InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Inversion methode: je haar 2,54 cm laten groeien in een week

Inversion methode: je haar 2,54 cm laten groeien in een week

Inversion methode: je haar 2,54 cm laten groeien in een week Lang en gezond haar: veel vrouwen dromen ervan. Toch kan het groeiproces maanden, zo niet jaren in beslag nemen. Want wanneer het haar vervolgens enkele centimeters gegroeid is, kan je weer naar de kapper om de dode punten te knippen. Er is een methode waarbij je je haar sneller kan laten groeien op een eenvoudige manier. Hierbij kan het haar 2,54 centimeter (1 inch) groeien in zeven dagen. Klinkt dat te mooi om waar te zijn? Maak dan kennis met de zogenaamde 'inversion methode', waarbij haar snel laten groeien echt mogelijk lijkt.

Wat is de inversion methode?

De inversion methode, afgeleid van het Engelse inversion method, is een werkwijze om het haar in een relatief korte periode van zeven dagen snel te laten groeien. Er wordt hierbij een gemiddelde lengte van 2,54 centimeter (1 inch) gehanteerd, maar een resultaat van 1, 3 of 4 centimeter kan ook haalbaar zijn. Dit is per persoon wisselend. Met het woord inversion, in het Nederlands vertaald tot inversie, wordt gerefereerd naar het kort ondersteboven hangen in een achtbaan. Dat is ook wat je in deze methode toepast: vier minuten met je hoofd naar beneden hangen.

Het ontstaan van de inversion methode

In de geschiedenis maakte men al regelmatig gebruik van de inversion methode door met ladders en katrollen patiënten ondersteboven te hangen. Het doel hiervan was om druk van de wervelkolom af te laten nemen en rugpijn te verlichten. Doordat in een omgekeerde positie de spanning en het gewicht van het lichaam afnam, kreeg de wervelkolom kans om op milde wijze gestretcht te worden. Niet alleen hielp deze methode rugpijn te verlichten, ook werd de veroudering van de wervelkolom tegengegaan. Inmiddels is bekend dat in deze positie de bloedcirculatie naar het hoofd toeneemt en dat dit zorgt voor toename van de haargroei. Hierdoor kan je op eenvoudige wijze haar sneller laten groeien.

Een trend in 2016 onder YouTubers en beautybloggers

In Amerika is de inversion methode een grote trend. Ook in Europa zien en lezen we steeds meer hierover. Zo worden er op YouTube steeds meer video's geplaatst met uitgebreide tutorials waarin de methode uitgelegd, getest en besproken wordt. Ook is de methode een favoriet onderwerp van vele nationale en internationale beautybloggers. Aan de voor- en nabeelden is te zien wat de inversion methode voor hen betekend heeft. En het resultaat liegt er niet om: het haar is wel degelijk enkele centimeters gegroeid binnen zeven dagen door het gebruik van deze methode.

Hoe werkt de inversion methode voor langer haar?

Je kan je haar snel laten groeien met de inversion methode. Je doet dit door een natuurlijke olie gedurende vijf minuten in de hoofdhuid te masseren en vervolgens het hoofd volledig naar beneden te buigen. Deze positie houd je vier minuten aan, niet meer en niet minder. Doordat je met het hoofd naar beneden hangt, bijvoorbeeld terwijl je op een stoel zit, neemt spanning en gewicht van het lichaam af terwijl tegelijkertijd de bloedcirculatie naar het hoofd en de hersenen gestimuleerd wordt. Daarnaast werkt deze positie bevorderlijk ten opzichte van het klierstelsel. Let er op dat je de inversie methode niet langer dan zeven dagen achter elkaar toepast en dat je een pauze van minimaal drie weken inlast voordat je opnieuw begint. Het lichaam zal anders aan de extra bloedcirculatie gewend raken, waardoor de werkwijze niet meer optimaal werkt.

De inversion methode in zeven stappen:

  1. Kies een olie die de natuurlijke haargroei stimuleert. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor castorolie of kokosolie, of een mix van beide oliën, gezien ze bekendstaan om hun positieve eigenschappen voor het haar. Castorolie staat bekend als wonderolie voor het haar. Het stimuleert de haargroei en geeft een mooie, natuurlijke glans. Kokosolie maakt haar dikker, sterker en gaat het verlies van proteïnen tegen. Maar je kan ook kiezen voor een olie die je wellicht al in huis hebt, zoals olijfolie.
  2. Verwarm de olie enkele minuten in de magnetron, zodat het iets verwarmd is.
  3. Masseer de olie gedurende vijf minuten over de hoofdhuid. De olie stroomt hierbij richting de wortels, wat een bevorderlijke werking heeft voor de haargroei.
  4. Na het masseren buig je het hoofd rustig naar beneden, terwijl je het haar los laat hangen. Je hoofd hangt nu volledig naar beneden. Het prettigst werkt dit terwijl je op een stoel of bank zit, gezien deze omgekeerde positie duizeligheid kan veroorzaken. Je kan ook aan het aanrecht staan en het hoofd omgekeerd in de gootsteen laten zakken, zoals je je haar zou wassen.
  5. Houd voor deze positie vier minuten aan. Nu vindt een optimale bloedcirculatie plaats richting de hoofdhuid en de hersenen.
  6. Ga rechtop staan en laat de olie gedurende twee uur op de hoofdhuid zitten. Eventueel kan je het haar vastmaken in een staart, een knot of vlecht. Nog beter is om te slapen met de olie in, zodat het nog extra kan intrekken.
  7. Was het haar op je gebruikelijke manier.

Wanneer mag je de inversion methode niet toepassen?

Het lichaam en de hoofdhuid krijgen met de inversion methode een enorme boost. Daarom mag deze aanpak onder bepaalde omstandigheden niet toegepast worden. Dit geldt voor:
  • een te hoge of te lage bloeddruk
  • obesitas
  • een recente beroerte
  • tijdens de zwangerschap
  • een hernia
  • netvliesloslating
  • een oorinfectie
  • ruggengraatletsel
  • hartproblemen
  • problemen met de bloedsomloop
  • osteoporose
  • dichtgroeiende breuken of verwondingen
© 2016 - 2019 Vandiggelen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe snel groeit je haar?Hoe snel groeit je haar?Hoe snel groeit je haar? Hoe vaak moeten we hiervoor naar de kapper? Hoe snel je haar groeit hangt af van verschillende…
Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?Haargroei is grotendeels door een factor van gezondheid en is genetisch bepaald, hoewel er enkel een paar stappen genome…
Haren dikker laten wordenHaren dikker laten wordenHeb jij ook dun of futloos haar, hangt het slap naar beneden en lijkt het wel alsof iedereen dikker haar heeft? Dan ben…
Hoe laat je je haar sneller groeien?Hoe laat je je haar sneller groeien?Lang haar hebben is een droom voor veel meisjes. Al eeuwen zijn mensen op zoek naar een middel om je haar sneller te lat…
Last van dode haarpuntenNet naar de kapper geweest en al weer snel last van dode haarpunten? Zo kan het nooit wat langer groeien. Maar wat doe j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laleyla5, Pixabay
  • The Indian Spot, http://theindianspot.com/inversion-method-grow-your-hair-1-inch-in-a-week/, bezocht op 5-5-2016
  • By D, http://www.by-d.nl/2015/03/06/review-inversion-methode-3-5-cm-langer-haar-in-een-week/, bezocht op 9-5-2016
  • My Black Hair.nl, http://www.myblackhair.nl/tried-tested-de-inversion-method/, bezocht op 9-5-2016
  • Hair Diary, https://hairdiary.wordpress.com/2013/08/31/the-inversion-method-for-hair-grow-an-inch-of-hair-in-7-days/comment-page-1/, bezocht op 9-5-2016
  • YouTube: https://www.youtube.com/results?search_query=inversion+method, bezocht op 9-5-2016

Reageer op het artikel "Inversion methode: je haar 2,54 cm laten groeien in een week"

Reactie

Anneke, 14-09-2016 11:04 #1
Is enkele minuten niet érg lang? Dan is het kokend heet! 30 seconden is lang zat. Dan is het lauw warm. Ik gebruik castor olie en kokosolie. De laatste keer is er bij mij 2 cm bij gegroeid. Niet de 3 tot 5 cm. Was dát maar waar. Dan was ik in 1x klaar. Ik begin weer op 21 september.

Infoteur: Vandiggelen
Gepubliceerd: 11-05-2016
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!