InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Raw Food Dieet

Het Raw Food Dieet

Het Raw Food Dieet Het Raw Food Dieet is een nieuwe trend die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten en die vooral inhoud dat ten minste 75% van wat men eet dient te bestaan uit voedsel dat nog niet werd verwerkt of gekookt. Deze trend kent de laatste jaren steeds meer aanhangers.

Waar komt het vandaan?

Dit dieet kent zijn oorsprong reeds in de prehistorie, wanneer de mens nog niet in staat was vuur te maken. Meer recent, was Ann Wigmore in de jaren dertig pionier in het gebruik van rauw voedel om het lichaam te ontgiften. Ook Herbert Shelton was een vroege voorvechter van de gezondheidsvoordelen van rauwe voedingsmiddelen. Hij ging er zelfs vanuit dat rauw voedsel het enige geschikte voedsel was om te ontgiften. Sinds de jaren tachtig werden tal van diëten met rauw voedsel gepromoot ter behandeling van kanker. In de jaren negentig werd het Raw Food Dieet een heuse trend in Hollywood, met onder andere Demi Moore en Woody Harrelson als bekende liefhebbers. De laatste tien jaar zijn er vooral in de Verenigde Staten tal van raw food restaurants opgedoken die volledig mee surfen op deze trend en daardoor erg succesvol zijn.

Rauw en levend

Het Raw Food Dieet is meer een filosofie en een levensstijl dan een dieet om snel gewicht te verliezen. Minstens 75% van het gebruikte voedsel dient ongekookt te zijn, al zal men eerder trachten om stapsgewijs tot 100% te komen. Meer specifiek gaat het om onbewerkt voedsel dat nooit de temperatuur van 47°C heeft bereikt. Naast ongekookt voedsel spreekt men ook van "levend" voedsel dat meer enzymen bevat. Een voorbeeld hiervan is de amandel. Op zich is de amandel een rauw product. Maar als men de amandel laat weken in water, zodat hij gaat kiemen, dan spreekt men over "levend". Daar het eten van rauw vlees gevaarlijk kan zijn, spreekt het bijna vanzelf dat de meeste raw food liefhebbers vegetariërs en veganisten zijn. Vele onder hen kweken ook zelf hun eigen voedsel om het verwerkingsproces van de voedigswaren zelf te kunnen opvolgen. De belangrijkste onderdelen van het dieet zijn verse groenten en fruit, zaden, noten, peulvruchten, volkorengranen, gedroogde vruchten en groenten en ongepasteuriseerde vruchten- en groentesappen. Maar ook cocosnootmek, zeewier en ongepasteuriseerde melkproducten. Het vergt erg veel energie om op dagelijkse basis een uitgebalanceerd dieet te bekomen, waarbij de nodige vitaminen en mineralen voldoende vertegenwoordigd zijn. Velen dienen dan ook voedingssupplementen te nemen om hun gezondheid te vrijwaren.

De voordelen

Men schakelt niet zozeer over op een Raw Food Dieet om gewicht te verliezen, al zal het je er wel degelijk bij kunnen helpen, omdat het dieet weinig calorieën, vet en proteïne bevat. Men zou kunnen stellen dat het onmogelijk is om overgewicht te krijgen met dit dieet. Eerder gaat het erom dichter te staan bij de natuur en zuiverder en gezonder te leven. De voorstanders geloven dat het dieet enzymen bevat die het lichaam onder ander nodig heeft voor een goede spijsvertering en die verdwijnen eenmaal het voedsel gekookt wordt. het is natuurlijk ook geweten dat de voedingswaarde van tal van etenswaren sterk verminderd eenmaal het is gekookt. De voorstanders geloven evenzeer dat het dieet het immuunsysteem versterkt, dat het goed is voor de huid, dat men meer energie krijgt en dat men de risico´s op hartziekten sterk verminderd. Het is zeker niet zo dat al deze voordelen ook door onderzoek bevestigd zijn.

De nadelen

Verschillende essentiële voedingsmiddelen mogen niet rauw gegeten worden, zoals vlees en vis. Deze kunnen bacteriën en parasieten bevatten die enkel gedood kunnen worden door grondig te koken. Je kan als beginner best op een stelselmatige manier het dieet strenger gaan toepassen, omdat door het ontgiften tal van bijwerkingen kunnen optreden zoals hoofdpijn, verkoudheid en depressie. Het spreekt voor zich dat dit dieet dermate extreem is, dat op restaurant eten of tafelen bij vrienden thuis, erg moeilijk kan worden. vaak zijn de volgelingen van dit dieet ook erg fanatiek in hun principes. Bij andere verloopt het voedingspatroon niet evenwichtig genoeg, waardoor er tekorten van bijvoorbeeld vitamine B12 of proteïne optreden, hetgeen erg gevaarlijk kan zijn. Ook blijkt men hierdoor een hoger risico te lopen op beenderfracturen, Dit dieet is dan ook niet erg geliefd in de medische wereld, ook al hebben zeer weinig mensen die dit dieet volgen last van obesitas. Het is evenmin bewezen dat het Raw Food Dieet kanker zou kunnen voorkomen of genezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Raw Food Dieet"

Reactie

Van Bilsen Tily, 30-01-2012 14:05 #1
Ik vind dit een zeer interessant artikel. Ik ben al jaren vegetarisch en voel me door dit artikel eens te meer gesteund. Ook heb ik alweer iets kunnen lezen dat ik nog niet wist en waardoor ik alweer een beetje wijzer ben geworden

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 18-09-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!