InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Pigmentvlekken, wat is er aan te doen?

Pigmentvlekken, wat is er aan te doen?

Vroeger vonden mensen pigmentvlekken niet een probleem. Maar nu willen heel mensen van hun pigmentvlekken af. Maar hoe kom je van je pigmentvlekken af?

Werkzame Stoffen

Arbutine

Deze stof wordt gewonnen uit bessen en is een afgeleide van hydroquinone een stof die in Europa verboden is omdat hij huidafwijkingen kan veroorzaken. Arbutine blokkeert het enzym tyrosinase dat betrokken is bij de aanmaak van melanine (het pigment dat de huid bruin kleurt). Er zijn voldoende aanwijzingen dat het werkzaam is tegen pigmentvlekken, alleen is er nog onduidelijkheid over de dosering.

N-acetyl-glucosamine

Het staat bekend als een teintverhelderaar en kan in lichte mate ook pigmentvlekken minder zichtbaar maken. Het voorkomt, net zoals arbutine dat enzymen de melanineproductie op gang kunnen komen.

Licorice-extractie

Deze blokkeert het enzym tyrosinase. Het wordt steeds vaker gebruikt in cosmetica. Het is niet zeker of licorice-extractie helpt.

Vitamine C

Remt eveneens het enzym tyrosinase en heeft ook nog een collageenstimulerende werking.

Tip

Daar altijd en overal een uv-filter op de huid. Draag in de zon geen parfum, omdat bepaalde stoffen daarin ook pigmentvlekken veroorzaken. Wees voorzichtig met bepaalde antibiotica die onder invloed van uv-straling een verhoogde kans op pigmentvlekken geven.

De schoonheidsspecialiste

De schoonheidsspecialiste kan proberen om met milde peeling de pigmentvlekken iets lichter te maken. Ze kan ook IPL gebruiken. Je hebt wel veel behandelingen nodig voor een goed resultaat.

De dermatoloog

Bleken

De huisarts kan een crème op basis van hydroquione voorschrijven. Dit is nog altijd het meest effectieve midel om pigmentvlekken weg te krijgen. Maar denk er goed over na, het middel is in veel landen verboden.Het kan namelijke donkere, blauwachtige vlekken op de huid geven en er zijn aanwijzingen dat het carcinogeen (kankerverwekkend) is.

Vitamine A-zuurcrème

De dokter kan een crème op basis van vitamine A-zuur voorschrijven. Het is klinisch bewezen dat het werking heeft op de celvernieuwing van de huid. Dat betekent dat alle facetten van huidveroudering verminderd kunnen worden.

Laserbehandeling

Een laserbehandeling is veelbelovend voor met het type Q-switched Ruby of de Nd:YAG laser, die in staat is om pigment uiteen te laten vallen. Dit type wordt ook gebruikt om tatoeages weg te halen. De Fraxel-laser, een apparaat dat grotere oppervlakken kan behandeling, waarbij het minuscuul kleine stukje huid ongemoeid laat. Dit zorgt ervoor dat de huid sneller geneest van de wondvorming.
Gerelateerde artikelen
Pigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken ontstaan veel eerder onder invloed van de zon. Maar ook hormonen hebben invloed op pigmentvlekken. De don…
Liever rimpels dan pigmentvlekkenVrouwen vinden pigmentvlekken nóg lelijker dan rimpels. Dat laatste kan nog op een greintje sympathie rekenen in de zin…
Pigmentvlekken verwijderen en vervagenPigmentvlekken verwijderen en vervagenPigmentvlekken laseren is de bekendste en meest gebruikte methode om deze ongewenste huidverkleuringen te verwijderen. T…
Pigmentvlekken op de huidPigmentvlekken op de huidPigmentvlekken, of ook wel ouderdomsvlekken (lentigo) genoemd, zijn niet gevaarlijk. Alleen zijn pigmentvlekken niet alt…
Laserbehandeling bij pigmentvlekken en bloedvatafwijkingenLaserbehandeling bij pigmentvlekken en bloedvatafwijkingenPigmentvlekken ook wel levervlekken genoemd en bloedvatafwijkingen zoals couperose kunnen heel goed met de laser worden…

Reageer op het artikel "Pigmentvlekken, wat is er aan te doen?"

Reactie

Jose van Duyn, 09-02-2016 10:34 #1
Ik heb jarenlang last gehad van zonne-allergie, hoezeer ik de zon ook vermijd heb.
En nu krijg ik notabene aan eén zijde van die ellendige levervlekken, terwijl ik gezond leef
en niet in de zon kom, wel vit.D slik.
Het is een rot gezicht! Kan ik ook zelf iets er aan doen>? Bijvoorbeeld deppen met
waterstofperoxyde? Reactie infoteur, 15-02-2016
U kunt het beste niet zelf aan de slag gaan, ik adviseur u om er mee naar een huidtherapeut te gaan.

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 13-03-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!