InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De Brazilian wax

De Brazilian wax

De Brazilian wax Brazilian waxing is sinds een tijdje zeer populair in Nederland. Het is een manier van ontharen die in Brazilië is bedacht door twee vrouwen. In dit Zuid-Amerikaanse land lopen vrouwen graag te pronken met hun lichaam in bikini, maar dan kunnen daar natuurlijk geen haartjes onder vandaan komen. Waxen bleek een goede oplossing te zijn. Wat houdt deze manier van ontharen precies in en wat zijn de voor- en nadelen?

De Brazilian wax

De Brazilian wax is het ontharen van de schaamstreek door middel van vloeibare hete wax. Deze manier van ontharen komt uit Brazilië, waar veel vrouwen met kleine bikiniís rondlopen. Om te voorkomen dat het haar onder hun broekje vandaan komt, laten ze het waxen. De haren blijven lang weg en het is bovendien beter voor je huid dan scheren. Met een Brazilian wax heb je geen last van een geïrriteerde huid en vervelende stoppels. De haren groeien veel dunner en lichter terug dan wanneer je het geschoren hebt.

Voor de behandeling

Je kunt niet zo maar een Brazilian wax laten doen. Eerst moet je twee weken het haar laten groeien, zodat het lang genoeg is om te kunnen waxen. Op de dag van de behandeling mag je geen bodylotion, crème of douchegel op de plek smeren die onthaard wordt.

De behandeling

Bij een Brazilian wax wordt de hete was op de huid gesmeerd. Vervolgens droogt het op en wordt het in één beweging van de huid afgetrokken. Hierbij trekt de was de haren uit de huid. Officieel wordt bij de Brazilian wax alleen een smal streepje haar op de venusheuvel overgelaten. De rest van het haar wordt weggehaald, ook het haar rond de anus. Je kunt er echter ook voor kiezen om al het haar weg te laten halen. Het is natuurlijk ook mogelijk om alleen je bikinilijn te laten waxen.

De Brazilian wax laat je doen bij een professional. Het is niet te doen om dit zelf te proberen. Het haar zit op plekken die je zelf niet goed kunt zien. Wanneer je het toch zelf weg wilt halen, zul je snel last krijgen van je nek en bovendien niet precies te werk kunnen gaan. Bij een professionele waxsalon lig je in een behandelstoel. Eerst wordt de huid behandeld met talkpoeder om te voorkomen dat de was aan de huid zelf vast blijft plakken. Dan wordt de hete was op de huid gesmeerd en er snel weer afgetrokken. Het duurt ongeveer twintig tot dertig minuten voor alle plekken onthaard zijn. Daarna wordt de huid nabehandeld met een speciale gel. Deze gel zorgt ervoor dat de huid niet gaat irriteren.

Na de behandeling

Na de behandeling zal de huid rood zijn en pijnlijk aanvoelen. Dit is echter binnen een dag weer over. De eerste keer zullen de haren al na ongeveer twee werken teruggroeien. Hoe vaker je de behandeling herhaalt, hoe langer het zal duren voor de haren teruggroeien. Uiteindelijk zal het ongeveer acht weken duren voor de eerste haren weer tevoorschijn komen. Belangrijk is wel dat je tussen de behandelingen door niet scheert, anders gaat het effect verloren.

Nadelen

De Brazilian wax heeft eigenlijk weinig nadelen. Het is een stukje duurder dan scheren, maar de haren blijven ook langer weg. Waar veel mensen tegenop zien is de pijn. De eerste keer is het een vervelend gevoel, maar de pijn wordt steeds minder. Na een aantal behandelingen voel je het nauwelijks meer. Iedereen heeft een andere pijngrens, je kunt dus alleen zelf bepalen of je tegen de pijn zal kunnen of niet. Het is even doorbijten, maar voor veel mensen is het de pijn zeker waard.

Kosten Brazilian wax

De kosten van een Brazilian wax verschillen erg. De goedkoopste Brazilian wax zit rond de dertig euro, maar je kunt ook goed zestig euro voor een behandeling betalen. Schoonheidssalons zijn vaak een stuk duurder dan zelfstandige schoonheidsspecialistes. Wanneer je weinig voor een behandeling betaalt, wil dit niet perse zeggen dat de kwaliteit van de behandeling minder goed is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.professionalwaxing.nl

Reageer op het artikel "De Brazilian wax"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 28-10-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Ontharen
Schrijf mee!