InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tandvleescorrectie, gummy smile

Tandvleescorrectie, gummy smile

Tandvleescorrectie, gummy smile Iedereen is op zoek naar de perfecte glimach. Wanneer je tanden te kort zijn, of te klein in verhouding met het tandvlees, kan een tandvleescorrectie een optie zijn. Daarbij kun je in sommige gevallen ook een zogeheten "gummy smile" corrigeren met Botox. Met deze esthetische ingrepen worden de verhoudingen tussen het tandvlees en de tanden minder zichtbaar. Een te sterk ontwikkelde bovenlip, te kleine, of te korte tanden zijn oorzaken van een "gummy smile". Een "gummy smile" laat teveel tandvlees zien als je lacht, en dit kan voor veel onzekerheid zorgen. Ook asymmetrisch tandvlees, waarbij er bij de ene tand meer tandvlees te zien is al bij andere tanden, kan je glimlach verstoren. Er zijn een aantal oplossingen om de verhoudingen tussen het tandvlees en de tanden te corrigeren.

Tandvleescorrectie

Gingivectomie:

Een tandvleescorrectie, door middel van chirurgisch wegsnijden of het gebruik van laser, wordt gingivectomie of kroonverlenging genoemd. Een laserbehandeling zorgt ervoor dat het overtollige tandvlees wordt weggebrand. De laser schroeit vervolgens de wond dicht, zodat er geen hechtingen in hoeven. De behandeling is over het algemeen pijnloos - alleen de verdoving kan voor wat ongemak zorgen.

Teveel tandbot:

Wanneer er sprake is van teveel tandbot, kan dit worden weggeslepen. Het tandvlees wordt daarvoor als het ware omhoog "geklapt", en wordt ook wel "flap surgery" genoemd. Hier zijn wel hechtingen bij nodig, en deze ingreep is pijnlijker dan het alleen verwijderen van tandvlees.

Lipcorrectie (Lip repositioning):

Deze behandeling is geschikt wanneer de bovenlip door de zogeheten musculus elevator labialis superior te ver omhoog komt bij het lachen. Hierbij worden incisies gemaakt op de plek waar de bovenlip vastzit aan het tandvlees. Vervolgens wordt de bovenlip verder naar beneden geplaatst en weer vastgemaakt aan het tandvlees. Zo wordt er minder tandvlees zichtbaar wanneer de patiënt lacht. De procedure is niet pijnloos, en er kunnen een paar dagen behoorlijke zwellingen optreden. Het resultaat is gelijk te zien.

Facings:

Het plaatsen van facings - ofwel schildjes van composiet of porselein - op de tanden kan nodig zijn voor een optimaal esthetisch resultaat.

In sommige gevallen kan het tandvlees teruggroeien, en is er opnieuw een behandeling nodig.

Botox

Behalve lip repositioning kan een Botox behandeling ook uitkomst bieden bij een gummy smile door een te hoog optrekkende bovenlip. Botox, of botuline toxine, wordt tegenwoordig veel gebruikt in privéklinieken als behandeling tegen rimpels. Ook hyperhidrosis (overmatig zweten) kan worden tegengegaan met behulp van Botox.

Bij de behandeling voor een gummy smile, worden er twee injecties naast de neus gegeven. De spier zal vervolgens minder krachtig samentrekken, zodat de bovenlip iets minder naar omhoog komt bij het lachen. Daardoor is het tandvlees minder zichtbaar, hoewel de natuurlijke gezichtsuitdrukking wordt behouden. Een Botox behandeling voor een tandvleeslach is niet blijvend, en zal na 3 tot 4 maanden moeten worden herhaald.

Orthodontie

In sommige gevallen is een orthodontiebehandeling noodzakelijk. Dit ligt aan de stand van de kaak, zoals bij bijvoorbeeld een overbeet. Er zijn veel "onzichtbare" beugels op de markt, zoals beugels met witte of doorzichtige slotjes.

Tot slot

Wanneer je een "gummy smile" hebt, zijn er dus verschillende behandelingen mogelijk. Welke behandeling geschikt is, is afhankelijk van jouw gebit en zul je met je tandarts moeten overleggen.

Tot slot hoeft een "gummy smile" niet per se een belemmering te zijn. Er zijn een aantal beroemdheden, zoals Nicole Kidman, Gwen Stefani en modellen als Eva Herzigova en Estella Warren, die zich niet laten weerhouden door hun tandvleeslach.
© 2012 - 2019 Ashrivers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snap-on smile: de uitneembare glimlachEen mooie glimlach, maar geen beugel? Misschien is de snap-on smile wat: een uitneembare bitje waarmee je kan eten en dr…
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…
Botox party’s meer dan onschuldig plezierBotox, misschien wel de snelste manier om rimpels te laten verdwijnen zonder operatie. Het is onwijs populair en de mens…
Botox, het gif dat pijn verlichtBotox, het gif dat pijn verlichtMensen laten niet alleen uit ijdelheid Botox injecteren. Het zenuwgif kan ook pijn verlichten, spieren ontspannen en ove…
Hoe krijg je stralend witte tanden?Hoe krijg je stralend witte tanden?Evenals de kleur van je haren of je ogen hoort ook de kleur van je tanden bij jouw persoonlijkheid. En hoewel een wit ge…
Bronnen en referenties
  • www.gummysmile.com
  • www.plastische-chirurgie.nl

Reageer op het artikel "Tandvleescorrectie, gummy smile"

Infoteur: Ashrivers
Gepubliceerd: 05-02-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!