InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijke methodes voor wittere tanden

Natuurlijke methodes voor wittere tanden

De aanslag van onder andere koffie en wijn kan je tanden verkleuren. Nu zijn er natuurlijk vele middelen verkrijgbaar om je tanden een paar tinten op te lichten, maar deze zijn lang niet altijd veilig. Gelukkig zijn er ook geheel natuurlijke manieren om je tanden witter te maken – vaak met middelen die je al in je keuken of badkamer hebt liggen. Ze zullen niet allemaal bij iedereen werken maar kunnen goede resultaten geven. Zo kun je op goedkope en veilige manier je tanden witter maken.

Kokosolie

Er is een eeuwenoude traditie die ‘oil-pulling’ heet; het spoelen met olie in de mond. Het zou helpen je mond en lichaam te ontgiften, maar ook je gebit goed verzorgen en je tanden witter maken. Vaak wordt hier kokosolie voor gebruikt. Wil je dit ook proberen, neem dan een theelepel kokosolie in je mond en ‘spoel’ hier 5-20 minuten mee.
Vind je dit teveel gedoe, dan kun je ook af en toe met kokosolie poetsen. Een bonus is dat kokosolie een antibacteriële werking heeft en daarom ook goed voor je tandvlees en algehele mondhygiëne is.

Aardbeien

Deze is wellicht al bij je bekend; aardbeien kunnen je tanden witter maken! Neem enkele aardbeien en prak ze plat met een vork. Breng de puree aan op je tanden met je vinger of tandenborstel en laat het enkele minuten zitten. Spoel goed en herhaal enkele keren voor het beste resultaat. Makkelijk als je toch al regelmatig aardbeien eet: je kunt tijdens het eten het fruit over je tanden wrijven voor wat extra whitening power.

Bananenschillen

Deze methode werkt voor sommige mensen goed, voor anderen lijkt het niet te werken. Gebruik de schil van een rijpe banaan en wrijf de binnenkant over je tanden. Laat het enkele minuten zitten en spoel na met water. Bij regelmatig gebruik kan deze methode goed werken, maar de ervaringen zijn per persoon verschillend.

Zuiveringszout

Dit staat ook wel bekend als baking soda (anders dan bakpoeder of was soda!). Zuiveringszout is een ingrediënt in vele tandpasta’s en is makkelijk thuis te gebruiken als witmaker voor je tanden. Doe wat zuiveringszout op een natte tandenborstel en poets je tanden voor 2 minuten. Spoel hierna goed met water. Doe dit niet vaker dan 2x per week en poets niet te hard – zuiveringszout kan met overmatig gebruik je glazuur aantasten. Deze methode is ook minder geschikt voor mensen met gevoelige tanden.

Actieve kool

In Nederland wordt actieve kool vaak verkocht onder de merknaam Norit. Deze kool is enorm goed in het absorberen van giftige stoffen en verwijderen van vlekken. Deze methode zal je vrijwel zeker aan het lachen brengen want je mond wordt tijdelijk pikzwart! Neem een capsule actieve kool en breek het open boven je tandenborstel of direct in je mond (het geeft snel vlekken dus wees voorzichtig). Poets vervolgens je tanden en spoel je mond goed na met water. Na enkele keren (maar voor sommigen al na 1x poetsen) kan dit je tanden aanzienlijk witter maken!

Kurkuma/Geelwortel

Dit lijkt een vreemde – dit keukenkruid dat Indiase curries zo’n mooie gele kleur geeft en vlekken op je handen achterlaat…maar kurkuma heeft het tegenovergestelde effect op je tanden! Dit is een goede methode voor mensen met gevoelige tanden die bijvoorbeeld geen zuiveringszout willen gebruiken. Je kunt hiervoor een stukje verse geelwortel gebruiken en hier enkele minuten op kauwen, of met het poeder poetsen. Spoel hierna goed met water. Wees wel voorzichtig en gebruik een oude tandenborstel – het maakt makkelijk vlekken.

Citroensap

Er zijn ook methodes die weliswaar natuurlijk zijn, maar daarom niet geheel onschadelijk. Een voorbeeld hiervan is citroensap. Citroensap heeft de eigenschap om te bleken, maar is ook erg zuur. Hierdoor kan het je tandglazuur aantasten en beschadigen. Het is dan ook af te raden ook dit te gebruiken om je tanden witter te maken.

Lees verder

© 2015 - 2017 Eveland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor witte tanden, tanden blekenTips voor witte tanden, tanden blekenEen stralende, witte lach: wie wil dat nu niet? Voluit kunnen lachen, in plaats van schaamte voelen voor de vergeelde ta…
Gele tanden wat doe je eraanGele tanden wat doe je eraanJe kent ze wel de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet de…
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…

Reageer op het artikel "Natuurlijke methodes voor wittere tanden"

Infoteur: Eveland
Gepubliceerd: 22-01-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Natuurlijke lichaamsverzorging
Schrijf mee!