InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarshampoos in vijf groepen ingedeeld

Haarshampoos in vijf groepen ingedeeld

De shampoomarkt kent zeer veel soorten haarshampoos. Niet dat ze allemaal echt veel verschillen maar er zijn toch soorten met specifieke ingrediënten die beter gebruikt kunnen worden bij een bepaald haartype. Verwacht echter geen wonderen van shampoos want dun haar wordt echt niet dik door het gebruik van een bepaalde shampoo. Toch is het wel belangrijk om te zoeken naar de juiste soort omdat bijvoorbeeld droog haar of haar dat door werkzaamheden vuil wordt heel andere shampoos vereist.

Vijf groepen haarshampoos

De verschillende soorten haarshampoos kunnen worden ingedeeld in een vijftal groepen:
  1. antiroosshampoo
  2. basis shampoo
  3. reinigende shampoo
  4. verzorgende en beschermende shampoo
  5. volume shampoo

Antiroos shampoo

Zoals de naam al aangeeft zijn deze shampoos vooral geschikt voor mensen die last hebben van roos. Overigens heeft sowieso dertig tot vijftig procent van de mensen baat bij een antiroosshampoo omdat velen zich nauwelijks bewust zijn van het hebben van een lichte mate van roos. Bij ernstige gevallen uit zich dat door schilfertjes en jeuk. De actieve ingrediënten van deze shampoos richten zich op een gist (Mallassezia) dat op de hoofdhuid voorkomt.

Basis shampoo

Deze shampoos zijn bedoeld voor dagelijks gebruik. Ze verwijderen op een niet agressieve wijze eventueel vuil, gebruikte stylingsproducten en het natuurlijk haarvet. Daardoor hebben ze een verfrissende werking. Sommige merken hebben ingrediënten waardoor ze ook in bescheiden mate een basisverzorging leveren (conditioning). Basisshampoos zijn vooral geschikt voor onbeschadigd haar en ingeval de hoofdhuid in goede conditie is. Maar sommige basisshampoos ontvetten het haar teveel waardoor een touwachtig gevoel ontstaat. Het best is daarom om een aantal shampoos uit te proberen alvorens een definitieve keuze te maken.

Reinigende shampoo

Reinigende shampoos zijn ontwikkeld om vettige componenten effectief te verwijderen en zijn bedoeld voor mensen met veel natuurlijk vet. Ook zijn deze shampoos geschikt voor degenen die een stylingproduct gebruiken dat moeilijk met een gewone shampoo te verwijderen is zoals bijvoorbeeld producten op basis van was of olie.

Verzorgende en beschermende shampoo

De shampoos die tot deze groep behoren bevatten meer verzorgende ingrediënten dan basisshampoos en reinigende shampoos. Sommige merken doen hun best om steeds nieuwe verzorgende ingrediënten te vinden. Overigens kan meer verzorgingseffect worden bereikt met speciale conditioner-shampoos waarbij de verzorgende ingrediënten niet worden weggewassen door de reinigende ingrediënten. De varianten van de verzorgende en beschermende shampoos zijn verschillend op basis van de percentages van de ingrediënten die de shampoos bevatten. Verzorgende shampoos worden vooral aangeraden bij beschadigd haar dat dof en droog is. Beschadiging kan bijvoorbeeld optreden door veel te föhnen, touperen, kammen of verven. Ook kunnen mensen baat hebben bij een verzorgende en beschermende shampoo als zij veel last hebben van statisch haar.

Volume shampoo

Vrouwen met dun haar zijn vaak op zoek naar mogelijkheden om het volume te vergroten. Dat kan voor een deel ook met speciale volume-shampoos die eveneens als de basisshampoos reinigen en verfrissen. Maar voor meer volumeresultaat moet toch echt naar andere middelen of methodes worden gegrepen. Met een speciaal stylingproduct kan meer resultaat worden verkregen. Dun haar kan ontstaan door haaruitval waardoor de hoofdhuid soms zichtbaar is. Maar dun haar komt ook voor bij mensen met het normale aantal haren het voelt dan echter niet aan als een volle bos.

Veel merken shampoos

Haarshampoos zijn verkrijgbaar in zeer veel merken zoals:
  • Andrelon, Arganlife, Axe
  • Batiste, Beckmann
  • Cruydhof
  • Decubal, Dermolin, Dove
  • Eucerin
  • Garnier, Ginkel, Gliss Kur, Golden Naturals, Guhl
  • Head and Shoulders, Hennaplus, Himalaya, Holisan
  • Idyl, Inecto,
  • Jacob Hooy, John Frieda
  • Kneipp
  • Lavera, Loreal
  • Mattisson, Mentho, Mustela
  • Natusan, Neutral, Nivea,
  • Palmers, Palmolive, Pantene
  • Sanex, Schwarzkopf, Sebamed, Selsun, Syoss
  • Tea Tree, Traay
  • Vichy, Vitakruid, Vogue, Volatile
  • Weleda
  • Zarqa, Zwitsal

De beste zoeken

Om de juiste shampoo te vinden zit er helaas niets anders op dan zoveel mogelijk beschrijvingen van de shampoos te raadplegen. Natuurlijk is de eerste stap daarbij om te bepalen in welke van de vijf groepen gezocht moet worden. Dat scheelt al behoorlijk veel tijd en energie. Is eenmaal een aantal shampoos bepaald dan is het verder gewoon een kwestie van uitproberen welke shampoo het best bevalt. Veel mensen zijn erg merkvast en hebben dan alleen nog belangstelling voor nieuwe producten die op de markt komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Alternatieve manieren om het haar te wassenAlternatieve manieren om het haar te wassenSteeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar op andere manieren te wassen dan met de gebruikelijke shampoos. Deze shampo…
Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?Hoe behandel je vet haar en welke shampoo gebruik je?Heel wat mensen hebben last van vet haar. Vet haar vraagt een specifieke behandeling, zodat het niet nog vetter wordt. O…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
(antiroos) ShampoosEr zijn tegenwoordig zó ontzettend veel verschillende soorten shampoo. Niet alleen wordt er onderscheid gemaakt tussen s…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Shampoo
  • https://www.lekkerinhetleven.nl/pagina/search?q=shampoo&searchResource=shampoo
  • http://www.haarstichting.nl/shampoos

Reageer op het artikel "Haarshampoos in vijf groepen ingedeeld"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 15-03-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische producten
Schrijf mee!