InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Sportvasten, geen dieet maar een kuur

Sportvasten, geen dieet maar een kuur

Sportvasten, geen dieet maar een kuur Sportvasten meer dan alleen een dieet om af te vallen en op gewicht te blijven. In tegenstelling tot veel andere dieetvormen wordt er een actieve rol verwacht, niet alleen met betrekking tot het voedingspatroon. Bij Sportvasten gaat het om de 'metabolic switch', een verandering van het lichaam van koolhydraat- naar vetverbranding. Om deze verandering te laten voortduren wordt er ook gekeken naar het voedingspatroon, een 'lifestyle change' kan nodig zijn om op gewicht te blijven.

Inhoud

Wat is Sportvasten

Bij Sportvasten wordt ervan uitgegaan dat ons lichaam efficiënter is in zijn energiehuishouding indien een groot deel van die energie wordt vrijgemaakt door vetverbranding. Ons lichaam kan zich snel aanpassen: eet je (te) veel koolhydraten dan wordt het lichaam specialist in koolhydraatverbranding. Een nadeel daarvan is dat het lichaam dan vatbaar wordt voor overgewicht, suikerziekte en daaraan gerelateerde aandoeningen. Voor sporters is het juist zaak om zoveel koolhydraten als mogelijk te sparen, dit kan door het lichaam te trainen op vetverbranding.

10-daagse kuur

Om de overschakeling van suiker naar vetverbranding (metabolic switch) te bewerkstelligen wordt het Sportvasten protocol gevolgd. Dit zal over het algemeen een 10-daagse kuur zijn verdeelt over afbouwdagen, vastendagen en opbouwdagen. Alleen tijdens de vastendagen wordt er niet gegeten, dit zijn twee of drie sapvastendagen. Na de kuur wordt er weer overgegaan op koolhydraten (die heb je hoe dan ook nodig) waarbij er zowel wordt gekeken naar de hoeveelheid als naar de vorm van de koolhydraten die men consumeert.

Voor wie is het bedoeld

Iedereen met een redelijke conditie kan de Sportvastenkuur doen. Bij het intakegesprek wordt bekeken of er nog een voorafgaand traject gevolgd moet worden om de conditie op te bouwen. Ook wordt gekeken of er aanleg is voor diabetes. Indien dit het geval is, mag de kuur niet gedaan worden.

Sportvasten is dus niet alleen bedoeld voor sporters: tijdens de kuur worden er geen zware inspanningen gedaan. Na de kuur volgt een opbouwperiode waarbij sporters langzaam naar een maximale belasting toewerken en van diegene die doorgaans weinig sporten wordt verlangd dat ze wel regelmatig op een redelijk niveau inspanningen blijven doen: een mens is gemaakt om te bewegen. De Sportvasten coach kan daarbij adviseren.

Sportvasten kun je niet op eigen gelegenheid doen: dit dient altijd te gebeuren onder begeleiding van een Sportvasten coach. Om de omschakeling naar vetverbranding (metabolic switch) te maken worden er tijdens de kuur supplementen gegeven die precies voor dit doel zijn samengesteld. Ook wordt hiermee voorkomen dat er tijdens de kuur tekorten ontstaan. Er zijn supplementen voor de standaard kuur, voor topsporters, krachtsporters en er is een resveratrol pakket.

De klant ontvangt een specifiek op hem afgestemd Sportvasten protocol (waarbij gelet wordt op gewicht, geslacht en daagse activiteit) waarbij van dag tot dag wordt aangegeven wat er moet worden gegeten, welke supplementen men dient in te nemen en met welke intensiteit er gesport moet worden. De coach houdt dagelijks overleg met de klant over het verloop van de kuur.

Resveratrol programma

Niet iedereen kan op een redelijk niveau sporten, er kunnen altijd beperkingen zijn. Voor deze groep voorziet Sportvasten in een resveratrol programma. Resveratrolen zijn stoffen die de vetverbranding bevorderen, ze dienen ook voor het beschermen van het lichaam tegen ziekten. Resveratrolen komen veel voor in fruit, groente en kruiden maar daarbij moet wel bedacht worden dat deze (veel) minder voorkomen in bespoten voedsel.

Bij het volgen van deze kuur neemt men dus naast de supplementen voor de "metabolic switch" ook speciaal voor dit doel geselecteerde resveratrolen. Tijdens en na de kuur kan er met minder intensiteit gesport worden.

Lifestylechange

Sportvasten is geen dieet, het is een trainingsmethode waarbij men door te sporten en door te letten op goede uitgebalanceerde voeding ook gewicht verliest. Vaak verlangt dit een 'lifestylechange'. Mensen die voorheen niet sporten moeten zich gewennen om wekelijks te gaan bewegen. Ook het dieet dient in veel gevallen worden aangepast: het aandeel in koolhydraten dient in verhouding te staan met het aandeel eiwitten en groenten. Voor dit doel voorziet het Sportvasten programma in een maaltijdmaker waarbij uitgebalanceerde maaltijden kunnen worden samengesteld. Voedingswijzen die een goede ondersteuning zijn na het volgen van de sportvasten kuur:
  • Het paleodieet of oerdieet
  • Thais
  • Indonesisch
  • Japans

Wetenschappelijk onderzoek

Over Sportvasten zijn een aantal studies verschenen uitgevoerd door de universiteit van Saarbrücken. Ook is een studie gaande door de Vrije Universiteit van Amsterdam.
© 2015 - 2019 Anthony001, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is sportvasten? Opbouw en effecten sportvastenSportvasten bestaat uit een kuur van 10 of 14 dagen waarin de eerste dagen steeds minder wordt gegeten en vervolgens 3-4…
Paleo dieet: eten wat men in de oertijd atPaleo dieet: eten wat men in de oertijd atHet modern dieet dat bekend staat als het Paleotische dieet (afgekort met paleo), staat ook wel bekend als het steentijd…
Het Paleo dieetDenk je ook wel eens aan de tijd van holbewoners en wat die aten? Wist je dat de voeding die de holbewoner jaren geleden…
Het paleodieet: Eten zoals de natuur het bedoeld heeftHet paleodieet: Eten zoals de natuur het bedoeld heeftHet paleodieet, ook wel het jager-verzamelaardieet of het paleolithisch dieet genoemd, dankt zijn naam aan het paleolith…
Het Caveman dieet: Het Paleo dieetHet Caveman dieet wordt ook wel het Paleo dieet genoemd. Bij dit dieet is het de bedoeling dat je dezelfde voedingstoffe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Gewicht en buikomvang: http://www.sportvasten.nl/sv/downloads/wetenschappelijk_onderzoek_sportvasten_saarbrucken_deel1.pdf
  • Duurconditie en vetverbranding: http://www.sportvasten.nl/sv/downloads/wetenschappelijk_onderzoek_sportvasten_saarbrucken_deel2.pdf
  • Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/dieet/sportvasten/Afslankkuur/?pageSize=20
  • Resveratrolen -Stichting orthokennis: http://www.orthokennis.nl/nutrienten/salvestrolen
  • Image: Pixabay -https://pixabay.com/en/users/PublicDomainPictures-14/

Reageer op het artikel "Sportvasten, geen dieet maar een kuur"

Infoteur: Anthony001
Gepubliceerd: 31-12-2015
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!