InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Schaamhaar verzorging bij vrouwen

Schaamhaar verzorging bij vrouwen

Schaamhaar verzorging bij vrouwen Schaamhaar is het haar wat zich bevindt op de geslachtsdelen, in het kruis en bovenaan tussen de benen. Meestal begint dit haar te groeien gedurende de eerste 3 jaren van de pubertijd. Vrouwen hebben door de jaren heen altijd het schaamhaar verzorgt. Op schilderijen uit de 19e eeuw kunnen we zien dat naakte vrouwen hun schaamhaar hebben beschoren of bijgewerkt. In sommige culturen, zoals in de Islam, moeten vrouwen hun schaamhaar scheren. We onderscheiden 3 vormen van schaamhaar verzorging, welke door vrouwen worden toegepast:

Verwijderen

Het verwijderen van het schaamhaar wordt steeds meer toegepast. Het is een populair verschijnsel, zowel in de moderne westerse samenleving alsook in traditionele samenlevingen zoals bijvoorbeeld de Islam of het Hindoeïsme. Sommigen verwijderen al het schaamhaar terwijl anderen liever iets laten staan, meestal in de vorm van een driehoek, alhoewel er de laatste jaren steeds meer verschillende vormen kunnen worden vastgesteld. Er zijn meerdere methoden om de schaamharen te verwijderen. Knippen met een schaar, het verwijderen met een pincet, waxen (bikini wax) en scheren.
Waarom waxen? De haargroei zal van loop van tijd verminderen.
Waarom scheren? Dit is relatief goedkoop en kan gemakkelijk thuis worden gedaan.
Waarom met een pincet? Dit kan makkelijk zijn als het slechts om enkele haren gaat, en niet alles hoeft te worden verwijdert.

Verven

Steeds meer vrouwen gaan er toe over om het schaamhaar te verven, terwijl ze zich er meestal niet van bewust van zijn dat het funest kan zijn voor het haar. Om dit moment is er nog geen product op de markt wat speciaal bedoeld is om te kleuren. Ondanks het potentiële gevaar van verven, gaan velen er toe over om voor echt roodharig of blond te kunnen doorgaan.

Modelleren

Het modelleren van de schaamharen in elke denkbare vorm is iets wat breed wordt toegepast. De juiste volgorde hiervoor is: Een beslissing maken voor wat betreft de vorm of het model, het zo kort mogelijk knippen van het haar wat zich bevindt naast het haar wat juist blijft staan, het nemen van een warme douche, het afscheren van het schaamhaar met een scheerapparaat, het goed schoonmaken van het hele gebied en ten slotte drogen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schaamhaar verzorging bij vrouwen"

Reacties

Anet, 13-07-2012 09:15 #3
Foutje; Islam is geen cultuur maar een Religie.

Alicia, 29-02-2012 19:21 #2
Hallo,

ik ben en vrouw van 36 en heb zeker schaamhaar en ook okselhaar ik vind dat puur nattuurlijk en trouwens ik zou het nooit willen afdoen we hebben het gekregen we zijn tenslotte geen baby's he waar gaan we naartoe ik schaam er mij zeker niet voor en vind het vrouwelijk

Nina, 12-09-2010 15:08 #1
Hallo,

ik vraag me af waarom je las krijgt van jeuk als je je schaamhaar hebt bij geknipt.( niet scheren, maar gewoon korter knippen)

nina

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 06-06-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!