InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cosmetische tandheelkunde

Cosmetische tandheelkunde

Cosmetische tandheelkunde Hoewel veel mensen er absoluut niet van houden om naar de tandarts te gaan, gaat men steeds meer het belang van de tandarts in zien. Immers, een gezicht met een prachtige teint, mooie oog make-up en een oogverblindend kapsel wordt al snel teniet gedaan door afgebrokkelde tanden, verkleurde tanden en grote gaten. Cosmetische tandheelkunde is big booming business. Tanden bleken, tanden vernissen, orthodontie en tandvleestransplantatie zijn voorbeelden van cosmetische tandheelkunde.

Je tanden bleken

Mooie witte tanden geven een gebit een frisse en jonge uitstraling. De kleur van je tanden is echter bepaald door je DNA, wat positiever of negatiever uit kan pakken. Bij het ouder worden krijgt iedereen last van gele tanden. Dit komt doordat dentine, het laagje dat onder je glazuur zit wat je zenuwen beschermt, van kleur verandert en geler wordt. Zelfs de meest veelbelovende tandpasta's met allerlei mysterieuze whitening ingrediënten kunnen hier niets aan veranderen. Daarnaast hebben onze dagelijkse rituelen als koffie drinken en sterk gekruide en gekleurde middelen ook geen al te beste invloed op onze tanden...

Veel mensen gebruiken een speciale whitener tandpasta. In feite verandert deze tandpasta niet de kleur van onze tanden, maar schuurt de tandpasta steeds een klein laagje van onze tanden. Hierdoor worden de vlekken weggehaald en lijken je tanden witter. Echt goed zichtbaar resultaat krijg je echter pas door je tanden te laten bleken.

Zelfbleekpakketten?

Diverse drogisterijen bieden tegenwoordig tandenbleek pakketten aan waarmee je zelf aan de slag kan en je geen zakken aan geld aan uit hoeft te geven. Erg verleidelijk dus, om zelf aan te slag te gaan met je tanden bleken... Verstandig is het echter niet. Deze tandbleekpakketten bevatten wel een bakje om je tandvlees te beschermen tegen het bleekmiddel, maar deze bakjes passen zelden! Het bakje is immers afgestemd op het gemiddelde gebit en het gemiddelde gebit past niemand.

Verstandiger is het om contact op te nemen met een speciaal cosmetisch tandheelkundige. Deze inspecteert het gebit en adviseert je vervolgens over het wel of niet tanden bleken. Tanden bleken is ongeschikt voor mensen met tandvleesproblemen of kronen.

Tanden bleken bij de cosmetisch tandarts

Wanneer je gebit geschikt gebleken is voor bleken maakt de cosmetisch tandarts een afdruk van je tanden. Vervolgens wordt hier een mal van gevormd waarin het bleekmiddel gegoten kan worden. Het bleekmiddel is in de meeste gevallen een blekende gel met hydrogene peroxide of carbamide peroxide als actieve ingredriënt. De mal met de gel wordt circa 30 tot 60 minuten lang op je tanden geplaatst. Wanneer het actieve bestandsdeel in de gel afgebroken is komt er zuurstof in het glazuur van de tanden, dat daardoor opbleekt. Dit hele proces neemt ongeveer 2 tot 4 weken in beslag, de procedure moet namelijk dagelijks herhaald worden.

Laserbleken

Tegenwoordig is er een nieuwe techniek op de markt die laserbleken of powerwhitening genoemd wordt. Bij deze methode wordt er met een laser op de tanden geschenen om de chemische reactie te activeren en te versnellen. Deze manier van tanden bleken is echter een stuk prijziger dan het traditionele tanden bleken.

Hoe wit wil je gaan?

Het is het mooist wanneer je een zo natuurlijk mogelijk witte kleur tanden hebt. Als vuistregel kan je hanteren dat de kleur van je tanden nooit witter mag zijn dan het wit van je ogen.

Tanden vernissen

Tanden vernissen is een van de meest voorkomende ingrepen in de praktijk van de cosmetisch tandheelkundige. Het vernis kan gebruikt worden om gaten op te vullen, afgebrokkelde tanden te herstellen, kan tandaanslag verdoezelen en uitstekende tanden meer op elkaar aan te laten sluiten.

De meeste vernissen worden van porselein gemaakt, hoewel er ook alternatieve, natuurlijk gekleurde materialen gebruikt kunnen worden. Een porseleinen vernis neemt meer in tijd in beslag, maar het effect is ook langer zichtbaar (gemiddeld zo'n 10 tot 15 jaar).

Orthodontie

Veel mensen zien het rechtzetten van de tanden als iets dat specifiek aan kinderen toebehoort. Er zijn echter steeds meer volwassenen die hun schaamte overboord zetten en het tanden rechtzetten op latere leeftijd aangaan. Het is echter wel zo dat hoe ouder je bent, hoe langer het proces duurt.

De orthodontist

Gewoonlijk wordt je door de tandarts doorverwezen naar de gespecialiseerde orthodontist. Deze maakt röntgenfoto's van je kaak en gebit en neemt gipsmodellen. Op basis hiervan wordt een beugel gecreërd welke zowel vastzittend als uitneembaar kan zijn. Het kan ook voorkomen dat er tanden of kiezen getrokken moeten worden om meer ruimte in de mond te creëren.

Tandvleestransplantatie

Een tandvleestranplantatie wordt toegepast bij mensen met te lang of teruggetrokken tandvlees. Bij de transplantatie wordt het weefsel uit bepaalde delen van de mond gehaald (meestal het verhemelte) wat naderhand vastgehecht wordt aan het teruggetrokken tandvlees.

Een tandvleestransplantatie is behoorlijk pijnlijk en wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Voorwaarde voor de operatie is dat het tandvlees in een gezonde staat verkeerd.
Gerelateerde artikelen
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…
Tanden bleken zonder risicoTanden bleken zonder risicoLaserbleken is de enige veilige methode om tanden te bleken. De meeste andere methoden om tanden te bleken, maken gebrui…
Hoe krijg ik mooie witte tanden? Ook zonder bleechen!Wil jij ook wittere tanden net zoals acteurs en zangers die in de spotlight staan? Het is mogelijk en er bestaan verschi…
Bronnen en referenties
  • Roberto en Viel, M. De beautybijbel (2008)

Reageer op het artikel "Cosmetische tandheelkunde"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 15-03-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!