InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Kokosolie: veelzijdig en gezond

Kokosolie: veelzijdig en gezond

Kokosolie: veelzijdig en gezond Van keuken tot badkamer. Kokosolie is een zeer gezond en veelzijdig product. 100% natuurlijk, heerlijk van smaak en met een heilzame werking is kokosolie voor meer dan alleen de keuken geschikt. Er zijn vele manieren om kokosolie voor je gezondheid te gebruiken en in dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van kokosolie.

Welke kokosolie?

De beste kokosolie voor je gezondheid is extra vierge, of koudgeperste kokosolie. Het wordt gemaakt door kokospulp te laten fermenteren of mechanisch te persen. Deze olie is wit van kleur en is altijd vast van vorm op kamertemperatuur (ongeveer 20-22 graden Celsius) of lager. Het smeltpunt van deze olie is vanaf 24-26 graden Celsius. Let goed op dat de olie niet vloeibaar is bij kamertemperatuur. Als dit wel het geval is, is het met zekerheid een geraffineerde vorm van kokosolie en mist het de gezonde eigenschappen.

Inwendig gebruik

Omdat kokosolie een relatief hoog rookpunt (de temperatuur waarbij vet begint te ontbinden en dus verbrandt en ranzig wordt) heeft (ongeveer 175 graden Celsius), is het zeer geschikt om in te bakken en braden. Je kunt kokosolie vrijwel hetzelfde verwerken als boter. Als je extra vierge kokosolie in koude gerechten gebruikt, laat het een hele subtiele kokossmaak en –geur na.

Door onder andere de laurinezuur in de olie, heeft het eten van kokosolie diverse voordelen voor je gezondheid. Zo heeft het onder meer een gunstige invloed op je verbranding en je immuunsysteem. Ook zou kokosolie een goede werking op de schildklier hebben.

Uitwendig gebruik

Extra Vierge kokosolie is zeer geschikt als 100% natuurlijk huidverzorgingsmiddel, zowel voor een normale als een droge of probleemhuid. Neem eenvoudig wat kokosolie tussen de handpalmen en wrijf ze tegen elkaar aan totdat de olie gesmolten is. Smeer op de huid waar nodig, je kunt het over het gehele lichaam gebruiken. Met name droge en gevoelige plekken zullen opknappen van de kokosolie.

Je kunt vaste, koele kokosolie ook even in een potje (au bain marie) verwarmen of op een warme plek zetten, zodat het smelt. Zo heb je de beschikking over reeds gesmolten olie, die je dan gemakkelijk voor de volgende doeleinden kunt gebruiken:

Haarmasker

Zacht en glanzend haar krijg je door met regelmaat kokosolie als haarmasker te gebruiken. Werk beetje bij beetje (gesmolten) kokosolie in je droge haar en met name in de haarpunten. Wikkel je haar in folie en knoop een handdoek om je haar. Laat dit minimaal een uur, liefst langer, inwerken. Om de olie uit te wassen, doe je eerst wat shampoo op je handpalmen en wrijf dat met een klein beetje water tot het licht schuimt. Verdeel dat over het ingevette haar en masseer licht in. Voeg dan steeds kleine beetjes water toe, totdat het goed schuimt. Daarna goed uitspoelen en eventueel nog een keer wassen zoals je gewend bent. Doe je ingevette haar niet onder de kraan voordat je wat shampoo hebt aangebracht. De olie en water mengen niet met elkaar zonder de shampoo en je hebt kans dat je haar dan een vette kliederboel wordt.

Luieruitslag, eczeem en smetplekken

Ook de probleemhuid heeft erg veel baat bij kokosolie. Door de schimmelwerende werking, werkt kokosolie helend en verzachtend bij eczeem en smetplekken. Ook luieruitslag verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de billetjes van je baby na het verschonen insmeert met kokosolie. Een bijkomend voordeel is dat het een 100% natuurlijk product is, zonder chemicaliën. Wel zo’n prettige gedachte bij het gebruik bij kleine kinderen.

Inwendig of uitwendig, kokosolie is een zeer flexibel en heilzaam product.
© 2012 - 2019 Winterfair, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verrassende dingen die je met kokosolie kunt doenVerrassende dingen die je met kokosolie kunt doenHet zal je niet verrassen dat kokosolie vaak als wondermiddel wordt genoemd. Je kunt er echter meer mee dan je denkt! Ge…
Kokosolie tegen luieruitslag en schimmelinfectiesKokosolie tegen luieruitslag en schimmelinfectiesVrijwel iedere moeder heeft er wel eens mee te maken gehad, luieruitslag bij je baby. Vaak wordt dit opgelost met dure e…
Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie is gezond en lekker om mee te koken of om zo op de boterham te smeren. Maar wist je dat kokosolie ook heel fij…
Droge handen en eczeemDroge handen en eczeemHet is goed mogelijk dat je last hebt van droge handen omdat je eczeem hebt. Eczeem is een huidaandoening en veel mensen…
Een droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitEen droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitIedereen wil zijn of haar gezonde, jonge huid behouden. Antirimpelcrèmes zijn niet aan te slepen in de winkels, maar kun…

Reageer op het artikel "Kokosolie: veelzijdig en gezond"

Reacties

Sylvia, 22-05-2014 12:40 #4
Goedemiddag,
Bedankt voor de uitgebreide site over kokosolie. Heel leerzaam. 
Er zijn eigenlijk maar 2 dingen die ik niet ben tegengekomen tw:
- klopt het dat kokosolie niet bijdraagt tot de productie van hormonen?
- kan ik teveel gebruiken/eten per dag van kokosolie? Overal lees je 3 eetlepels, maar ik lust er wel veel meer…
Ik hoor het graag. Reactie infoteur, 04-08-2014
Voor zover ik weet heeft kokosolie geen negatieve effecten op de hormoonhuishouding. Het schijnt zelfs een positieve invloed op bijvoorbeeld de schildklier te hebben. Van sojaolie is daarentegen bekend dat het wel een hormoonverstorende werking heeft. Uiteraard ben ik geen arts of wetenschapper, maar ik heb in het onderzoek dat ik naar kokosolie heb gedaan geen negatieve invloeden van kokosolie op de hormoonproductie kunnen vinden. Eerder een positieve invloed (zoals een ondersteuning van de schildklier)

Je kan absoluut meer dan 3 eetlepels kokosolie per dag eten. Wees je er wel van bewust dat kokosolie aardig wat calorieën bevat en dat je per eetlepel al snel 100 calorieën te pakken hebt. 3 eetlepels is dus 300 calorieën. Dat is op zich geen probleem, maar je kan er op die manier ongemerkt al snel te veel van eten. Kokosolie is dus niet zozeer ongezond wanneer er veel van gegeten wordt, maar het kan je al wél snel over je dagelijkse energiebehoefte tillen. Als je veel kokosolie wilt eten, is het wellicht verstandig om met andere dingen (koolhydraten/eiwitten) wat te minderen. Ik weet uiteraard niet wat je energiebehoefte is, dus je zal zelf moeten testen hoeveel kokosolie je kan hebben qua energiewaarde.

Ingrid Heys, 22-05-2013 09:48 #3
Welke kokosolie is de beste om in te frituren? Reactie infoteur, 13-02-2014
Als je kokosolie gebruikt vanwege de gezonde eigenschappen, zou je ook niet in inferieure olie moeten frituren. Extra vierge kokosolie is dus ook het beste om in te frituren. Persoonlijk vind ik het wel wat duur daarvoor, daarom frituur ik er zeer zelden in. En aangezien frituren ook niet de beste manier van eten bereiden is, doe ik het ook amper en zijn die kosten voor de kokosolie ook weer niet zo erg.

Jolien, 19-02-2013 18:14 #2
Beste Martien,

Het ligt er een beetje aan waarvoor jede okie wil gebruiken. De olie die je hebt gekocht is niet extra vierge of koud geperst zoals in het artikel genoemd wordt, maar om in te bakken is dit prima. Voor zover ik kon achterhalen gebruikt KTC ook geen chemische bewerking om de olie uit de kokos te halen, maar gebruiken ze stoom. Het zou dus ook gewoon veilig moeten zijn om te gebruiken.
Extra vierge olie is een stuk duurder en ruik en smaakt ook naar kokos. Er zitten meer voedingsstoffen in omdat het niet verhit is, maar als je het gebruikt voor bakken is het eigenlijk zonde om de dure extra vierge te gebruiken (net als bij olijfolie eigenlijk)

Martien, 09-01-2013 21:38 #1
Ik heb een pot kokosolie gekocht bij de C1000. Pure coconut oil uit Sri lanka.
Rode letters KTC in een geel ovaal rondje. 500 ml.
Kunt u mij zeggen of dit een goede koskosolie is om te gebruiken?
B.v.d
Met vr. gr.
Martien

Infoteur: Winterfair
Laatste update: 10-07-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!