InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Rimpels, liever kwijt dan rijk

Rimpels, liever kwijt dan rijk

Het liefst wil je dat je huid altijd gaaf en strak blijft, maar op een dag is het zover, de eerste rimpel dient zich aan of je nu wilt of niet. Maar geen paniek, er is wat aan te doen. Ook al horen rimpels bij het ouder worden, toch kan je huid blijven stralen en met een beetje extra aandacht kun je zelfs het verouderingsproces afremmen.

Wat gebeurt er met je huid als je ouder wordt?

Celvorming is de basis. Eigenlijk bestaat de mens ‘alleen maar’ uit cellen. Om goed te kunnen functioneren hebben cellen zuurstof en voedingsstoffen nodig. Zonder zuurstof is er geen leven, geen groei. Die zuurstof wordt aangevoerd door bloed. Tot ongeveer je 24e is je lichaam bezig met opbouwen. Alle cellen groeien en delen zich en we worden steeds groter en sterker. Na je 24e ben je uitgegroeid en nemen neemt de celdeling af. Ouder worden zie je vaak het eerst aan de huid, die gaat uitdrogen, wordt minder elastisch, dunner en kwetsbaarder. Er wordt minder talg, elastine en collageen aangemaakt, waardoor je huid minder soepel wordt. De gevolgen zijn al snel zichtbaar: kraaienpootjes rond je ogen, rimpeltjes rondom je lippen, pigmentvlekken en oneffenheden zijn het gevolg.

Doorbloeding

Door de jaren heen verslechtert de doorbloeding van je huid, de lederhuid wordt dunner en uiteindelijk sluit deze niet meer goed aan op de onderste lagen van de opperhuid, en daar worden nieuwe huidcellen gemaakt. In de opperhuid lopen geen bloedvaatjes en omdat de aansluiting niet meer goed is, is er geen goede doorbloeding meer mogelijk. De celdeling stagneert, de huid wordt droger en dunner en verlies zijn glans en elasticiteit.

Overgang

Wat bij vrouwen ook een rol speelt is de overgang. Door de hormonale verandering wordt de huid minder elastisch en droger en zullen er nóg sneller rimpels verschijnen.

Vrije radicalen zijn een aanslag op je huid

Vrije radicalen heeft iedereen in zijn lichaam den deze versnellen het verouderingsproces.

Vrije radicalen kun je krijgen door:

  • stress
  • zware lichamelijke of geestelijke inspanning
  • smog
  • roken
  • alcohol
  • uitlaatgassen
  • blootstelling aan uv-licht

Lang leven de anti-oxidanten

Anti-oxidanten zijn hét wapen tegen vrije radicalen. Deze kunnen de vrije radicalen neutraliseren, zodat ze geen schade meer kunnen aanrichten.

Anti-oxidanten zijn:

  • vitaminen A, C en E (deze vitaminen bevorderen ook de aanmaak van collageen!)
  • ginko biloba (werkt ontstekingsremmend en beschermt tegen uv-licht)
  • groene thee (werkt ook ontstekingsremmend)
  • avobenzone (beschermt tegen schadelijke zonnestraling
  • titanium dioxide (reflecterend zonnefilter)
  • koffie

Niet alle rimpels zijn hetzelfde, ze zijn onder te verdelen in 3 groepen:

  • fijne rimpels, ontstaan door vermindering van elastine
  • diepe rimpels, zien eruit als diepe groeven
  • fons- of expressierimpels, ontstaan door bewust of onbewust aanspannen van de huidspieren

Welke soort behandeling het best voor je huid is, is afhankelijk van een aantal factoren:

  • soort rimpel
  • huidsoort
  • leeftijd
  • richting van de rimpel
  • leefwijze
  • diepe van de rimpel
  • het te behandelen gebied
  • allergie voor bepaalde producten
  • reactie op eerdere behandelingen

Overleg met een huidcoach welke behandeling het beste bij jouw huid past
© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rimpels, liever kwijt dan rijk"

Infoteur: Carolaw
Gepubliceerd: 02-03-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!