InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Grijs haar voorkomen, verhelpen en behandelen

Grijs haar voorkomen, verhelpen en behandelen

Grijs haar voorkomen, verhelpen en behandelen De oorzaak voor grijs haar kan veelzijdig zijn: erfelijkheid, stress, slechte voeding, gebrek aan vitamines, chemo en een slechte conditie van de hoofdhuid. Door deze oorzaken aan de basis aan te pakken, kan je grijs haar voorkomen, verhelpen en behandelen. Hier volgen enkele tips.

Oorzaken

Erfelijkheid

Vroegtijdig grijs haar heeft in de meeste gevallen veel met erfelijkheid te maken. Als één van je ouders op jonge leeftijd grijs is geworden, dan bestaat de kans dat je hier ook met jonge leeftijd te kampen mee gaat hebben.

Voeding en vitamines

Na erfelijkheid is slechte voeding de voornaamste oorzaak van vroegtijdig grijs haar. Zorg dat je gevariëerd eet en genoeg vitamines binnenkrijgt en neem eventueel een voedingssupplement. Vooral vitamine B, ijzer, koper en jodium zijn belangrijk om de kleur van je haar te behouden.

Conditie van je hoofdhuid

Een slechte conditie van de hoofdhuid ligt eveneens aan de basis van grijs haar. Geregeld met vuil haar rondlopen werkt grijs haar zeker in de hand. Ook je haar met te heet water wassen en het nadien te heet stylen is slecht voor de conditie van je haar en moet je vermijden indien je grijs haar wil voorkomen.

Stress en vermoeidheid

Grijs haar door stress en vermoeidheid is een veelgehoorde oorzaak. Stress en problemen veroorzaken ongelooflijk veel spanning in de hoofdhuis waardoor vitamines en zuurstof het haar niet meer kan bereiken. Het effect hiervan kan onmiddellijk zijn. Iedereen kent wel minimum één persoon die grijs in één nacht is geworden.

Chemo

Bepaalde soorten chemo voor kankerpatiënten kunnen het haar in zeer korte tijd grijs maken of laten uitvallen. Dit is één van de normale neveneffecten van de behandeling.

Voeding

Bepaalde voeding moet ten allen tijde vermeden worden indien je grijs haar wenst te voorkomen, te verhelpen en te behandelen. Deze voedingsmiddelen zijn suiker, koekjes, wit brood, witte pasta, frisdranken, confituur, taart en gebak.

Yoghurt met biergist

Eet dagelijks een potje yoghurt met een soeplepel biergist. Dit is de ideale remedie om grijs haar te verhelpen, te behandelen en te voorkomen.

Currybladeren

Het overvloedig eten van currybladeren helpt eveneens om grijs te voorkomen en te verhelpen. De currybladeren kan je eten als chutney of uitgeperst in karnemelk.

Vitamines

Neem extra vitamines en mineralen om grijs haar te voorkomen en te verhelpen. Geef de voorkeur aan de volgende vitamines en mineralen: ijzer, koper, jodium en vitamine B12.

Thee als spoelwater

Grijs haar kan je gemakkelijk behandelen door na de shampoobeurt het laatste spoelwater door koude thee te vervangen. Dit helpt om vroegtijdig grijs haar te verminderen.

Massage van de hoofdhuid met amandelolie

Masseer je hoofdhuid verschillende keren per week met amandelolie. Dit verbetert de bloeddoorstroming naar het haar en geeft het tegelijkertijd extra voedingsstoffen.

Massage van het voorhoofd

Ook het dagelijks masseren van je voorhoofd is een probaat middel om grijs haar te voorkomen. Dit verhelpt blokkages en verbetert de bloeddoorstroming.

Camoufleren

Grijs haar kan je uiteraard ook altijd camoufleren door het te kleuren. Hoewel dit de meest gebruikte methode is, weigeren veel mensen dit te doen om de negatieve effecten van de chemicaliën op het lichaam te voorkomen. Denk er ook aan dat het haar kleuren het grijs worden erger kan maken. Het gebruik van henna is een meer natuurlijke manier om grijs haar te camoufleren.Bovendien maakt henna het haar zachter.
Gerelateerde artikelen
Beauty: wat te doen met grijs haar?Beauty: wat te doen met grijs haar?De een vindt grijs worden geen probleem en de ander wel. De een krijgt een mooie kleur grijs haar en de ander niet. Maar…
Waar of niet waar? Fabels en feiten over grijs haarWaar of niet waar? Fabels en feiten over grijs haarVoor velen geldt grijs haar als een symbool van wijsheid en ervaring, anderen haten het krijgen van grijze haren omdat z…
Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!U begint stilaan grijs te worden? Geen nood, u bent niet de enige persoon op deze planeet. Het is nu eenmaal een fenomee…
Rood is dé kleur voor je haar deze herfst!Rood is dé kleur voor je haar deze herfst!De herfst is in het land. Koud? Grillig? Grijs? Niets van! Dit seizoen zorg jij voor de warmte en zon in huis. Rood is d…
Grannyhair haartrend. Je haar grijs verven?Grannyhair haartrend. Je haar grijs verven?Je haar grijs verven? In 2015 en 2016 is het een trend om je haar grijs te verven. Vooral zilvergrijs, of titanium grijs…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Grijs haar voorkomen, verhelpen en behandelen"

Reactie

Aerts Maria, 17-10-2019 00:11 #1
Heb van nature donkerblond haar, Door de jaren heen krijgen de grijze haren de bovenhand! Vooral aan de zijkanten en het voorhoofd, deze storen me het ergst! Zou graag mijn hele haardos een gezonde behandeling geven met Henna. Heb enkele maanden terug een pak aangekocht, maar die is me te rood van kleur. Met welke natuurlijke materialen kan ik de rode kleur verzachten? Ik dacht aan citroen en kamille thee?

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 20-01-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!