InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Oorzaak huidveroudering aanpakken: wat kunnen we zelf doen?

Oorzaak huidveroudering aanpakken: wat kunnen we zelf doen?

Jong blijven zonder botox of plastische chirurgie. Er langer jonger uit blijven zien kan door het volgen van enkele leefregels. De levensstijl van iemand bepaald de strijd tegen de tijd blijkt uit een wetenschappelijk tweelingenonderzoek. Wat is de belangrijkste oorzaak van huidveroudering? Welke factoren van huidveroudering hebben we zelf in de hand?

Huidveroudering

Hoe kunnen we het verouderingsproces positief beïnvloeden? De Amerikaanse Dr. Bahman Guyuron in de plastische chirurgie deed onderzoek of het verouderingsproces beïnvloedbaar is. Zijn studie naar huidveroudering en de resultaten van het onderzoek publiceerde hij in het American Journal of Plastic and Reconstructive Surgery.

Factor

De Amerikaanse Dr. Bahman Guyuron onderzocht vooral de factoren, die we zelf min of meer in de hand kunnen hand hebben, zoals:
  • Roken,
  • Lichaamsgewicht,
  • Zon en
  • Stress.
Deze factoren zijn de belangrijkste oorzaken van huidveroudering.

Onderzoek

Een goed onderzoek doen naar de oorzaken van huidveroudering, is het best toe te passen op genetische dubbelgangers: eeneiige tweelingen. Een onderzoek doen op een grote groep tweelingen is de invloed van gewoonten en van de leefomgeving goed te onderzoeken. Een onderzoeksteam hadden foto´s van 186 eeneiige tweelingen, al deze tweelingen kregen een vragenlijst mee over:
hun levensstijl, hoe vaak ze in de zon lagen, hoe vaak ze zonnecrème gebruikten, of ze rookten en of ze getrouwd waren.
Aan de hand van de foto´s schatte een onafhankelijk panel de leeftijden van deze eeneiige tweelingzussen.

Resultaten

  1. Lichaamsgewicht: Uit het onderzoek naar de eeneiige tweelingen naar de factoren en oorzaken van huidveroudering kwam naar voren dat lichaamsgewicht een grote rol speelt. Bij tweelingen jonger dan 40 bleek dat hoe zwaarder ze waren hoe ouder ze werden ingeschat. Bij de 40 plussers was het precies andersom: hoe zwaarder hoe jonger de tweelingen werden ingeschat.
  2. Levensstijl: Niet verrassend was de uitkomst over de levensstijl van de tweelingen: de zus die vaak in de zon lag, werd veel ouder ingeschat dan de tweelingzus die amper in de zon zat.
  3. Stressvolle relatie: Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat het hebben van een stressvolle relatie ook zijn sporen na laat. De tweelingzus die was gescheiden werd gemiddeld 1.7 jaar ouder ingeschat dan de tweelingzus die een gelukkig huwelijk of vrijgezel was. Vrijgezellen tweelingzussen werden veel jonger ingeschat dan de gescheiden tweelingzussen.
  4. Roken: Ook niet verrassend was de uitkomst van het onderzoek naar de oorzaken van huidveroudering over het rookgedrag onder de tweelingzussen. Gemiddeld voor iedere tien jaar dat een tweelingzus had gerookt, werd ze 2 jaar ouder ingeschat dan haar niet rokende tweeling zus.
  5. Medicatie: Ten slot kwam ook naar voren dat het slikken van medicatie zoals antidepressivum ook negatieve resultaten boekt op de huidveroudering: de zus die medicatie slikt werd ouder ingeschat dan haar zus die geen medicatie of antidepressivum gebruikt.

Wat kunnen we zelf doen?

Wat kunnen we zelf doen tegen huidveroudering? Welke factoren hebben we zelf in de hand die ons langer jong doet lijken?
  1. Gewicht: Een teken van jeugdigheid is een slank gezicht met een strakke kaaklijn en geprononceerde jukbeenderen. Naarmate we ouder worden is, volgens de resultaten van het onderzoek, beter dat we een beetje vet in het gezicht hebben: dat maakt de rimpels minder diep en geeft je een jongere indruk voor na je veertigste. Ook de vrouwen die in korte tijd heel veel zijn afgevallen werden ouder ingeschat omdat de huid los raakt en rimpelig aandoet.
  2. Zon: Zonschade is bij jonge twintigers en dertigers niet goed te zien. De schade die de huid op loopt door een te veel aan UV straling is op latere leeftijd goed te zien:
  3. Zonneaanbidders zien hun huid na hun 40ste terug in een sterk verslapte huid, meer rimpels en diepe rimpels en door de bruine vlekjes in hun gezicht. Een goede zonnebrandcrème gebruiken is een must tegen huidveroudering!
  4. Sigaretten: Het gebruik van sigaretten doet het bindweefsel en elastine veel sneller afbreken dan als we niet zouden roken. Door het roken verslapt dus de huid, er komen sneller en diepere rimpels in de huid te staan en de huid verkleurt grauw en grijs doordat de bloedvaten vernauwen. De tweelingzus die per dag een pakje sigaretten oprookte had net zo veel rimpels als iemand die nooit rookte en 20 jaar ouder was. Om een oorzaak van huidveroudering aan te pakken is het noodzakelijk om te stoppen met roken.

Dit artikel is onderdeel van de special: Veroudering vs verjonging.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…
Botox - Ervaringen en resultatenBotox - Ervaringen en resultatenWil je de strijd aanbinden met de rimpels en plooien op je voorhoofd en rond je ogen? Heb je aan Botox gedacht, maar ben…
Rimpels verwijderen met botoxRimpels verwijderen met botoxOuder worden vinden maar weinig mensen leuk, zeker als het zijn sporen duidelijk nalaat. Gelukkig zijn er tegenwoordig t…
Tegen huidveroudering: tomatenpureeTegen huidveroudering: tomatenpureeOp de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering…
Huidveroudering voorkomen met sculptraDankzij Sculptra (nieuwe naam voor New-Fill) is huidveroudering gemakkelijk te voorkomen en terug te draaien. Door het t…
Bronnen en referenties
  • http://well.blogs.nytimes.com/2009/02/05/twin-studies-explain-wrinkles-of-aging/ http://www.nytimes.com/slideshow/2009/02/05/health/agingfaces_well_slideshow_index.html http://journals.lww.com/plasreconsurg/pages/results.aspx?k=Bahman%20Guyuron%20&Scope=AllIssues&txtKeywords=Bahman%20Guyuron

Reageer op het artikel "Oorzaak huidveroudering aanpakken: wat kunnen we zelf doen?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 01-02-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!