InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met Glucomannan konjac

Afvallen met Glucomannan konjac

Afvallen met Glucomannan konjac Glucomannan konjac is een type voedingsvezel dat in diverse dieetproducten wordt verwerkt. Het product, gewonnen uit de knollen van de Aziatische plant konjac, kan diverse malen zijn eigen gewicht in water opnemen waardoor het goed vult en de honger onderdrukt. Daarnaast zet het zich in de darmen om in een soort gelei die zorgt dat vetten en koolhydraten langzamer en in mindere mate door het lichaam worden opgenomen. Wie graag enkele kilo's wil kwijtraken kan daarom zeer gebaat zijn bij het gebruik van glucomannan. Je kunt gebruikmaken van pasta op basis van glucomannan konjac of het product in capsulevorm slikken.

Glucomannan konjac

Wat is glucomannan?

Glucomannan is een in water oplosbare polysacharide die geschaard wordt onder de voedingsvezels. Voedingsvezels zijn plantaardige vezels die niet in de dunne darm worden verteerd en dus intact de dikke darm bereiken. Glucomannan wordt in verschillende soorten producten gebruikt en dient meerdere doelen. Zo wordt het gebruikt ter bestrijding van een hoog cholesterol en voor het bestrijden van constipatie. De voornaamste eigenschap van glucomannan is dat het honger kan onderdrukken, kan helpen bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel en kan helpen bij het afvallen.

Glucomannan is een product van de konjac, een grote plant uit het geslacht Amorphophallus die voorkomt in bepaalde delen van China, Indonesië en Japan. De gedroogde knollen van de plant bevatten zo'n 40% glucomannaan-gom. Uit de planten wordt ook gelei gewonnen die wordt verwerkt in diverse producten waaronder pasta, noodles, rijst en snoepgoed. Het moet niet verward worden met 'cognac': glucomannan konjac bevat geen alcohol!

Hoe draagt glucomannan bij aan een dieet?

Het bijzondere van glucomannan is dat het zeer grote hoeveelheden water kan opnemen, tot wel 100 maal zijn eigen gewicht. Het vormt vervolgens een gelei-achtige substantie die niet kan worden opgenomen door het lichaam. Het wordt dus niet omgezet in vet maar draagt wel bij aan de vertraging van de opname van andere vetten en koolhydraten. Voor dit proces is wel vocht nodig dus wordt aangeraden om bij het gebruik van glucomannan ook veel water te drinken. Naast dit metabolische effect heeft glucomannan ook nog een psychisch effect omdat het helpt in de strijd tegen de honger die vroeg of laat opdoemt tijdens het volgen van een dieet. Dit product geeft namelijk een lekker vol en verzadigd gevoel waardoor je minder geneigd bent om tussendoor te gaan snacken.

Glucomannan konjac in pasta

Glucomannan konjac verkreeg voor het eerst bekendheid in Europa toen het werd verwerkt in calorie-arme pastaproducten. Pasta is in Nederland een populair ingrediënt voor avondmaaltijden maar de gemiddelde pasta bevat al snel 400 calorieën per 100 gram. Pasta's waarin glucomannan konjac verwerkt is bevatten echter niet meer dan 10 calorieën per 100 gram. Dit product is onder andere verkrijgbaar van de merken Slim Pasta en Raw Pasta. Deze pasta's bevatten geen vetten, suikers of gluten en zijn zeer calorie-arm waardoor ze goed in een dieet passen. Doordat deze pasta echt goed vult voorkomt het bovendien dat je te veel eet. De Consumentenbond beoordeelt Slim Pasta als een prima vervanger van normale rijst, pasta of noodles die een vol gevoel geven en slechts enkele calorieën bevat. De producten werden beoordeeld met een cijfer van 7,6 uit 10 (februari 2016).

Glucomannan konjac in capsulevorm

Glucomannan konjac is ook 'puur' verkrijgbaar in de vorm van capsules. Hou je niet van pasta of eet je gewoon liever andere soorten maaltijden, dan kun je ook kiezen voor Glucomannan konjac capsules. Deze capsules zijn verkrijgbaar van onder meer de merken Nutri Dynamics, Lamberts, Nova Vitae, Ecopharma, SNP, Hanoju, Puritan's Pride, Swanson, Purasana en Arkocaps.

Voor de inname wordt geadviseerd om de instructies uit de bijsluiter op te volgen. Over het algemeen kan echter gezegd worden dat de capsules circa 30 minuten voor de maaltijd met een groot glas water moeten worden ingenomen.

Glucomannan konjac in poedervorm

Op de Nederlandse markt is één product verkrijgbaar op basis van glucomannan konjac in poedervorm. Vitakruid Psyllium & glucomannan 450g combineert glucomannan met een ander dieetproduct dat een veelvoud van zijn eigen gewicht aan water op kan nemen en op die manier bijdraagt aan de verzadiging: psylliumvezels. Het product Vitakruid Psyllium & glucomannan is bedoeld om een drankje mee te maken. Hiervoor vermeng je driemaal daags een maatlepel poeder met een flink glas water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pasta in de wokPasta in de wokWe zien steeds meer gerechten met pasta in de wok. De pasta, welke gewenst is, altijd eerst goed koken (moet beetgaar zi…
Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…
Pasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten - Makkelijk en snel te bereidenPasta recepten zijn vrij simpel om te koken. De pasta moet alleen in kokend water worden geplaatst en kan worden bereid…
Makkelijk en snel, studentengerechten met pastaMakkelijk en snel, studentengerechten met pastaPasta is niet alleen makkelijk klaar te maken, maar ook nog eens erg lekker en niet duur. Het ideale gerecht voor een st…
Afvallen met het South Beach dieetHet South Beach dieet kan een manier zijn voor hartpatiënten om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. De bedenk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Glucomannan
  • https://www.consumentenbond.nl/dieet/slim-pasta/?pageSize=20
  • http://dailydieet.nl/konjac
  • http://rawpasta.nl/wat-is-raw-pasta/
  • https://www.drogisthuis.nl/product/item/6minGQMIEeSKyyIACiAWJg/product.html

Reageer op het artikel "Afvallen met Glucomannan konjac"

Reactie

Myrrie, 15-03-2018 15:14 #1
Heb te laat gezien dat ik moest drinken bij eten van rijst op basis van konjac meel. Helpt het als men nadien nog veel water drinkt en kan het kwaad als men er niets bij gedronken heeft? Reactie infoteur, 16-03-2018
Beste Myrrie,

Kwaad zal dit niet kunnen alleen de konjac zal dan die keer niet of slechts minimaal zijn werk hebben kunnen doen. Bij gebrek aan vocht zetten de vezels immers niet goed uit. Je raakt het echter wel weer gewoon via de ontlasting kwijt.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-03-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!