InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips voor een french manicure

Tips voor een french manicure

De french manicure is misschien wel de bekendste look voor je nagels. Het staat natuurlijk maar heeft toch iets extra`s. Veel vrouwen dragen het echter niet omdat ze niet weten hoe ze het moeten aanbrengen. Het kost misschien wat moeite maar met de juiste techniek is het voor iedereen te leren. Daarbij staat deze nagellak bij zowel lange als kortere nagels. Hieronder staan een aantal tips.

Benodigdheden

  • Witte nagellak
  • Transparante nagellak met een tintje
  • Dun kwastje
  • Wattenschijfjes
  • Wattenstaafjes
  • Nagellakremover
  • Vijl
  • Eventueel plakband en een schaar

Handverzorging

Zorg voor zachte handen en geen vuil onder de nagels. Dit kan je doen met de punt van je vijl, let wel op dat je niet te diep onder de nagel gaat en het vuil juist verder duwt. Verder is het ook belangrijk oude resten nagellak te verwijderen voordat je begint met nieuwe lak. Als je nagels een onregelmatige vorm hebben kan het verstandig zijn ze eerst even te vijlen. Doe dit door de vijl steeds 1 richting op te bewegen langs je nagel. Als je heen en weer gaat vijlen is de kans groter dat je nagels beschadigen en de verschillende laagjes los gaan laten.

Het witte randje

Het witte randje is hét kenmerk van de french manicure. Het is lastig dit randje te lakken omdat het een andere manier van lakken is die je normaal doet(bij een kleur over de hele nagel). Een aantal tips om dit het beste aan te pakken:
  • Gebruik een dun kwastje, bij sommige witte nagellak zit dit er sowieso bij(een tip-painter). Anders kan je ook een dun kwastje gebruiken uit een hobbyzaak.
  • Zorg dat er niet te veel lak aan het kwastje zit. Hierdoor kan de nagellak bol gaan staan en uitlopen. Daarbij duurt het bij een dikke laag veel langer voordat het droog is.

Je hoeft het lijntje niet in een keer te zetten. Het mooiste resultaat krijg je als je begint bij een rand en naar het midden toewerkt. Hierna kan je vanaf de andere rand beginnen en zorgen dat de lijntjes mooi aansluiten. Onthoud: oefening baart kunst. In het begin kan dit een lastig onderdeel zijn van de manicure maar met geduld en oefening is het te leren. Als het echt niet lukt om vanuit de losse hand een lijntje te zetten kan je ook een gedeelte van je nagel afplakken met plakband.

Het maakt trouwens niet uit als je uitschiet bij het zetten van de lijntjes, als de lak is opgedroogd kan je dit met een wattenstaafje met nagellakremover bijwerken. Het randje moet ongeveer tien minuten drogen voordat je verder kan.

Neutrale lak

Om het witte randje mooier uit te laten komen moet er een neutrale lak over de gehele nagel worden aangebracht.
Gebruik hiervoor een doorzichtige nagellak met een licht tintje roze of perzik. Bij een drogist is meestal speciale 'french manicure topcoat' te koop.

Lak hiermee een dun laagje over de hele nagel, ook over het witte randje. Het is belangrijk dat de lak gelijkmatig verdeeld is over de nagel. Dit kan door niet teveel lak op het kwastje te doen. Om de kleur te verduidelijken kan je ervoor kiezen een tweede laagje aan te brengen als het eerste opgedroogd is.

De afwerking

Als alle nagellak helemaal gedroogd is kan je met een wattenstaafje gedrenkt in nagellakremover eventuele witte nagellak op je vingers en onder je nagels weghalen. Let hierbij erop dat je niet je nagels aanraakt met het wattenstaafje. Verder is het bij een french manicure erg belangrijk dat je voorzichtig bent met je nagels. Als je je nagels vaak stoot is de kans groot dat het witte randje afbladdert en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Veel succes!
© 2010 - 2017 Espi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mooie handen, hoe doe je dat?Mooie handen, hoe doe je dat?Waarom is goede huidverzorging noodzakelijk voor mooie handen? Hoe kan je de gezondheid van de nagels bevorderen? Zijn m…
Versier je nagelsVersier je nagelsFrench Manicure? 'Nude' nails? Nail art? Je kunt alle kanten op met je nagels, als je even weet hoe. En wie kan ons dat…
De Nail Art Mania van PUPADe Nail Art Mania van PUPANagellak in alle varianten is hot. Het is bijna een manie. Dat vinden ze bij PUPA ook. De Nail Art Mania collectie van P…
Nagels, wat is de functie en hoe maak je ze mooiNagels willen we altijd goed verzorgd hebben. Handen zijn vaak blikvangers dus een goed verzorgde nagel is zeer gewenst.…
Mooie nagels met de feestdagenMooi zijn is niet moeilijk, maar het kost tijd. Dat geldt zeker ook voor de verzorging van je nagels en het opbrengen va…
Bronnen en referenties
  • Foto: www.bjoeti.be

Reageer op het artikel "Tips voor een french manicure"

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 27-10-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!