InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?

Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?

Hoe kan ik mijn haargroei versnellen? Haargroei is grotendeels door een factor van gezondheid en is genetisch bepaald, hoewel er enkel een paar stappen genomen kunnen worden om je haar sterker en langer te maken. Er is echter geen wondermiddel dat ertoe zal leiden dat je haar sneller gaat groeien, dus vermijd de producten die dit beweren wel te doen. Bij de groei van jouw haar, moet je jezelf richten op de groei van gezond haar, in plaats van proberen jouw haar zo snel mogelijk te laten groeien. Het kan enige tijd duren, maar je geduld zal beloond worden.
Bron: Just4you, RgbstockBron: Just4you, Rgbstock

De gemiddelde haargroei

Onder normale omstandigheden groeit je haar met een snelheid van vijftien centimeter per jaar. Op oudere leeftijd zal de snelheid van deze groei afnemen, terwijl bij sommige personen, die genetisch voorbestemd zijn, het haar juist sneller gaat groeien. Al groeit het haar meestal niet sneller dan tweeëneenhalf centimeter per maand. Veel mensen hebben ook beperkingen met de haargroei, dit houdt in dat hun haar niet verder zal groeien tot een bepaalde lengte, daarna zal het gaan splitten of zal het afbreken.

De groeifases van het haar

De follikel, waar het echte levende deel van je haar zich bevindt, zorgt ervoor dat het haar verder kan groeien. Wanneer de groei van de haar actief wordt, wordt dit de anagene fase genoemd, In deze fase zal het grootste deel van je haar gevormd worden. Tijdens de catagene fase laat de follikel de haar los en zal deze haar overlijden. Hiermee zijn we gekomen in de telogene fase, waar de haar wordt weggeworpen. Het hoofd verliest per dag gemiddeld honderd haren. Zo wordt er weer ruimte gemaakt voor nieuwe haren.

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Wat bevordert de haargroei?

Hoewel je haar niet kunt laten groeien, kunt je het wel sterker, gezonder en aantrekkelijker maken door te kijken naar je voedingspatroon door middel van een uitgebalanceerd dieet en het toevoegen van supplementen die goed zijn voor je haar. Net zoals bij nagels is haar ook gemaakt van keratine, een soort eiwit, dus het verhogen van het eiwit in het dieet zal helpen om je haar sterker te maken. Daarnaast kunt je gelatine nemen om je haargroei en kracht te bevorderen. Gebruik haarproducten evenwichtig aan je haar, en gebruik regelmatig olie om het vochtig, flexibel en glanzend te houden. Een kapper kan je aanvullende tips geven voor het stimuleren van een gezonde groei van jouw specifieke haartype.

Bron: Canoncan, RgbstockBron: Canoncan, Rgbstock

Wat voor stappen kun je ondernemen?

Je kunt ook stappen ondernemen om gespleten haarpunten tegen te gaan, waardoor de groei zal worden gestimuleerd. Was het haar altijd met lauw water, en eindig met een koele spoeling om de follikel te sluiten. Borstel je haar nooit terwijl het nat is, en probeer altijd je haar van het begin af te borstelen om de klitten te verwijderen. Gebruik een handdoek om je haar na het baden voorzichtig droog te deppen en vermijd het gebruik van buitensporige stylingproducten, haardrogers, of dag na dag dezelfde haarstijl. Als je je haar iedere keer op dezelfde manier styled zet je herhaalde stress op het haar, wat kan leiden tot kale plekken. Zorg er goed voor dat je je jouw haren blijft voeden, zodat je zal eindigen met een sterke, gezonde en vooral groeiende haren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Just4you, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Canoncan, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 13-09-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!