InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Vettige oogleden: Oorzaken en make-up tips

Vettige oogleden: Oorzaken en make-up tips

Vettige oogleden: Oorzaken en make-up tips Oogleden zijn het droogste deel van het gezicht. Wanneer ze te vettig zijn, dan is het moeilijk om make-up toe te passen. Dit is het gevolg van onder andere hormonale schommelingen, een milde allergie of het overmatig gebruik van cosmeticaproducten. Enkele tips voorkomen vettige oogleden. Ervaart iemand toch vettige oogleden waarbij de zelfzorgmaatregelen niet helpen, en heeft de persoon hierbij problemen met het gezichtsvermogen (zoals wazig zien), dan is het raadzaam om een oogarts te raadplegen. Soms moet de persoon tevens een huidonderzoek ondergaan voor het opstellen van een passend behandelplan.
Bron: Stevepb / PixabayBron: Stevepb / Pixabay

Oorzaken van vette oogleden

Corticosteroïden

Het gebruik van corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers), zorgt ervoor dat extra olie door de klieren in de huid vrijkomen. Cortisone is een hormonaal geneesmiddel dat de arts gebruikt voor de behandeling van ontstekingsaandoeningen zoals artritis.

Frequent wrijven in de ogen

Mensen die regelmatig in de ogen en oogleden wrijven, lopen meer kans op vettige oogleden. Het is belangrijk om hiermee te stoppen.

Hormonale schommelingen

Door hormonale schommelingen, zoals vlak voor de menopauze en tijdens de zwangerschap, ontstaan sneller vette oogleden.

Milde allergie

Vettige oogleden komen eveneens tot stand bij mensen met een milde allergie.

Overactieve talgklieren

Ook overactieve olieproducerende klieren resulteren in vettige oogleden.

Overdreven reinigen

Vrouwen die de bovenkant van het gezicht overdreven reinigen, of mensen die meermaals per dag het gezicht wassen, krijgen sneller olie op oogleden.

Overmatig gebruik van oogcosmetica

Het overmatig gebruik van vochtinbrengende middelen, make-upproducten en andere cosmetica leidt mogelijk tot vettige oogleden.

Overmatig gebruik van vet en vettige voedsel

Vettige oogleden verschijnen ook bij ongezonde voedingsgewoonten, zoals veel vettig voedsel eten. Hierdoor treedt een overproductie of afscheiding van talg op door de talgklieren. Talg doet mogelijk ook de poriën verstoppen. Het eten van veel groenten en fruit is nuttig om vette oogleden te verminderen of voorkomen. Niet goede voedingsproducten zijn zuivelproducten, omdat in melkproducten, melk, boter en kaas een hoog testosterongehalte (hormoon) aanwezig is. Dit resulteert in olieproductie, geblokkeerde poriën en vette oogleden. Zuivelproducten afwisselen met amandelmelk is een goede keuze. Bladgroenten, amandelen en sinaasappelen zijn wel uitstekende voedingsproducten. Het eten van onbewerkte granen is ook belangrijk omdat deze de bloedsuiker verlagen waardoor ook de olieproductie vermindert.

Stress

Stress is ook een bijdragende factor voor vettige oogleden. Mensen met stress overwegen het best meditatie en yoga-oefenen om stress te verlichten en zich meer te ontspannen; dit heeft een gunstig effect op de huid.

Symptomen

Zowel mannen als vrouwen kampen met vettige oogleden. Mensen met vettige oogleden ervaren chronisch ongemak en milde jeuk aan de ogen, en tevens zweten ze op de vettige oogleden. Vettige oogleden zijn vervelend voor het aanbrengen van oogmake-up. Oogschaduw glijdt bijvoorbeeld weg. Mensen gaan bovendien sneller wrijven aan de ogen, met roodheid als gevolg (rode ogen en rode oogleden).

Make-up-tips & goede oogcosmetica bij vettige oogleden

Geen crèmes op het ooglid aanbrengen

Crèmes mogen niet op de wimperlijn of op het ooglid terechtkomen. Vochtinbrengende crèmes en oogcrèmes zorgen namelijk voor het uiteenvallen van de make-up. Het is belangrijk om te opteren voor olievrije vochtinbrengende middelen en gels die niet uiteenvallen.

Regelmatig gezicht wassen

Speciale gezichtsreinigers met salicylzuur of alfa hydroxylzuren (zoals glycolzuur) zorgen voor een verminderde olieachtige afscheiding. De persoon reinigt dagelijks het gezicht en dit net na het ontwaken en vlak voor het slapengaan. Een zachte borstel is nodig om de vetten op de huid te verwijderen. Het reinigingsmiddel mag maar kort op huid aanwezig zijn en moet de persoon dan meteen weer afspelen. Het is tot slot essentieel om het gezicht en oogoppervlak droog te vegen met een schone handdoek.

Make-up verwijderen

Huid goed reinigen met wattenschijfje
De huid goed reinigen na het verwijderen van make-up is nodig. Achterblijvende make-up verhoogt namelijk de aanwezigheid van vet en onzuiverheden op de oogleden, waardoor de huid niet meer goed kan ademen, niet optimaal kan herstellen en sneller ooginfecties ontstaan. Enkele voorbeelden van deze aandoeningen zijn bijvoorbeeld conjunctivitis (ontsteking van het oogbindvlies), chalazion (onschuldig hard bultje in de ooglidrand) of blefaritis (ontsteking van de ooglidranden). Hiervoor is het nodig om steeds met een zacht wattenschijfje alle mascara, eyeliner en oogschaduw te verwijderen. In de handel zijn extra zachte en verzorgende wattenschijfjes verkrijgbaar (zoals bijvoorbeeld Demak'Up Sensitive) die geschikt zijn voor de gevoelige huid en huidzone rond de ogen.

Oogreinigingsproducten
Om oogmake-up te verwijderen, zijn verschillende reinigingsproducten verkrijgbaar, zoals lotion, olie, miscellair water of doekjes. Erg belangrijk is dat de persoon rekening houdt met de conditie van de kwetsbare huid rondom de ogen (verouderde huid, vette huid, droge huid), de gevoeligheid van de ogen (allergieën, contactlenzendragers) en het soort make-up (waterproof of niet). Ook producten die alcohol bevatten, zoals sommige gezichtsreinigers, zijn uit den boze voor de gehele oogzone; deze veroorzaken namelijk mogelijk erge uitdroging en irritatie.

Oogklachten bij oogreinigingsmiddelen
Wanneer de persoon na een oogreiniging ongemakken ervaart zoals jeuk, pijn en roodheid in het oog en aan de oogrand, of opzwelling van de oogleden of ruwe huid rondom de ogen, is het verstandig onmiddellijk te stoppen met dit product. Veel personen hebben wel eens te maken gehad met een allergische reactie bij de ogen. Een allergie is een reactie van het immuunsysteem. Het immuunsysteem reageert op een allergeen: een stofje dat door de huid als schadelijk beschouwd wordt. De huid gaat als reactie hierop histamine aanmaken. Histamine zorgt voor erge jeuk, maar zorgt er ook voor dat bloedvaten uitzetten waardoor de huid rood kleurt. Wanneer dit het geval is, is het raadzaam het assortiment in de warenhuizen te laten liggen en te kiezen voor een volledig hypoallergene oogreiniging, die te vinden is bij de apotheker.

Huid even laten rusten
Nadat alle oogcosmetica verwijderd is, is het wenselijk enkele uren te wachten, om de huid te laten herstellen en eventueel te hydrateren met een verzorging. Hierbij geldt eveneens dat deze hydraterende verzorging aangepast moet zijn aan de kwetsbare ooghuid. De persoon kiest best voor een combinatie van producten, voor een algemene gezichtsverzorging en andere middelen die geschikt zijn voor de verzorging van de oogcontouren. Daarna is het dan weer mogelijk om nieuwe oogcosmetica aan te brengen.

Vertrouwde primer gebruiken

Een primer is een crème of lotion die een persoon toepast voordat hij een ander cosmetisch product aanbrengt. Hierdoor blijft de cosmetica langer op het gezicht aanwezig. De persoon opteert voor een olievrije, vochtvrije en zweetbestendige primer zodat cosmetisch product niet wegglijdt en de huid glad blijft.

Bron: Manuel Marín / Wikimedia CommonsBron: Manuel Marín / Wikimedia Commons
Hoeveelheid oogcrème verminderen
Oogcrème houdt het gebied vochtig en gezond, maar overmatig veel oogcrème zorgt voor een olie-ophoping. Enkel een nachtcrème gebruiken is verstandig.

Oogcosmetica kiezen

Voor het gebruik van oogcosmetica is het verstandig om te kiezen voor producten waarbij op het label één van volgende termen vermeld is:
  • longlasting
  • smudgeproof
  • sweatproof
  • waterproof

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogle…
Mix je beautyspullenMix je beautyspullenDe naam zegt het al: lipstick is voor je lippen en oogschaduw voor je ogen. Maar laten we dat juist even vergeten. Veel…
Make-up: Primer en oogschaduwbasisMake-up: Primer en oogschaduwbasisAls je jezelf wilt gaan opmaken, is het belangrijk een goede basis op je gezicht aan te brengen voordat je begint met de…
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
Jeukende oogledenJeukende oogledenJeukende oogleden zijn erg vervelend. Soms zijn de oogleden opgezwollen of is de huid op en om de oogleden juist heel er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Croisy / Pixabay
  • Geraadpleegd op 28 augustus 2017:
  • Eef Bols, ervaringsdeskundige met vette ooghuid
  • Geraadpleegd op 26 augustus 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hoe deal je met vettige oogleden?, http://www.muacharenza.com/hoe-deal-vettige-oogleden/
  • Hoe voorkom je vette oogleden?,
  • Make-up tips voor vettige oogleden, http://www.elle.be/nl/75206-make-up-tips-vettige-oogleden.html
  • Oily Eyelids Symptoms, Causes, Treatment and Remedies, http://www.healcure.org/eye/oily-eyelids/oily-eyelids-symptoms-causes-treatment-remedies/
  • Afbeelding bron 1: Stevepb / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Manuel Marín / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Vettige oogleden: Oorzaken en make-up tips"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 28-08-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Oogweetjes en oogtips
Schrijf mee!