InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zilvershampoo, hoe werkt het?

Zilvershampoo, hoe werkt het?

Zilvershampoo, hoe werkt het? Zilvershampoo wordt gebruikt voor blond geverfd haar wat geel of oranje is uitgevallen, of voor grijs haar. Het komt nogal eens voor dat geblondeerd haar een gele of oranje gloed heeft. Dit heeft te maken met het rood en geel pigment in je haar. Blondering is niet altijd even sterk, en dan kan het blonderen blijven steken in een blonderingsfase waarin je rood of geel pigment zichtbaar blijft. Je krijgt dan een koperkleurige blondering. Als je niet van geelblond of koperkleurig blond houdt, kan je gebruikmaken van een zilvershampoo om de gelige gloed te verminderen. Een zilvershampoo heeft een blauwe (soms lila) kleur. Het bevat pigment van de kleuren blauw en paars. Deze pigmenten kunnen geel pigment verminderen. Is je haar echter erg geel uitgevallen, geelblond of roodblond, dan zal deze shampoo onvoldoende effect hebben. Als het je niet gelukt is om je haar volledig naar wens te blonderen, en het is te geel of te koperkleurig om met zilverbond te bewerken, dan kan je het beste langs de kapper gaan.

Het effect van zilvershampoo

  • Op geelblond geverfd haar kan zilvershampoo het gele blond verminderen en het blonde haar juist benadrukken
  • Op roodblond geverfd haar heeft zilvershampoo niet het gewenste effect
  • Op witblond geverfd (of eigenlijk) geblondeerd haar heeft zilvershampoo een nog dieper blond effect. Soms kan het zelfs een blauwige gloed geven, een soort parelachtig blond. Dit kan ook wel eens een beetje te blauwachtig uitvallen, maar de kleur wast er na enige tijd wel weer uit

Zilvershampoo op grijs haar

Op natuurlijk grijs haar heeft zilvershampoo vaak een mooi effect om gelig grijs haar te verminderen of om grijs haar een levendige tint te geven.

Zilvershampoo laten intrekken?

Zilvershampoo moet je alleen laten intrekken in het haar als je haar niet droog is en ook niet erg witblond geverfd is. Op die kwetsbare delen van je haar kan het namelijk te veel hechten en dan loop je met blauwe stukken haar rond. Hoewel dat helemaal niet lelijk hoeft te zijn, want het is meer een zilver en blauwachtig effect, kan dit je wel tegenvallen als dit niet is wat je wilt. Is je haar dus erg blond, en/of erg droog (ook plaatselijk), gebruik de zilvershampoo dan kortdurend. Dus even in masseren en meteen weer uitspoelen, waarbij je de delen haar, die geelblond zijn, het eerst inzeept, en de droge stukken witblond haar het liefst alleen maar even door masseert. Daarna meteen uitspoelen. Als dit onvoldoende effect heeft kan je de shampoo de volgende keer iets langer laten intrekken. Lees ook altijd eerst de gebruiksaanwijzing op de verpakking van zilvershampoo.

Wat kost zilvershampoo?

Afhankelijk van het merk kan je zilvershampoo al verkrijgen vanaf ongeveer 7.- tot 15,- per fles.

Is het slecht voor je haar?

Zilvershampoo is niet perse slecht voor je haar. Het is echter gericht op het verhullen van geel haar dus het bevat verder geen bestanddelen die je haar verzorgen. Hierdoor kan je haar na gebruik van zilvershampoo een beetje droger aanvoelen. Na het gebruik van zilvershampoo is het daarom zinvol om crèmespoeling te gebruiken in de punten van je haar. Als je regelmatig zilvershampoo gebruikt neem dan zo nu en dan ook eens een verzorgend haarmaskertje.

Kan zilvershampoo je haar blonderen?

Zilvershampoo heeft geen blonderend effect. Het is puur gemaakt om geelblond haar minder te laten opvallen en om het geel pigment te maskeren. Als je je haar blond wilt maken moet je je haar ontkleuren (bij donker haar) of blonderen.

Witblonde highlights met zilvershampoo behandelen

Als je erg blonde highlights hebt kan je haar plaatselijk lila of blauw worden van zilvershampoo. Ook hier is het zo dat je het beste de shampoo eerst een minuut of tien inwerken op een plukje haar met highlights, om te zien wat voor effect het heeft.

Je haar blauw, wat nu?

Als je haar te blauw is geworden door het gebruik van zilvershampoo wast dat er op den duur weer uit. Als je daar niet op wilt wachten kan je je haar meteen nogmaals wassen, maar was het niet te vaak achter elkaar, het is slecht voor je haar. Wassen met antiroosshampoo kan soms het blauw uit je haar wassen, maar ook deze shampoo heeft een uitdrogend effect op je haar, gebruik dus crèmespoeling en/of een haarmaskertje na al deze wasbeurten.

Blonde extensions

Als je extensions hebt kunnen deze blauw worden van zilvershampoo. Ze kunnen sneller blauw worden dan je gewone haar. Ook als het extensions van echt haar zijn. Met extensions moet je dus extra voorzichtige zijn als je zilvershampoo gebruikt. het beste is om het op een extension uit te proberen, door zilvershampoo ongeveer 3 minuten te laten intrekken op de punt van een extension. Als je haar dan nog niet blauw is, doe het dan nogmaals maar dan 5 minuten. Totdat je het te blauw ziet worden, dan weet je dat je beneden die tijd moet gaat zitten. Maar ik heb wel gehoord dat extensions (blonde) al binnen 3 minuten blauw kunnen worden van zilvershampoo dus ik zou je aanraden geen zilvershampoo te grbuiken als je extensions (of waves) hebt, tenzij je juist blauw haar wilt.

Zilvershampoo helpt niet of onvoldoende?

Indien zilvershampoo onvoldoende werkt nadat je je haar geverfd hebt, en je haar is erg geel uitgevallen, dan heeft het merk L'Orreal speciaal voor dit probleem 'L'Oreal Professionnel Color Corrector Blondes' ontwikkelt. Dit product is gemaakt om de gele haarkleur te vervangen voor een mooie blonde kleur. Lees altijd goed de gebruiksaanwijzing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is de beste zilvershampoo?Wat is de beste zilvershampoo?Wat is de beste zilvershampoo? Zilvershampoo wordt vaak gebruikt door ouderen, om grijs haar te verlevendigen, maar ook…
Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Is je haar oranje of groen geworden door blondering? Is je haar na 'blond verven' mislukt? Dit komt vaak voor. Vooral al…
Donker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bru…
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
De haarkleur opfrissen met behulp van natuurlijke middelenDe haarkleur opfrissen met behulp van natuurlijke middelenOm de haarkleur op te frissen kan je gebruik maken van eigen gemaakte kruidenaftreksels. Ook glanst het haar meer bij he…
Bronnen en referenties
  • http://www.estrellaweb.nl/2013/01/zilvershampoo-fabels-feiten/

Reageer op het artikel "Zilvershampoo, hoe werkt het?"

Reactie

Willeke, 23-07-2016 21:01 #1
Hoi,
Heb mijn uitgroei bij de kapper geverfd. Nu was het gelig uitgevallen en iriteerde me er erg aan. Vriendin raadde me aan silver shampoo te gebruiken en even in te laten trekken. Nu heb ik blauwe plukken ertussen. Wat te doen, weet me geen raad meer.
Groetjes willeke

Infoteur: Kisses
Laatste update: 06-11-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Haar verven, haar verzorgen
Reacties: 1
Schrijf mee!