InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De tanden bleken

De tanden bleken

De tanden bleken De tanden bleken is iets wat inmiddels ingeburgerd is. Als onze tanden van nature of door invloed van thee of koffie donker worden, dan laten we ze gewoon bleken en de tanden zijn stralender dan ooit. De meningen over of het kwaad kan en wat het resultaat op de lange duur zal zijn, zijn verdeeld. Maar hoe zit het eigenlijk?

Methode

Hoewel er ook allerlei thuis setjes zijn (en deze tijd beduidend goedkoper dan bij de professional de tanden laten bleken), is het beste je tanden in de kliniek te laten bleken. Er wordt een hoge concentratie waterstofperoxide in een gelvorm op de tanden gesmeerd. Tandvlees is gevoelig en wordt vooraf goed beschermd. Als de gel op de tanden zit, kan je het proces versnellen door er bepaald licht op te zetten. De behandeling kan herhaald worden, al naar gelang het gewenste resultaat er nog niet is (maar doe dit wel in overleg met een deskundige). Meestal ben je zon 40 tot 45 minuten bezig.

Bespreek wel met de behandelaar wat de oorzaak is van de ongewenste kleur van de tanden. Dit kan namelijk effect hebben op de behandeling.

Is wit wit?

Of wit ook daadwerkelijk wit is, is voor iedereen anders. Want witte tanden is een combinatie van de tanden en de rest van het gezicht. Het ijzige wit kan enig moment onnatuurlijk worden en is het effect wat je wilde bereiken er niet. Laat je goed adviseren.

Waarom verschillen tanden van kleur?

Zoals niet iedere donkere huid of blanke huid hetzelfde is, kan ook ieder gebit net iets anders van kleur zijn. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oorzaken die van invloed kunnen zijn waarom een gebit gelig of grauw van kleur wordt, zoals:
  • medicijngebruik
  • dode tanden (bijvoorbeeld door ongeluk)
  • ontwikkelingsstoornis
  • bepaalde voeding
  • drank zoals koffie, thee en wijn
  • te laag mineraal gehalte in het glazuur
  • gaatje wat met een verkeerde kleur gevuld is

Tenslotte werkt de veroudering ook vaak het langzaam geel worden van de tanden in de hand en vergewis je er van dat het ook geen tandplak is. Tandplak is een laag mineralen, maar kan door de tandarts prima verwijderd worden. Dit moet je wel periodiek doen, want tandplak komt altijd terug.

Enkele voor- en nadelen

Toch blijven er behalve veel mensen die er voorstander van zijn en er gebruik van maken, ook mensen die negatief staan ten opzichten van het bleken van tanden. Enkele voor- en nadelen op een rij:
  • voordeel: professioneel bleken is altijd effectief.
  • nadeel: de kleur kan tegenvallen (qua kleurhoogte) of relatief snel teruglopen.
  • voordeel: het stimuleert je je gebit beter te verzorgen, goed te poetsen en flossen.
  • nadeel: goed bleken heeft alleen maar zin als het gebit in het zicht geen vullingen of kronen heeft. Anders moet je met tandarts afstemmen hoe dit op te lossen.
  • nadeel: voor mensen die verslavingsgevoelig zijn c.q. geobsedeerd zijn door uiterlijk kan het verslavend werken.
  • voordeel: professioneel bleken is vrijwel zonder risico. Volg wel het advies van de professional op.

Prijzen

De prijzen lopen redelijk uiteen. Een thuissetje kan je voor 20 euro tot 40 euro al vinden, maar professioneel is de goedkoopste behandeling meestal als snel 150 euro oplopend tot 300 of 400 euro. Methode, toepassing en nazorg verschillen enorm.

Tot slot

Als je je dus erg stoort aan je gele tanden dan is bleken wellicht een optie. Maar die Hollywood smile na blijven streven is misschien weer doorgeschoten gedrag. Sommige professionals zullen je er op wijzen, maar niet iedereen. Gebruik in deze ook je gezonde verstand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De tanden bleken"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-11-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!