InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De wonderlijke werking van emoe olie

De wonderlijke werking van emoe olie

De wonderlijke werking van emoe olie De toepassing van emoe olie bestaat reeds duizenden jaren. Deze olie, afkomstig van de emoe, gebruikte de inheemse bevolking van Australië al voor diverse doeleinden om hun huid te beschermen. Pas de laatste decennia wordt ook voor de westerse wereld de heilzame werking duidelijk en neemt de populariteit toe. Naast het gebruik van de olie als beauty-product, gebruikt men deze olie ook voor verschillende huidproblemen.

Afkomst

Emoe olie (of emu olie) is afkomstig van de emoe, een vleugelloze loopvogel uit Australië die sterk gelijkt op een kleine struisvogel. De olie wordt gewonnen uit het opgeslagen vet uit de vetbult op hun rug en onderhuids vet nadat na de slacht eerst het vlees wordt gebruikt voor consumptie. Het vet is dus een bijproduct.

Duizenden jaren geleden hadden de Aboriginals reeds de wonderlijke eigenschappen van emoe olie ontdekt. Ze hingen de huiden van de emoe op aan bomen om de huiden te drogen en door de felle zon smolt de olie uit de huiden die ze vervolgens opvingen. Ze gebruikten de olie om hun huid te beschermen tegen de felle Australische zon, voor de helende eigenschappen tegen spier- en gewrichtspijnen en wondverzorging. Het zou ook helpen om insecten weg te houden.

De ontdekking en opkomst van emoe olie

Emoe olie kent nog maar sinds de jaren 90 een opkomst in Amerika en Europa, hoewel de Aboriginals de voordelen van de olie reeds duizenden jaren geleden hebben ontdekt. De vroegere pioniers in Australië zagen de Aboriginals de huiden van de emoe in bomen ophangen. Ze dachten dat dit een ritueel zou zijn tot ze ontdekten dat de Aboriginals op deze manier olie wonnen door de huiden te laten drogen in de zon. Het duurde niet lang voor de pioniers zelf van deze olie gebruik begonnen te maken en ze de waardevolle eigenschappen ervan ontdekten. Een beroemde ontdekkingsreiziger, Robert O'Hara Burke, smeerde de emoe olie op zijn door de zon verbrande arm en verlichtte daarmee niet enkel de roodheid, maar ook zijn stijve elleboog.
Inmiddels zijn er in veel Engelstalige landen, met name in de VS, meerdere emoekwekerijen ontstaan waar de olie wordt verwerkt voor cosmetische doeleinden.

Structuur en samenstelling

Emoe olie is nagenoeg geurloos en heeft een zijdezachte, dikke maar lopende structuur die makkelijk uitsmeerbaar is. Het heeft een melkachtige tot gele kleur naargelang het voedingspatroon van de emoe. De olie is PH-neutraal en is een triglyceride. Het bestaat uit 20% essentiële vetzuren Omega-3 en Omega-6, ook wel genoemd als linolzuur en alpha-linoleenzuur en voor 70% uit onverzadigde vetzuren. Door deze biochemische samenstelling komt emoe olie in grote lijnen overeen met onze eigen huidsamenstelling. Verder bevat het vitamine A en E en vele anti-oxidanten die allemaal vele voordelen hebben voor onze huid.

Gebruik voor de huid

Emoe olie penetreert de huid heel makkelijk en sluit de poriën niet af waardoor deze vrij kunnen blijven ademen. Ook heeft het de eigenschap om vocht in de huid vast te houden waardoor de dikte van de huid toeneemt en rimpels en fijne lijntjes helpt verminderen. Het gebruik van emoe olie heeft geen bijwerkingen en is zelfs geschikt voor de meest gevoelige huid en zal geen irritaties geven. Hierdoor is het gebruik ervan geschikt voor alle leeftijden en dus ook voor baby's. Ook voor dieren met huidproblemen kan dit product verlichting en/of genezing brengen. Door de sterke vochtinbrengende en anti-bacteriële eigenschappen van emoe olie heeft deze een uitstekende werking bij:
  • Lichte brandwonden
  • Zonnebrand
  • Eczeem
  • Psoriasis
  • Littekens
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Kneuzingen en blauwe plekken
  • Spierstijfheid
  • Insectenbeten
  • Rimpels en fijne lijntjes (maakt de huid dikker)
  • Pigmentvlekken
  • Striae (striemen)
  • Droge huid
  • Luieruitslag
  • Puistjes

Kwaliteit

Diverse webshops bieden deze olie aan en door de toenemende populariteit wordt het aanbod ook groter. Hierbij is bij aankoop wel enige voorzichtigheid geboden. Emoe olie wordt soms gemengd met kippenvet, waardoor de samenstelling verandert en de werking niet meer naar behoren verloopt. Hiervoor is een keurmerk opgesteld door 'The American Emu Association', om de kwaliteit van de olie te waarborgen door middel van het AEA-certificaat die de puurheid aangeeft van de emoe olie.
© 2015 - 2019 Noppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Womich, Pixabay
  • https://en.m.wikipedia.org/wiki/Emu_oil
  • http://aea-emu.org
  • http://emucare.com/over-emucare/wat-is-emoe-olie/
  • http://www.emu-oil-well.co.uk/about-emu-oil

Reageer op het artikel "De wonderlijke werking van emoe olie"

Reactie

Tiny, 15-12-2015 22:10 #1
Hallo allemaal,
Graag wil ik de olie bestellen, of is er een winkel bij mij in de buurt, ik woon in Gelderland.
Groetjes Tiny

Infoteur: Noppie
Laatste update: 18-08-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!