InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ingescheurde nagels herstellen

Ingescheurde nagels herstellen

Ingescheurde nagels herstellen Een ingescheurde nagel zorgt vooral voor pijn. De nagel is hierbij ingescheurd tot op het nagelbed (het roze gedeelte van de nagel). De scheur kan verticaal of horizontaal zijn. Om een ingescheurde nagel te laten herstellen, zijn er verschillende mogelijkheden.

Wat zijn nagels?

Nagels beschermen de vingertoppen en de toppen van de tenen, zodat hier geen eeltvorming plaatsvindt. Wie eelt op zijn vingertoppen zou hebben, heeft veel minder gevoel. Met de nagels kan de mens zich krabben, maar ook dingen lospeuteren.

In ongeveer zeven maanden tijd groeit een vingernagel geheel nieuw aan. Voor teennagels is deze periode twaalf tot achttien maanden.

Waarom scheuren nagels?

Vooral lange nagels scheuren makkelijk in of breken af. Dit komt omdat lange nagels kwetsbaarder zijn. Bij teveel druk hierop, kan deze makkelijk afbreken of inscheuren. Afgebroken nagels geven niet veel problemen: het bijknippen of bijvijlen van de afgebroken nagel voorkomt verder afbrokkelen. Bovendien voorkomt het bijwerken van de afgescheurde nagel rafelige randjes waarmee men snel achter iets blijft haken.

Ingescheurde nagels zijn vaak pijnlijk. De nagel kan tot diep inscheuren. Zolang de nagel inscheurt tot aan het witte gedeelte (het zwevende gedeelte van de nagel), is er niks aan de hand. Wanneer de nagel inscheurt tot op het nagelbed (het roze gedeelte van de nagel), dan kan dit zeer pijnlijk zijn. Afhankelijk van de diepte en de plek van de scheur, zijn er verschillende behandelingen mogelijk.

Bijknippen en afplakken van een ingescheurde nagel

Belangrijk is dat de ingescheurde nagel zo kort mogelijk wordt afgeknipt, zodat het witte gedeelte niet uitsteekt en geen druk op de nagel kan leggen. Vervolgens wordt met een pleister de ingescheurde nagel afgeplakt met een pleister. De pleister moet de functie van de nagel vervangen: deze moet dus iets over de vingertop heen hangen zodat de vingertop beschermt wordt tegen eeltvorming. De pleister dient stevig om de nagel geplakt te worden zodat de nagel tegen de huid gedrukt wordt. Wanneer de pleister nat wordt, zal deze los kunnen laten: vervang de pleister daarom regelmatig. ook dient de nagel iedere week bijgeknipt te worden. Afhankelijk van de plaats van de scheur, zal de nagel na 1 tot 6 maanden weer hersteld zijn.

Nagelverharder of lijm

Een ingescheurde nagel doet pijn: zodra er druk op beweging inzit, geven de zenuwen een pijnsignaal af. Door het gebruik van speciale nagellijm-of verharder, kan de scheur "dichtgekit" worden. Er wordt met deze nagelverharder een hard laagje over de nagel aangebracht, waardoor deze beschermt wordt. De meeste nagelverharders zijn alleen te gebruiken bij afgebrokkelde nagels of lichte scheurtjes. Bij grotere scheuren, is een zwaarder lijm nodig. Soms wordt er ook wel secondelijm gebruikt om de scheur op zijn plaats te houden. Let er hierbij op dat de lijm niet in contact komt met de onderliggende huid.

Een andere oplossing is het aanbrengen van een kunstnagel: deze wordt over de bestaande nagel aangebracht. Zolang de nagel niet volledig hersteld is, zal de kunstnagel moeten blijven zitten.

Horizontale of verticale scheur in de nagel

Er zit verschil in het soort scheur in de nagel. Een horizontale scheur komt het meest voor. De nagel vertoont een horizontale scheur die van links naar rechts of omgekeerd ligt. De scheur kan zich dicht bij de nagelriem bevinden, maar zal meestal halverwege of tegen het witte gedeelte van de nagel aanliggen.

Een verticale scheur is een scheur die van boven naar beneden loopt. Soms loopt de scheur door tot aan de nagelriem. Deze scheuren genezen doorgaans veel lastiger, omdat hier vaak sprake is van een verkeerde belasting van de nagel. Vooral aan de teennagels komen verticale scheuren meer voor. Soms is te zien dat de teen scheef staat, waardoor er als het ware op een gedeelte van de nagel gelopen wordt. De nagel kan de druk niet aan en zal verticaal inscheuren. Zolang de druk op de nagel blijft bestaan, zal ook de scheur niet genezen.

Tips om ingescheurde nagels te voorkomen

Om ingescheurde nagels te voorkomen, is het belangrijk dat de nagels sterk en gezond blijven. Vitamine B verstevigt de nagels van binnenuit. Ook de nagelriemen dienen soepel gehouden te worden: de nagel groeit immers vanuit de nagelriem. Dagelijks insmeren met een verzorgende olie houdt de nagelriemen stevig en soepel.

Wie veel met water werkt, zal merken dat de nagels sneller broos worden. Beschermende handschoenen zijn daarom aan te raden. lange nagels breken ook sneller af: gebruik daarom altijd een stevige (nagel)lak die de nagels beschermt en verstevigd. Wie veel werk doet waarbij nagels snel afbreken, kan de nagels beter kort houden. korte nagels scheuren minder snel in dan lange nagels. Let ook op met pulken: soms worden nagels zo veelvuldig gebruikt of verkeerd gebruikt, waardoor ze ook makkelijk inscheuren.
Gerelateerde artikelen
Ingescheurde nagel: wat te doen?Ingescheurde nagel: wat te doen?Een ingescheurde of afgescheurde nagel komt vaak voor wanneer de nagels wat langer zijn. Korte nagels scheuren minder sn…
Beauty: verzorging beschadigde nagelsVerzorgde nagels ziet er altijd beter uit dat afgekloven, ingescheurde, gerafelde nagels. Toch is de schaar niet altijd…
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk…
Ingescheurde en droge nagelriemen kunnen pijnlijk zijnIngescheurde en droge nagelriemen kunnen pijnlijk zijnIngescheurde nagelriemen maken uw handen en nagels er niet mooier op, maar behalve dat is een ingescheurde nagelriem alt…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…

Reageer op het artikel "Ingescheurde nagels herstellen"

Reacties

Geabakker, 29-05-2017 19:11 #3
Rechter duim scheurnagel. Verticaal. Ik werk in de voedingindustrie. Mag geen lijm of nagellak op mijn vingers. Heb gehoord purol op smeren, helpt dit?

Maria van Thiel, 19-05-2016 10:53 #2
Mijn nagels hebben verticale ribbels, deze gaan dan scheuren en blijf ik overal aan haken. Dit heb ik ongeveer één jaar. Ongeveer 2 jaar geleden heb ik het medicijn Irbesartan Sandoz voorgeschreven gekregen. Zou het mogelijk zijn dat dit door het medicijn gebruik komt? Ik heb het idee dat het steeds erger wordt. Zou hier iets aan te doen zijn?

Jane, 27-06-2013 00:06 #1
HALLO,

GRAAG ZOU IK WAT MEER ADVIES VAN U WILLEN ONTVANGEN MBT MIJN BROOZE NAGELS WAAROP JE DE RIBBELS VOELT OP MIJN NAGELBED EN MIJN NAGELRIEMEN ZIJN VAAK ONTSTOKEN.

ALVAST DANK VOOR UW MEDEWERKING.

mw. J.Wolff

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 13-02-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!