InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Uitgebalanceerd dieet en voeding voor gezond leven

Uitgebalanceerd dieet en voeding voor gezond leven

Uitgebalanceerd dieet en voeding voor gezond leven Een goed uitgebalanceerd dieet is een verschijnsel dat je vaak in boeken tegenkomt en slechts zelden op tafel. Hoewel voedingsstoffen verspreid voorkomen in al ons voedsel, worden vele van zulke stoffen vernietigd door bodemverarming, opslag, voedselverwerkingstechnieken en koken. Je probeert gezond te leven, maar het lukt dan toch niet goed.

Dieet en gevarieerde voeding

Toch kunnen supplementen hun werk niet doen zonder voeding, en hoe beter en gezond uw voedsel is, des te effectiever zullen jouw supplementen zijn. Helaas komt geen enkel 'uitgebalanceerd' dieet tegenwoordig nog tegemoet aan de noodzakelijke voedingseisen.

Niettemin moet je, om te weten of de maaltijden al dan niet evenwichtig zijn samengesteld, vertrouwd raken met de vier basisvoedingsgroepen en de aanbevolen hoeveelheden die je per dag moet nuttigen. De exacte hoeveelheden moeten individueel worden bepaald: kleinere hoeveelheden voor minder actieve mensen en grote porties voor tieners en mensen die fysiek inspannend werk verrichten.

Melkgroep

Melk, kaas, yoghurt, zuivelproducten:
  • 3 porties per dag voor een kind
  • 4 porties per dag voor een tiener
  • 2 porties per dag voor een volwassene
  • 4 porties per dag voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven

Vleesgroep

Rundvlees, lamsvlees, varkensvlees, kalfsvlees, vis, gevogelte, lever of eieren. Erwten, bonen, sojaproducten en noten in combinatie met dierlijke eiwitten - zoals eieren, melk en kaas - kunnen als vervangingsmiddelen voor vlees gebruikt worden.
  • 2 porties per dag
  • 3 porties per dag voor zwangere vrouwen

Fruit en groenten

Citrusvruchten of andere vruchten die rijk zijn aan vitamine C (of tomatensap) moeten dagelijks worden gegeten. Donkergroene bladgroenten of oranje groenten en vruchten moeten drie- of viermaal per week worden gegeten voor de vitamine A.
  • 4 porties per dag

Granen

Volkorenproducten, verrijkte granen, brood in welke vorm dan ook, warme of koude graanpap, macaroni, bami of andere deegwarenproducten.
  • 4 porties per dag

Individuele energiebehoefte porties

De hoeveelheid per portie of porties moet worden aangepast aan jouw individuele energiebehoefte, gewicht en groeiproces.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anelka, Pixabay
  • Het groot vitaminen boek

Reageer op het artikel "Uitgebalanceerd dieet en voeding voor gezond leven"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 21-01-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!