InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met zeewier eiwitshakes

Afvallen met zeewier eiwitshakes

Afvallen met zeewier eiwitshakes Eiwitshakes zijn een populaire maaltijdvervanger voor wie probeert van de overtollige kilo's af te komen. Wat minder bekend zijn wellicht de zeewier eiwitshakes. Een zeewier eiwitshake is naast proteïnen ook rijk aan onder andere vezels, spirulina, chlorella en chroom. Deze ingrediënten kunnen je effectief helpen bij het afvallen. Dagelijks kun je tot twee maaltijden vervangen door een shake, die je maakt met water, magere melk of magere yoghurt.

Zeewier eiwitshakes

Gebruik van een dieetsupplement of dieetshake

Veel mensen die bezig zijn met afvallen ondersteunen hun dieet met een dieetproduct. Zo zijn er poeders en capsules die de stofwisseling versnellen, vet binden, koolhydraten blokkeren, de bloedsuikerspiegel stabiliseren en het hongergevoel verminderen. Ook bestaan er diverse maaltijdrepen en maaltijdshakes die de benodigde dagelijkse vitaminen en proteïnen bevatten zodat je er er een heel dagdeel mee vooruit kunt. Een van de producten die je kan helpen met afvallen is een zeewier eiwitshake.

Velen kennen zeewier wellicht uitsluitend als ingrediënt voor de salade (vers) of de sushi (gedroogd). Zeewier wordt echter ook gebruikt in supplementen op basis van eiwit die je kunnen helpen bij het afvallen. Een eiwitshake is een bij sporters populaire shake die boordevol zit met proteïnen. Vaak gaat het om een eiwitshake op basis van whey (wei), een bijproduct bij de productie van kaas. Het bevat echter wel maar de helft van de lactose (melksuikers) die zitten in koemelk. In whey-eiwitten zitten daarnaast bovendien nog veel meer vitaminen en mineralen. Zo krijg je wanneer je één of meer maaltijden vervangt door een eiwitshake wel je dagelijkse eiwitten, vitaminen en mineralen binnen maar niet te veel suiker en vet.

De voordelen van een zeewier eiwitshake

Wellicht klinkt een ingrediënt als zeewier voor een shake je wat vreemd in de oren. Het gebruik van zeewier biedt echter diverse voordelen. Om te beginnen bevat zeewier veel vezels. Als je probeert af te vallen is de inname van vezels zeer belangrijk. Vezels hebben de eigenschap dat ze uitzetten in de darmen wanneer ze vocht opnemen. Op die manier zorgen ze voor een meer verzadigd gevoel, wat je helpt om de verleiding van meer voedsel te weerstaan. Daarnaast ondersteunt het een goede darmwerking en stoelgang.

Zeewier is daarnaast ook rijk aan calcium, ijzer, koper en jodium. Aan zeewier eiwitshakes worden bovendien ingrediënten toegevoegd als chlorella, spirulina en chroom om je dieet extra te ondersteunen. Chlorella is een geslacht van groene algen, die tot de stam van de groenwieren behoort. Het bevat een hoog gehalte aan proteïne en omega-3-vetzuren. Alhoewel dit nooit wetenschappelijk is aangetoond bestaat het vermoeden dat chlorella een immuunondersteunende en immuunversterkende werking heeft, onder andere doordat het de concentratie van belangrijke antilichamen in moedermelk vergroot.

Spirulina is een blauwgroene zoutwateralg die populair is als voedingssupplement. Ook spirulina is een belangrijke bron van proteïnen. Uit onderzoek van de Ahmadu Bello University uit 2013 (zie bron 1) is bovendien gebleken dat het de lever kan beschermen en dat het voor diabetici belangrijk is in de bescherming van de nierfunctie. Bij zwangere vrouwen helpt het het risico op bloedarmoede te verminderen.

Chroom is een element dat een belangrijke rol speelt in het metabolisme van koolhydraten en vetten, zo wordt onder andere duidelijk uit Amerikaans onderzoek van het Grand Forks Human Nutrition Research Center uit 2000 (zie bron 2). Chroom heeft bovendien invloed op de bloedsuikerspiegel. Het helpt om deze stabiel te houden en dit zorgt ervoor dat je minder trek krijgt in zoete dingen. Het ondersteunt op deze manier je zelfbeheersing tijdens je dieet.

Hoe neem je zeewier eiwitshakes in?

Je kunt zelf kiezen of je een zeewier eiwitshake maakt met water, melk of yoghurt. Kies je voor melk of yoghurt neem dan ieder geval wel een magere variant. Gebruik je sojamelk, zorg er dan voor dat hier geen suiker aan is toegevoegd. Dit zou namelijk een averechtse invloed hebben op je dieet.

Voeg aan het water, de melk of de yoghurt 30 gram poeder toe. Om het te mengen kun je gebruik maken van een blender of shakebeker. Vervang dagelijks het ontbijt en de lunch door een shake en eet daarnaast 's avonds een gezonde, vetarme avondmaaltijd. Als je je streefgewicht bereikt hebt kun je er daarnaast nog voor kiezen om een tijdje dagelijks één maaltijd (ontbijt of lunch) te vervangen door een zeewier eiwitshake bij wijze van onderhoudsdosering. Vind je de smaak van de shake niet lekker dan kun je er een klein beetje suikervrije siroop in een smaak naar keuze doorheen mengen.

Zorg dat je gedurende de dag minimaal 1,5 liter water drinkt. Dit zorgt ervoor dat de vezels in het zeewier optimaal hun werk kunnen doen in de darmen.

Waar zijn zeewier eiwitshakes verkrijgbaar?

Poeder voor zeewier eiwitshakes is in Nederland verkrijgbaar van de merken Mattisson (Mattisson Zeewier Eiwit Supershake) en Natusor (Zeewier Eiwit Shake) in potten van 500 gram. Bij tweemaal dagelijks gebruik doe je ruim een week met een pot. De producten van Mattisson en Natusor zijn verkrijgbaar bij diverse (online) drogisterijen en natuurwinkels. Soms krijg je korting wanneer je meerdere potten in één keer bestelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond voedsel: ZeewierGezond voedsel: ZeewierIn Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het…
Zeewier - van oud gebruik tot modern voedingssupplementZeewier wordt in Japan al sinds oudsher gebruikt als groente een gewoonte die in Europa veel minder bekend is. In sushi…
Afslankpil Undaria-P: informatieAfslankpil Undaria-P: informatieUndaria-P is een afslankpil dat gemaakt is uit de extracten van bruin zeewier. Uit allerlei onderzoek is gebleken dat ze…
De toegevoegde waarde van zeewierDe toegevoegde waarde van zeewierVeel mensen vinden zeewier maar viezig. Je kunt er enig moment tussen zwemmen en dat voelt vaak niet lekker aan, maar da…
Dieet: 3,5 kg tot 5,6 kg per week afvallen eiwitshakedieetAfvallen is voor veel mensen niet gemakkelijk. Zeker als je meer dan 5 kilo wilt afvallen, is doorzettingsvermogen en da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nicholebohner, Pixabay
  • 1. http://www.hindawi.com/journals/jmb/2013/325636/
  • 2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10919964
  • 3. http://www.afvallenkanwel.nl/afslank-producten/chroom-tegen-honger-gevoel/
  • 4. http://www.natuurlijkvoordeel.nl/zeewier-eiwit-shakes
  • 5. http://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/mattisson-zeewier-eiwit-supershake-60002986

Reageer op het artikel "Afvallen met zeewier eiwitshakes"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-12-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!