InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips voor het scheren van de schaamstreek

Tips voor het scheren van de schaamstreek

Het scheren van de schaamstreek is nog niet zo eenvoudig. Zowel bij mannen als bij vrouwen vraagt het om een goede voorbereiding om irritatie van de huid te voorkomen. Hierbij een aantal tips voor de juiste manier van scheren, voor vrouwen en mannen.

Tips voor vrouwen

Zorg ervoor dat u genoeg tijd heeft om de schaamstreek te scheren. Ga van start met een warm bad of douche. Daardoor wordt je huid soepel en het haar zachter. Dit voorkomt dat de huid gaat irriteren en er bultjes kunnen ontstaan. Na het bad of de douche moet je ervoor zorgen dan de schaamstreek afkoelt. Je kunt het beste een handdoek onder de koude kraan houden en hem een moment tegen de schaamstreek aandrukken.

Voor het scheren zelf is enige concentratie van belang. Een nieuw mesje, met een beschermingslaag tegen wondjes is het beste. Daarnaast gebruik je normaal scheerschuim of scheerolie. Bij wegwerpmesjes komt het vaker voor dat je een wondje krijgt. Scheerschuim in de vagina, kun je het beste voorkomen. Het gevoel is erg ongemakkelijk maar niet gelijk schadelijk. Scheer met de haarrichting mee, zo voorkom je irritatie. Druk niet te hard om ingegroeide haren te voorkomen. Deze kunnen namelijk jeuk veroorzaken. Houd met één hand tijdens het scheren de huis strak, zo kun je overal beter bij. Er wordt aangeraden om maar één keer over hetzelfde plekje te scheren. Neem de tijd om het goed te doen en gebruik eventueel een spiegeltje wanneer je sommige gebieden niet goed kunt zien. Je kunt op je hurken gaan zitten met de spiegel op de grond om rond de schaamlippen te scheren. Ook kun je er voor kiezen om het gewoon op je eigen gevoel te doen. Na het scheren spoel je de schaamstreek schoon met lauw water. Denk eraan om hierbij vooral geen zeep te gebruiken.

Problemen

Er kunnen een aantal problemen optreden bij het scheren van de schaamstreek. Zo kan de huid gaan irriteren, na de eerste scheerbeurt gebeurt dit vrijwel altijd. Je zult hierbij even moeten stoppen met het scheren totdat de huid zich weer hersteld heeft. Daarnaast kun je wondjes veroorzaken. Dit is erg vervelend en ongemakkelijk. Hoe vaker je de schaamstreek scheert, hoe sneller het haar groeit. Je zult het dus wel bij moeten houden. Je kunt er ook voor kiezen om de schaamstreek wanneer het nodig is bij te knippen in plaats van te scheren. Als je dit regelmatig doet, ziet het er ook keurig uit. Hygiënisch gezien is scheren beter, maar knippen kan er ook goed mee door.

Tips voor mannen

Veel vrouwen vinden het sexy als een man ook hun schaamstreek scheren. Daarnaast is dit ook erg hygiënisch. Een warm bad of douche is ook voor de man een goede voorbereiding, koel daarna de schaamstreek goed af.

Het scheren zelf is anders dan bij de manier voor de vrouwen. Let erop dat je een scheermesje met bescherming, een dubbele kop en 'tralies' gebruikt. Gebruik scheerschuim en zeep alles goed in. Scheer als eerst alle makkelijk bereikbare gebieden. Het haar op en rond de balzak is het lastigste gedeelte, bewaar dit voor het laatst. Je kunt het beste de balzak strak naar de zijkant trekken en het haar wegscheren. Hierbij kun je het beste iets door je hurken zakken, om er goed bij te kunnen. Spoel de zeep weg met lauw water zonder zeep. Gebruik na het scheren lotion, zodat de schaamstreek niet gaat jeuken. Talkpoeder is hiervoor ook een goede oplossing. Vermijd absoluut alcoholhoudende aftershaves.

Problemen

Voor mannen is het enige probleem de moeilijk bereikbare gebied van de balzak. De kans op irritatie en wondjes is bij mannen veel minder dan bij vrouwen.
© 2009 - 2019 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jeuk in je schaamhaarJeuk in je schaamhaarJeuk is heel erg vervelend. En helemaal als het op een intieme plek zit waar je niet steeds kunt krabben. Wanneer je jeu…
Stappenplan schaamhaar scheren voor vrouwenStappenplan schaamhaar scheren voor vrouwenVeel vrouwen hebben moeite met het scheren van schaamhaar, wat een bijzonder gevoelig gebied is. Een stap voor stap bege…
Bikinilijn scheren zonder wondjes of jeukBikinilijn scheren zonder wondjes of jeukJe bikinilijn scheren is niet gemakkelijk, het is een hele opgave om sommige stukjes perfect glad te scheren. Dikwijls o…
Schaamhaarmode en trendsSchaamhaarmode en trendsHet scheren van schaamhaar is geen taboe meer. Het lijkt erop dat alle vrouwen het schaamhaar scheren. Het is niet lange…

Reageer op het artikel "Tips voor het scheren van de schaamstreek"

Reacties

Niels, 07-04-2013 17:59 #6
Hey mijn naam is Niels, Ik ben 14 jaar en ik had al schaamhaar.
Ik heb met een schaar het korter geknipt (Schaamhaar) En daarna onder de douche geschoren met scheerschuim met warmwater.

Nadat ik klaar was met het douche, Had ik een naar gevoel.
Ik voelde irritatie's rode vlekje's en ik wist dat ik het goed gedaan had, waarop kunnen jullie mij dat adviseren.
Ik denk dat het m'n eerste x was en het bij iedereen wel zo is.

Timmeke (infoteur), 29-09-2012 23:30 #5
Ik ga het voor de eerste keer doen het is aardig lang moet ik het dan eerst knippen en dan scheren?

Bertje, 07-06-2012 15:54 #4
Scheer nu reeds een jaar of 3 alles af onderaan en inderdaad een zalig gevoel. Heb wel nu en dan last van wat irritatie rode vlekjes. Ik gebruik een gewoon scheermesje met 4 blaadjes.

Loesje, 09-01-2012 09:29 #3
Waarom is het hygiënischer dat scheren. Ik vind het eigenlijk een rare gewoonte. Mannen gaan dan ineens met een volwassen vrouw met een kinderpoes naar bed. Ik vind het vreselijk jeuken nee ik zie eigenlijk het nut er niet van in. Het zit er toch niet voor niets.

Sopje, 29-08-2011 00:19 #2
Waarom is scheren hygiënischer dan alleen maar bijknippen? Als je je regelmatig lijkt het mij geen verschil te maken?

Davina, 01-05-2010 16:34 #1
Ja inderdaad, het scheren van onze schaamstreek / bikinilijn is de laatste10 a 15 jaar steeds meer belangrijker geworden in onze dagelijkse verzorging. Zelf doe ik het dan ook 2 x per week mijn bikinilijn helemaal tot zijn maximale breedte scheren, daar waar dan een 2 cm brede streep overblijft, The Brazilian ook wel genoemd. En het voelt ook heerlijk aan zo'n verzorging. Ik zou het iedereen dat doen aanraden. En de mode in de badpakken speelt er daarop heel erg goed in.

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 07-02-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 6
Schrijf mee!