InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Max Factor: van experimenten naar veel cosmetische producten

Max Factor: van experimenten naar veel cosmetische producten

Max Factor is een populair cosmeticabedrijf van Procter & Gamble dat in 1909 door de Poolse schoonheidsspecialist Maksymilian Faktorowicz werd opgericht als Max Factor & Company. Dit bedrijf was enkele generaties een familiebedrijf totdat het in 1991 werd opgekocht door Procter & Gamble. De merknaam Max Factor bleef echter behouden voor de vele producten die wereldwijd op de markt worden gebracht. De producten betreffen vooral de gezichtsverzorging en ook produceert Max Factor nagellak.

Oprichting Max Factor & Company en eerste successen

Nadat Max Factor van Polen was uitgeweken naar de Verenigde Staten vestigde hij zich in 1909 in Los Angeles in Californië. Daar maakte hij pruiken voor de snel groeiende filmindustrie en verzorgde make-up voor filmsterren. Daarnaast distribueerde hij cosmetica van toonaangevende merken als Leichner en Vinca Minor. In die tijd experimenteerde hij met verschillende samenstellingen om producten te maken die geschikt waren voor de filmindustrie. In 1914 lukte het hem om een perfect product te fabriceren en veroverde daarmee de filmwereld. Filmsterren werden enthousiast over de producten. Als klanten had hij onder meer beroemdheden als Ben Turpin, Gloria Swanson, Mary Pickford, Pola Negri, Jean Harlow, Claudette Colbert, Bette Davis, Norma Shearer, Joan Crawford en Judy Garland.

Make-up als vulgaire term

In 1918 ontwikkelde hij zijn zogenaamde Color Harmony bestaande uit poeders in een brede waaier van tinten waardoor de kleur per acteur of actrice kon worden aangepast. In 1920 presenteerde hij zijn producten, op aanraden van zijn zoon Frank, onder de term make-up terwijl voorheen over cosmetische producten werd gesproken. Maar die term werd aanvankelijk vulgair gevonden welk idee later geheel verdween.

Stopzetting Leichner distributie, succesorder en aanpassingen

Naast zijn zoon Frank werd ook zoon Davis actief in het bedrijf als algemeen directeur terwijl Frank hielp bij de ontwikkeling van de producten. In 1922 bezocht Max op vakantie in Duitsland de hoofdvestiging van Leichner waarvan hij de producten verkocht. Zijn behandeling daar beviel hem echter niet waarna hij stopte met de verkoop van Leichner producten. In 1925 kreeg het bedrijf een van zijn grootste orders. Met spoed moesten 600 gallons make-up met de juiste kleur worden geleverd om gebruikt te worden op de set van de film Ben-Hur. Na de successen in de filmindustrie begon Max Factor in 1927 met de nationale distributie van zijn producten voor consumenten. Door veranderingen in de filmindustrie, zoals de ontwikkeling van de Technicolor film, was het noodzakelijk dat de producten steeds werden aangepast. Na het overlijden van Max Factor in 1938 nam Frank het bedrijf over samen met andere familieleden.

Ontwikkeling nieuwe producten

In 1940 verscheen lipstick op de markt in zes tinten rood. Tijdens de tweede wereldoorlog werden producten geproduceerd die werden gebruikt voor de camouflage van de gezichten van militairen van het US Marine Corps. De in 1947 ontwikkelde crème make-up werd in 1948 vrijgegeven aan het publiek en werd meteen een groot succes. In 1951 breidde het assortiment uit met een aantal producten voor mannen zoals shampoo, aftershave lotion, deodorant en scheerschuim. Na de invoering van de kleurentelevisie ontwikkelde het bedrijf speciale producten die geschikt waren voor presentatoren en anderen die voor de tv optraden. In 1955 ontstond de eerste geur Electrique en drie jaar later Primitif.

Teloorgang als familiebedrijf

In de zestiger jaren werd het bedrijf nog steeds geleid door familieleden en ontstond onder leiding van Max Factor jr. een lijn producten van make-up, huidverzorging en parfum die alleen verkocht werden door geüniformeerde verkopers in warenhuizen. Verminderde belangstelling voor het bedrijf van familieleden leidde er echter toe dat in 1973 een fusie ontstond met Norton Simon. Weer drie jaar later werd een niet-familielid president van het bedrijf en door vertrek van anderen waren er vanaf 1976 geen familieleden meer betrokken.

Overname door Procter & Gamble

Vanaf dat moment werd het bedrijf overzee uitgebreid en ontstonden steeds nieuwe producten zoals muskus voor mannen en een nieuwe make-up soort die vooral gericht was op jongeren. Na het teloor gaan van Max Factor als familiebedrijf werd het uiteindelijk in 1991 voor 1,5 miljard dollar overgenomen door multinational Procter & Gamble.

Max Factor met 133 verkrijgbare producten

Momenteel (2015) zijn van het merk Max Factor in drogisterijen, cosmeticawinkels en via internet zo´n 133 producten verkrijgbaar zoals:

Foundation

Max Factor Foundation producten zijn verkrijgbaar in poedervorm en in vloeibare vorm. De foundations van Max Factor zorgen ervoor dat de huid een gezonde kleur en uitstraling krijgt.

Oogmake-up

Andere producten zijn gebaseerd op oogmake-up en laten de ogen stralen. Met de mascara-producten kan een echt valse wimper effect worden gecreëerd en ontstaan opvallende en prachtig omlijste ogen. Tot deze groep producten horen ook eyeliners, oogpotloden en diverse soorten oogschaduw.

Lipsticks

Weer een andere groep cosmetische producten zijn de vele lipsticks die wel tot zestien uur blijven zitten. Het is daarmee niet meer nodig om herhaaldelijk gedurende de dag de lippen bij te werken. De lipsticks zijn in vele kleuren verkrijgbaar.

Nagellak

Tenslotte bestaat er de groep producten voor de nagels. Met Max Factor nagellak kan in slechts één beweging een nagel worden gelakt. De lak blijft zeer lang zitten.

Lees verder

© 2015 - 2019 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maxfactor: één van de bekendste cosmeticabedrijvenMax Factor is een bekend cosmeticabedrijf dat onderdeel is van Procter & Gamble, een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.…
Zo krijg je make-up vlekken uit je kledingZo krijg je make-up vlekken uit je kledingMake-up geeft heel makkelijk af op je kleding. Het is heel vervelend en het kan vlekken geven die slecht te verwijderen…
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
De beste Make-up merken op een rijtjeDe beste Make-up merken op een rijtjeMake-up, welke vrouw kent het en gebruikt het niet? Make-up werd vroeger al gebruikt bij de Egyptenaren. Daarbij kun je…
Geld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidGeld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidOok wel eens thuisgekomen met een 'verkeerde' tint lipstick of make-up? Er is iets aan te doen. Meer hierover kunt u lez…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lippenstift
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Factor
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Factor
  • https://www.drogist.nl/merken/merk:max-factor.htm?gclid=CJfJuPflqMkCFWsJwwodSVUFkg

Reageer op het artikel "Max Factor: van experimenten naar veel cosmetische producten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 24-11-2015
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische producten
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!