidaandoening wordt er aanmerkelijk door vergroot! Vergeet vooral ook niet om de oorschelpen en de neus in te smeren. Dit zijn plekjes die extra snel verbranden.

Kinderen goed insmeren

Het is belangrijk om kinderen goed in te smeren! Deze spelen met mooi weer veel buiten en al zijn ze in de schaduw, zonneschade oplopen kun je overal! Voor kinderen is het heel belangrijk om een water resistente zonnecrème te gebruiken, want kinderen spelen nu eenmaal graag in en met water. Gebruik voor kinderen altijd een zonnebrandcrème met een hoge factor. Gebruik voor kinderen nooit een olie. Denk vooral aan de nek en aan de schouders, want als kinderen in het water spelen zijn dat de plaatsen die het snelst verbranden.

Aftersun

Na een dag zonnen neem je een heerlijke verkoelende de douche, of een lauw bad. Gebruik na het douchen of baden een verkoelende after sun. Een after sun met menthol is extra verkoelend.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ilzo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het belang van een goede zonnebrandcrème"

Infoteur: Ilzo
Laatste update: 23-03-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamsverzorging
Schrijf mee!