InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Rood en roze in de make-up

Beauty: Rood en roze in de make-up

Beauty: Rood en roze in de make-up Rood en roze in de make-up is over het algemeen terug te brengen tot de lippen of de nagels. Daar stopt het dan wel ergens. Maar zoek je je grenzen in de make-up denk dan aan de combinatie van rood en roze en meer dan alleen de lippen en de nagels.

Lippen, nagels en blush

Natuurlijk zijn we allemaal bekend met de rode en roze nagels, lippen en wangen, al dan niet met een glitter. Omdat er zowel rood als in roze ook de nodige varianten zitten, lijkt het scala aanzienlijk. Maar er zijn varianten op de bekende kleuren, te denken valt aan de glitters in de lippen- en nagelproducten.

Nagels

Een meer gewaagder variant vind je terug in nagels, want er is rode nagellak te koop waar een soort steentjes (klein kristalletje) in zitten. Heel klein, maar wel die een apart reliëf op de nagels achterlaat. Breng er een goede topcoat over aan en je hebt heel aparte nagels. Als iets dergelijke te veel is, kan je middels een nagel – bijvoorbeeld de pink – ook een statement maken met een dergelijke nagellak.

Lippen

Lippenstift vindt de een prachtig en de anders helemaal niets. Over smaak van niet te twisten, maar rode lippenstift zet een vrouwengezicht wel neer. Als je de ogen dan niet te zwaar opmaakt, zijn je lippen met rood een eyecatcher. Met hardroze kan je hetzelfde effect creëren. De zachtere roze tinten gaan meestal richting naturel en bij een dergelijke lippenstift is een wat nadrukkelijk opgemaakt oog vaak net iets mooier.

Draag je graag een harde rode of roze kleur, maar heb je desondanks kleine lippen, breng dan wat glans met glitter (subtiel) in het midden van je onderlip. Sommige lippenstiften hebben het verwerkt in het materiaal, maar dan komen heel je lippen in de glitters te staan. Subtieler is een aparte kleurloze lippenstift of gloss met een glitters erin verwerkt doet de truck beter. Je kunt dan zelf bepalen hoe subtiel (of niet) jij het op je lippen verwerkt).

Blush

De blush mag weer rood zijn. Lang is de blush een niet in het oog mogen springende kleur voor de wangen geweest. Maar inmiddels mogen rode of roze wangen weer gezien worden. Meestal is de kleur helder en wordt deze harder op het gezicht al naar gelang je het er zelf opsmeert. Belangrijk is wel dat je blijft beseffen dat blush een accent op je gezicht moet geven, meer niet. Soms heb je blush met een zachte glans en als je een droge, matte huid hebt, is dit prima. Bij een normale of gecombineerde huid zou ik heel voorzichtig zijn met te veel glans in een blush.

Ander mogelijkheden met rood en roze

Oogschaduw

Niet iedereen durft het en niet iedereen staat het, maar rode oogschaduw kan bijvoorbeeld heel mooi staan om blauwe ogen nog nadrukkelijker te maken. Het rood op de ogen heeft bij de meeste merken een blauwe ondertoon en heeft de neiging om naar roze (soms paars) te gaan. Maar wil je per se echt rood met een gele ondertoon, dan zijn er wel enkele merken die de oogschaduws voeren. Dior is daar een voorbeeld van.

Mascara

Bij rode mascara kan je je over het algemeen niets voorstellen en roze al helemaal niet. Toch zijn er rode mascara’s. Deze zijn echter meer om accenten te leggen. Zo breng je op de normale manier zwarte of diepbruine mascara op en tipt de uiteinden van de wimpels met een hardrode mascara aan. Je creëert zo een heel speels en niet te zwaar oogmake-up.

Combineer

Hoewel veel mensen er voor terugschrikken kan de combinatie van rood en roze erg interessant zijn. Hardrode nagellak met een roze glans of hardrode lippenstift met een zachtroze blush kan prima. Van belang is wel dat je doseert. Breng eerst het een goed aan en begin dan voorzichtig met het ander. Laat een van de twee net even wat rustiger van kleur zijn.

Voor wie echt op wil vallen wisselt rode en roze nagels af en draagt in hetzelfde rood of roze een bijpassende riem, schoenen of sjaal. In de zomer oogt het geheel wat zoeter en in de winter haalt het net dat vale van de winter weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feest make-up aanbrengenFeest make-up aanbrengenEen avondje uit, een feestje, een diploma uitreiking, feestdagen? Je make-up mag je hierop aanpassen, het mag allemaal w…
10 tips voor shocking lips10 tips voor shocking lipsVoor welke make-up je ook gaat. Je lippen en ogen zijn een van de belangrijkste elementen in je gezicht! Daarom hier de…
Make-up tips voor een donkere huidHeb je een donkere huid? Dan wil je alsnog mooie make-up op je gezicht aanbrengen. Waar moet je zoal op letten wanneer j…
Beauty: make-up tips voor het voorjaarBeauty: make-up tips voor het voorjaarNaast de bekende mode- en cosmeticahuizen zijn de filmsterren en zangeressen mede bepalend wat het modebeeld wordt voor…
Mix je beautyspullenMix je beautyspullenDe naam zegt het al: lipstick is voor je lippen en oogschaduw voor je ogen. Maar laten we dat juist even vergeten. Veel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Annca, Pixabay

Reageer op het artikel "Beauty: Rood en roze in de make-up"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-01-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!