InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Natuurlijk afvallen; de artisjok

Natuurlijk afvallen; de artisjok

Voeding is een belangrijke factor bij onze gezondheid. De natuur brengt ons heerlijke groenten die ons helpen om die gezondheid te ondersteunen. Een van de parels van de gezonde, natuurlijke voeding is de artisjok. De werking van de artisjok helpt je bij je dieet en zijn eigenschappen helpen je op weg naar een gezond lichaam. Deze groente wordt vaak gegeten in het Middellandse zee gebied en zou een belangrijke aanvulling kunnen zijn in de Nederlandse eetcultuur. Verdiep je in de wijze van bereiden en pas deze aan aan je eigen smaak. Er zijn 1000 manieren om deze groente eten en er zit er altijd eentje bij die past bij jou!

Waar komt deze groente vandaan?

Deze typische wintergroente is een makkelijk te combineren groente die perfect past bij talloze verschillende gerechten vanwege de smaak en vele voedingswaarden. De artisjok is afkomstig uit Afrika en dankt zijn naam aan het Arabische woord dat verwijst naar een bijzonder aspect van de artisjok: de vele blaadjes waaruit de groentesoort bestaat. Die blaadjes vormen ‘duizenden tongen’. Het woord artisjok betekent letterlijk ‘aardetongen’. Artisjokken worden voornamelijk van oktober tot aan de lente geteeld. De voornaamste geografische vindplaats van de artisjok is het Middellandse Zeegebied en dan met name in Spanje, Italië, Frankrijk en de Noord-Afrikaanse landen. Spanje is de grootste exporteur van deze heerlijke groente en één van de landen waar artisjokken het meest worden geteeld. De diverse streken waar ze gekweekt worden, gaven de artisjok de verschillende soortnamen. De grootte en het gewicht kunnen afwijkend zijn al naar geland de soort en zijn om die reden dan ook geen graadmeter voor de kwaliteit. Hoe dikker en groener de blaadjes en de steel, des te smakelijker en sappiger de artisjok.

Waar zijn artisjokken goed voor?

De belangrijkste eigenschap van artisjokken is de vochtafdrijvende werking. Daarom zijn ze gunstig voor mensen die een hypocalorisch dieet volgen of ter behandeling van ziekten zoals artritis of jicht, waarbij het noodzakelijk is veel vocht kwijt te raken.
Artisjokken beschermen de lever en zijn goed voor de galfunctie en het is daarom aan te bevelen artisjokken te eten of het sap van
de blaadjes te drinken bij een leveraandoening of herstel hiervan. En alsof dit alles niet genoeg is, heeft de artisjok ook een antidiabetische werking die het suikergehalte in het bloed verlaagt, én is het een gezond en natuurlijk hulpmiddel bij de bestrijding van een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed. De consumptie van artisjokken verlaagt bovendien de bloeddruk, voorkomt aderverkalking en draagt bij aan het herstel van bepaalde hartaandoeningen zoals een hartinfarct of een hartbeklemming.

Hoe moeten artisjokken bewaard worden?

Eenmaal thuis, als de groente nog niet meteen gegeten zal worden, moeten artisjokken op een koele plaats worden bewaard. Ofwel in de groentela van de koelkast ofwel in een pan gevuld met water zoals een bos bloemen met afgesneden stelen in een vaas. Als je de groenten pas over enkele weken of maanden wilt eten, kunnen ze ook worden ingevroren, zonder dat hierbij de goede eigenschappen verloren zullen gaan.

Beter vers!

Een aantal trucs kunnen je helpen om erachter te komen hoe vers de groente is voordat je deze koopt. Wanneer de blaadjes
bij licht aandrukken een knisperend geluid geven, dan is de artisjok nog vers. Wanneer je de blaadjes voorzichtig iets uit
elkaar haalt en deze niet meteen van de steel afvallen, betekent dat ook dat ze vers zijn en dat is dus het ideale moment om van
alle gezonde eigenschappen van de artisjok te genieten. Eenmaal thuis, als de groente nog niet meteen gegeten zal
worden, moeten artisjokken op een koele plaats worden bewaard. Ofwel in de groentela van de koelkast ofwel in een
pan gevuld met water zoals een bos bloemen met afgesneden stelen in een vaas. Als je de groenten pas over enkele weken of
maanden wilt eten, kunnen ze ook worden ingevroren, zonder dat hierbij de goede eigenschappen verloren zullen gaan.

Duizend manieren om artisjokken klaar te maken

Er bestaan meer dan duizend manieren om deze groente klaar te maken, van hele simpele tot meer bewerkelijke varianten. De grootte van de artisjok is bepalend voor de bereidingswijze. Doorgaans worden de kleinere soorten in salades verwerkt en voor inmaak gebruikt, terwijl de grotere soorten worden toegepast in iets bewerkelijkere gerechten, waarbij de steeltjes worden afgesneden en de blaadjes verwijderd om het hart van de artisjok te kunnen gebruiken. De meest gebruikelijke manier om artisjokken klaar te maken is om ze in weinig water te koken, zodat de gezonde eigenschappen niet verloren gaan. Het overgebleven kookvocht kan worden gebruikt bij de bereiding van sap of kruidenthee. Gefrituurd, geroosterd, gepaneerd, gebakken, gestoofd of met een beetje ham gewokt: allemaal even smakelijk en tegelijkertijd zijn het honderden ideeën voor verschillende gerechten die jong en oud lekker vinden voor verschillende gerechten die jong en oud lekker vinden. Als kinderen niet van artisjokken houden, dan bestaat er altijd de mogelijkheid om ze te verwerken in bijvoorbeeld hartige taarten, omeletten of empanadas (Spaans gevulde deegwaren) die weliswaar de smaak en vorm verbergen, maar niet de vele voedingswaarden die essentieel zijn voor een gezonde voeding en voor de opbouw en versteviging van botten en spieren.

Artisjokken op zijn Tunesisch

  • Porties: 4
  • Calorieën: 321
  • Voorbereidingstijd: 15 min
  • Kooktijd: 30 min
  • Moeilijkheidsgraad makkelijk

Ingrediënten

  • 8 grote artisjokken
  • 8 eieren
  • 2 uien
  • 1 blikje tonijn op olijfolie
  • peterselie
  • balsamicoazijn
  • zout

1. Koken en wassen

Verwijder de steeltjes van de artisjokken en spoel ze schoon. Kook ze in een pan met ruim water en wat zout gedurende 20 minuten. Laat goed uitlekken en plaats ze vervolgens in een hittebestendige schaal.

2. Vulling bereiden

Fruit de ui in een koekenpan met een scheutje olijfolie tot de ui glazig is geworden. Voeg vervolgens de uitgelekte tonijn en een lepeltje gehakte peterselie toe. Open de artisjokken voorzichtig en vul met het mengsel.

3. Ei toevoegen

Breek een ei en laat deze in het midden van de artisjok vallen. Plaats ze enkele minuten in een voorverwarmde oven en laat garen tot de eieren naar wens zijn gestold. Strooi er een beetje peterselie overheen en besprenkel met enkele druppels balsamicoazijn.
Warm opdienen.
© 2013 - 2019 Bernadetbijs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Uw voeding heeft effect op artritisVeel informatie over dieet en verschillende soorten van voedingssupplementen voor diverse vormen van artritis vind je op…
Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieetReumatoïde artritis of RA is een chronische aandoening die niet enkel vingers, pols, heupen, knieën en voeten aantast, m…
Artisjok helpt bij het verbranden van vetArtisjok helpt bij het verbranden van vetArtisjokken waren al in de tijd van het Oude Egypte bekend als voedings- en dieetplant. Plinius beschreef de artisjok al…
Bronnen en referenties
  • Bureau Natuurlijke Voeding & Gezondheid (BNVG)

Reageer op het artikel "Natuurlijk afvallen; de artisjok"

Reactie

Chantal, 06-10-2014 09:18 #1
Hoe kan ik er zelf sap van maken want ik lust eigenlijk geen artisjokken?

Infoteur: Bernadetbijs
Gepubliceerd: 20-02-2013
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!