InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet: vasten en ontgiften diëten

Dieet: vasten en ontgiften diëten

Dieet: vasten en ontgiften diëten Er bestaan zo veel diëten dat het lastig is een dieet te vinden dat bij jouw wensen aansluit. Vasten en ontgiften diëten zijn er op gericht het lichaam te zuiveren en ontdoen van schadelijke stoffen in het lichaam. Deze diëten hebben als bijkomend voordeel dat zij een hulp bij afvallen vormen.

Het detox dieet

Het uitgangspunt van het detox dieet is het ontgiften van het lichaam. Chemicaliën uit de voeding worden namelijk in ons lichaamsvet opgeslagen aldus Paula Baillie-Hamilton, de bedenkster van dit dieet, waardoor de stofwisseling uit balans raakt. Hierdoor kan het vet niet goed verbrand worden wat resulteert in gewichtstoename. Snel afvallen is niet aan te raden volgens het detox dieet, omdat de gifstoffen dan in één keer in het lichaam vrijkomen.

De richtlijnen voor het detox dieet

  • Eet veel rauwe groenten
  • Slik veel voedingssupplementen
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • Vermijdt zogenaamde chemische calorieën zoals dierlijk vet (vervang deze door biologische producten)

Het groene groenten en fruit dieet

Dit groene dieet, ontwikkeld door Christine Michon, houdt in dat je gedurende zeven dagen enkel maar groene groenen en fruit eet. Het idee hier achter is dat je lichaam hierdoor extra zuurstof op neemt, waardoor je je fitter gaat voelen. Bovendien werkt dit dieet als een manier om te ontgiften.

De richtlijnen voor het groene groenten en fruit dieet

  • Het dieet duurt minimaal zeven dagen
  • Je eet enkel groen voedsel
  • De beste tijd om te eten ligt tussen twaalf uur 's middags en acht uur 's avonds
  • Drink minimaal 1.5 liter water per dag
  • Voer yoga- en meditatieoefeningen uit

Kruidentheevasten

Vasten met kruidenthee werkt iets anders dan normaal vasten. Normaal vasten gebeurt namelijk met koude vloeistoffen, het kruidentheevasten met warme vloeistoffen. Door de warmte worden gifstoffen namelijk beter opgelost, transpireer je meer en wroden je bloedvaten wijder. Kruidenthee heeft over het algemeen een zuiverend en geneeskrachtig effect.

De richtlijnen voor kruidentheevasten

  • Doe niet langer dan vijf dagen aan kruidentheevasten
  • Je kan verschillende soorten kruidenthee gebruiken, elke kruidenthee soort heeft zijn eigen specifieken eigenschappen en invloeden op het lichaam

Sapvasten

Sapvasten is een manier van vasten die een aantal voordelen boven andere manieren van vasten heeft. De sappen van groenten en vruchten bevatten namelijk boordevol vitaminen en mineralen, welke een gunstig effect op de gezondheid hebben. Daarnaast bevatten groenten en fruit lichtverteerbare koolhydraten.

De richtlijnen voor sapvasten

  • Je kan zelf sapjes maken van verse vruchten en groenten of kant en klare sappen kopen (zonder suiker!)
  • Drink de sappen langzaam op
  • Drink ongeveer twee liter vocht op een dag, waarvan één liter uit sap bestaat
  • Houdt de sapkuur 1 tot 1.5 week vol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je lichaam detoxen: voordelen en nadelen van een detox dieetJe lichaam detoxen: voordelen en nadelen van een detox dieetEen van de meest spraakmakende diëten sinds het begin van de eenentwinitgste eeuw is het detox dieet. Dit dieet wordt on…
Je lichaam ontgiften en daarmee afvallenJe lichaam ontgiften en daarmee afvallenDetoxen, oftewel in het Nederlands vertaald "ontgiften", is de nieuwe trend in de Verenigde Staten op dit moment en begi…
Sterren en hun diëtenWaarom heeft Jessica Alba zo'n jaloermakend strakke buik? En hoe heeft Renée Zellweger al die kilo's die ze aan moest ko…
Het detox dieetJe lichaam ontgiften klinkt erg gezond maar is het dat ook en zijn er nadelen aan verbonden? Hieronder wordt besproken h…

Reageer op het artikel "Dieet: vasten en ontgiften diëten"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 21-09-2009
Subrubriek: Dieet
Special: Verantwoord afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!