InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Mooie ogen

Beauty: Mooie ogen

Beauty: Mooie ogen De ogen zijn voor veel mensen visueel leidend in hun rol als het gaat om betrouwbaarheid, binding, eerlijkheid maar ook agressie en minachting. Je kunt je als ziende persoon dan ook nauwelijks een voorstelling maken hoe een visueel gehandicapte dit opvangt. In de ogen zie je de ziel terug, maar ieder oog heeft hoe dan ook zijn eigen schoonheid.

Algemeen

Omdat die ogen zo belangrijk zijn en we ons graag “uitsloven” voor anderen, worden ogen geaccentueerd. Accenten die horen bij het jeugdige en het schoonheidsideaal. Iets wat ooit door iemand is bepaald, maar waar tot op de dag van vandaag veel mensen zich aan conformeren.

Toch is blauwe oogschaduw, zwarte mascara of roze/rode rouge niet zaligmakend om een gezicht, en dan specifiek de ogen, de gewenste accenten te geven om het karakter te benadrukken.

Blijf jezelf

Wat je met enige regelmaat ziet, zeker bij jonge vrouwen, is dat ze hun idool nadoen en bijvoorbeeld diens make-up overnemen. Natuurlik is make-up daar niet voor bedoeld. Make-up moet je natuurlijke schoonheid benadrukken en dat mag je met bijvoorbeeld mascara benadrukken als het om de ogen gaat. Een eyelinerlijntje te maken om zo een meer Aziatisch uiterlijk te creëren, terwijl dit niet bij je gezicht past, maakt je eerder lelijker dan dat het je natuurlijk schoonheid benadrukt.
Gebruik je make-up om te shockeren, dan is het uiteraard een ander verhaal.

De mogelijkheden

Het is belangrijk om goed naar je eigen ogen te kijken. De vorm, de kleur, de opslag, noem maar op. Wat is het fraaie in de ogen wat je wilt benadrukken? Enkele voorbeelden:

  • Lichte wimpers kunnen een ietwat fletse uitdrukking geven. Door de wimpers in kleur te benadrukken geef je de ogen meer een open blik. Daarbij gesteld dat het absoluut niet alleen om zwarte mascara gaat, hoewel die veruit het meest verkocht wordt. Maar diepbruine mascara kan bij blonde en roodharige mensen ook erg fraai zijn en het zachte in het gezicht blijft zo ook behouden.
  • Wimpers kunnen ook recht en dun zijn. Door met een wimperkrultang de haartjes wat om te krullen en er daarna met een mascara een laagje overheen te zetten, geef je de ogen een meer open blik en de mascara laat de wimpers voller lijken. Voorkom dat de mascara gaat klonteren en neem de tijd voor 2 of 3 laagjes per oog. Gebruik er eventueel een wimperkammetje bij.
  • Diepliggende ogen kan je wat naar voren halen met subtiele schakering van oogschaduwkleuren. De wat meer lichte, glanzende kleuren, zonder het “blingbling” te laten zijn, laten je ogen wat boller lijken en haal het accent van de ietwat holle ogen door het accent elders op het gezicht te leggen. De mond, de jukbeenderen of de wenkbrauwen.
  • Tegenover holle ogen staan bolle ogen, deze kan je met wat diepgekleurde natuurtinten (verschillende bruintinten) wat afgevlakt worden.
  • Als je ogen in een mooie hazelnootvorm gevormd zijn kan je dit benadrukken door het accent naar de buitenste ooghoeken te leggen. Trek het geheel wat “omhoog” door de lijn ligt oplopend neer te zetten. Met eyeliner maar ook donkere kleuren oogschaduw kan je dit benadrukken.
  • Zijn de ogen iets te groot en de rond, trek dan een mooie dunne eyeliner lijn op het bovenste ooglid tegen de wimpergrens. Eyeliner vergt voor veel mensen wat oefening, maar met een scherp oogpotlood kom je ook een heel eind.
  • Kam de wenkbrauwen in de juiste vorm en zet ze desnoods iets aan, om een duidelijke vorm te krijgen. Verf de wenkbrauwen als ze nauwelijks zichtbaar zijn in een kleur die aansluit bij het gezicht en het haar. Werk je de wenkbrauwen bij met een potlood, zorg dan dat het een scherp potlood is en zet lijntjes zoals ook de echte haar gevormd zou moeten zijn).
  • Wat last van kringen onder de ogen? Neem een concealer die een tint lichter is dan die je normaal voor de huid gebruikt. Breng een beetje aan onder het oog en klop het vervolgens goed in. Laat het overlopen naar de rest van de gezichtshuid.
  • Blauwe of grijze ogen accentueer je meer met (roest) bruine tinten, maar ook taupe, violet, donkerblauw en zwart.
  • Groene of groenbruine ogen accentueer je meer met paars, kaki, bruin.
  • Bruine ogen accentueer je meer met champagne, abrikoos/zachtroze, koper, (beige) bruin.

Tot slot

Hoe iemand de ogen wil benadrukken is en blijft heel persoonlijk, maar zolang het de natuurlijke schoonheid versterkt zit je altijd goed. Het begint met observeren en "blote ogen".

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Make-up: perfecte ogenMake-up: perfecte ogenOgen bepalen je uitstraling. Het kunnen echte blikvangers worden. Maar hoe krijg je mooie opgemaakte ogen?
Welke make-up past bij je ogen?Welke make-up past bij je ogen?Als je de goede kleur en vorm oogschaduw gebruikt laat het je ogen veel beter uitkomen. En het maakt de kleur en vorm va…
Beauty: Mooie kleuren voor de ogenBeauty: Mooie kleuren voor de ogenIeder seizoen heeft zo zijn kleuren voor de ogen en natuurlijk zijn er altijd trends, maar er zijn nu eenmaal kleuren di…
De vorm van de ogen verfraaien met make-upDe vorm van de ogen verfraaien met make-upHet gebruik van de juiste oogmake-up en make-up trucs zijn nodig om de vorm, maar eventueel ook de stand van de ogen er…
Tips en adviezen voor (feestelijke) oogmake-upTips en adviezen voor (feestelijke) oogmake-upNu de feestdagen er weer aankomen wil je jezelf feestelijk voor de dag laten komen. Niet alleen mooie kleren maar ook mo…

Reageer op het artikel "Beauty: Mooie ogen"

Reactie

Dani, 19-01-2013 11:04 #1
Hoi. Ik heb donkerblauwe ogen en ben er blij mee. Afgezien van het feit dat mijn ogen nu niet opvallen, en dat ik hiermee de rest van mijn leven zal moeten doen. Maar ik blijf lachen, want dat is mijn sterke punt. Ik ben een krachtige, jonge vrouw met donkere ogen.
Om ze toch iets lichter te laten lijken, poeder ik de rest van mijn gezicht iets donkerder. Mijn oogschaduw: lichtgrijs, donkergrijs, en knalblauwe oogpotlood. ''Wat heb je mooie ogen!'' Was de opmerking van een vriendin.
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-10-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!