InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond vermageren: 5 tips

Gezond vermageren: 5 tips

Gezond vermageren: 5 tips Een slank figuur is de droom van iedereen. De realiteit is voor vele mensen echter helemaal anders. Een ongezonde levensstijl, gecombineerd met een jachtig leven en weinig beweging, zorgt voor overgewicht in onze maatschappij. Vermageren lukt iedereen, maar gezond vermageren is iets helemaal anders. wie te snel wil vermageren, zal vaak een jojo-effect verkrijgen waarbij je heel snel vijf kilo kwijt bent, maar de week nadien weer drie kilo bent aangekomen. Geloof niet in de zogenaamde crash-diëten, maar werk aan een gezonde manier van vermageren. Een combinatie van de juiste voedingsgewoonten met een flinke dosis beweging geeft hier de doorslag. Je fysieke paraatheid zal er alvast baat bij hebben.

Groene groentjes en fruit zijn een must

Groene groenten en bladgroenten zijn een must in je dieet. Ze zorgen ervoor dat je snel maar vooral gezond afvalt. Groene groenten bevatten heel veel vitaminen en mineralen. De vezels die aanwezig zijn in groene groenten zorgen bovendien voor een goede stofwisseling en een vlotte spijsvertering. Dus denk eraan om wat vaker boontjes, sla, broccoli of spinazie op het menu te zetten. Een ander voordeel van deze groentjes eten is dat je suikerspiegel niet de hoogte ingaat. Indien je suikerspiegel wel fiks omhoog en omlaag zou gaan, wordt het teveel opgeslagen als vet. Wie dus snel en gezond wil afvallen kiest voor groene groenten. Fruit kan eveneens helpen om af te vallen. Het hangt dan wel af welk type fruit je eet. Bananen bevatten veel calorieën, evenals druiven die veel suikers bevatten. Kies dus beter voor een appel, peer, kiwi of sinaasappel. Bij fruit speelt ook het aspect van voedingsvezels. Zij zorgen er namelijk voor dat je snel afvalt.

Gezond vermageren: Sporten is "key"

Gezond eten en sporten gaan heel erg samen. Wie geen inspanning levert zal niet erg snel vermageren. Probeer drie maal per week een uurtje te sporten. Het beste is om de verschillende spiergroepen te trainen en om af te wisselen van sport. Wekelijks een uurtje fietsen, een uurtje lopen en een uurtje zwemmen zijn dus ideaal. Belangrijk hierbij is om te kiezen voor aerobe sporten of duursporten waarbij je vetten zullen worden aangesproken om zo vervolgens gewicht te verliezen. Als door het sporten je lichaam meer spieren aanmaakt, zullen deze automatisch meer gevoed moeten worden. Je zal meer calorieën moeten opnemen maar het grote voordeel is dat door het sporten je stofwisseling enorm zal verhogen, wat gunstig is voor je lichaamsgewicht. Om het vermageren een handje te helpen kan je gaan sporten met een lege maag. Dit is even gewoon worden, maar het loont. Zorg er uiteraard voor dat je niet flauw valt van de honger. Water tijdens het sporten en sportdrankjes na het sporten zijn een aanrader om de spieren en je lichaam terug te voeden.

Loop zoveel mogelijk trappen op en af

Traplopen is gezond en gemakkelijk in te passen in je dagelijkse levensstijl. Wie werkt in een hoog gebouw kan bijvoorbeeld ís ochtends beslissen om met de trap naar de juiste verdieping te gaan. Traplopen verbruikt ook heel wat calorieën en heeft dus een gunstig effect op je lichaamsgewicht. Bovendien word je er fitter van. Wie de trap verkiest boven de lift, zal tot vijf keer meer calorieën verbranden.

Drink twee liter water per dag of meer

Gezond vermageren kan je door water te drinken. Het is goed voor de gezondheid en uiteraard beter dan gesuikerde frisdranken. Water zal ook je afvalstoffen sneller afvoeren. Een mens dient ongeveer anderhalve tot twee liter water op te nemen per dag. In tijden van een dieet mag dit nog meer zijn. Water zal dus helpen bij je vermageringskuur maar ook nog in het bijzonder voor andere doeleinden.

  • Water bevat geen calorieën en tegelijkertijd is je dorstgevoel weg. Dat kan uiteraard ook met een glas frisdrank, maar tel dan al maar gauw een extra 100 calorieën.
  • Als je water drinkt, zal je hongergevoel niet zo fel komen opzetten. Kies dus niet direct voor een versnapering uit de automaat, maar kies voor een glaasje fris water.
  • Veel water drinken is uitstekend voor je huid. Je huid zal er minder uitgedroogd uitzien en dit doet je dan ook extra stralen.

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en eet ís avonds als een bedelaar

Deze uitdrukking is welom bekend, maar toch wordt er zeer tegen gezondigd. Bij heel veel personen zie je zelfs een omgekeerd effect. Er wordt ís ochtends niet of heel weinig ontbeten en men grijpt ís avonds naar kant-en-klare maaltijden. Toch is een stevig ontbijt de basis voor een energierijke dag. De uitdrukking is er niet voor niets. Wie ís avonds nog vele calorieën opneemt, en vervolgens in de zetel neerploft, kan deze calorieën nooit meer verbranden met als gevolg vetopslag en een hoger lichaamsgewicht. Verleg de aandacht dus naar het ontbijt en tracht naarmate de dag vordert steeds minder te eten.

Waarom is een goed ontbijt zo belangrijk?

  • Met een lege maag gaan werken is zeer slecht voor je concentratie. Je hebt energie nodig om productief te zijn op je werk.
  • Wie ís ochtends niet ontbijt, heeft veel honger tegen de middag. Wie dan geen tijd heeft om te lunchen (managers) stelt de maaltijd uit naar ís avonds. Als je dan veel eet, heb je een grotere kans op vetopslag met alle gevolgen van dien.
  • Je kan gemakkelijker een stukje cake of een ander snackje weerstaan tijdens de voormiddag. Wie niet heeft ontbeten, grijpt heel snel naar een versnapering bij een kop koffie.
  • Je bent met een stevig ontbijt meer stressbestendig dan zonder een ontbijt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivelMelk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivelEen dieet op basis van melk? Dat gaat misschien een beetje te ver, maar zuivelproducten zijn wel degelijk van essentieel…
Hollywood beautysecrets - VermagerenHeb je zin om minimum 5 tot 10 kilo te vermageren op slechts enkele weken tijd, maar weet je niet hoe? Wil je slank en f…
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Snel afvallen: Gezond vermageren in korte tijdSnel afvallen: Gezond vermageren in korte tijdSnel afvallen betekent niet automatisch afzien. Wanneer je de verschillende strategieën voor snel afslanken slim met elk…
Hoe snel vermageren? Vermager 5 kilo in één week!Hoe snel vermageren? Vermager 5 kilo in één week!Snel vermageren, tot wel 5 kg. in één week tijd? Het lijkt onmogelijk, maar het kan wel degelijk. Toch zal het niet zoma…
Bronnen en referenties
  • Website Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/, 29 oktober 2014

Reageer op het artikel "Gezond vermageren: 5 tips"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Nuttige tips
Medische informatie…
Schrijf mee!