InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?

Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?

Het eiwit dieet is op dit moment waanzinnig populair. Het verbrandt gericht vet en geen spiermassa. Je kunt het eenvoudig volhouden zonder hongergevoel. En je hoeft niet moeilijk te doen met allerlei ingewikkelde kookboeken. Sonja Bakker is verleden tijd maar het tijdperk van het proteïne dieet begint nog maar net. Het eiwitdieet doorstond glansrijk de test van de consumentenbond. In dit artikel lees je meer over wat het eiwitdieet is, wat het belooft en hoe het in zijn werk gaat.

Wat is het eiwitdieet, eiwitrijk dieet of proteïne dieet nu precies?

Het idee achter het eiwitdieet of proteïne dieet is dat koolhydraten zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je lichaam wordt gestimuleerd om vet aan te maken. Suikers maar ook complexe koolhydraten zoals rijst of pasta vormen dan ook een risico, want je eet er ten eerste veel van en je wordt er bovendien gemakkelijk dik van.

Het eiwit dieet beperkt de inname van koolhydraten en stimuleert de inname van proteïne of eiwit dat gericht vet verbrandt zonder de spiermassa in het lichaam aan te tasten. Dat wil zeggen dat koolhydraten als brood, rijst, aardappelen, suikers of alcohol grotendeels taboe zijn, terwijl vis, vlees en bijvoorbeeld eieren juist een significant deel uitmaken van het dagelijkse menu.

Waarom werkt het eiwit of proteïnerijk dieet zo goed?

Snel gewicht verliezen

Met een eiwitrijk dieet verlies je meer dan gemiddeld gewicht in relatief korte tijd. Je moet hierbij wel beseffen, dat wat je verliest ook voor een groot deel vocht is. Wanneer je de neiging hebt om veel vocht vast te houden is dit dieet dus zeker een aanrader.

Suikerspiegel in balans

Een dieet dat hoog is in proteïne kan grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel doen afnemen. Hierdoor is het, in gematigde vorm en bij langdurige toepassing, uitermate geschikt voor mensen met hypoglykemie of diabetes.

Opbouwen van spiermassa

Ook is dit dieet heel populair bij mensen, die spiermassa willen opbouwen. Proteïne vormt namelijk de belangrijkste bouwsteen voor spieren en met dit dieet val je af zonder je spiermassa aan te tasten, bouw je spieren op en voel je je fit.

Waar moet je op letten bij een eiwitrijk of proteïne dieet?

Het is geen dieet om jarenlang vol te houden, want extreem eiwitrijk eten kan op den duur natuurlijk leiden tot overconsumptie van cholesterol. Weinig koolhydraten eten is goed maar te weinig koolhydraten eten niet, want je hersenen leven op glucose en die houdt je natuurlijk ook graag in goede conditie.

Het eiwitrijk dieet is dus uitstekend om snel gewicht te verliezen maar moet je, in strenge vorm, niet langer dan een paar maanden achtereen volhouden. Wel kun je het dieet eerst rigoureuzer toepassen om daarna over te gaan naar een variant, waarin je wel wat koolhydraten eet en iets minder eiwitten gaat eten.

Wat moet en mag je eten en wat niet bij het eiwitdieet?

Een eiwitrijk ontbijt ziet er iets anders uit dan normaal gesproken het geval is. Vruchtensap en brood of toast kun je beter niet eten, terwijl bacon met gebakken eieren juist wordt aanbevolen binnen dit dieet. Een cheeseburger past ook binnen dit dieet maar dan zonder het broodje. "s Avonds kies je bijvoorbeeld voor een salade met vlees of vis maar zonder pasta, rijst of aardappelen.

Wat mag je wel eten:

  • Vlees
  • Schaaldieren
  • Vis
  • Eieren en zuivel
  • Eiwit shakes en supplementen
  • Kaas
  • Groenten en salades

Wat mag je niet eten:

  • Aardappelen, pasta, rijst, tarli en brood
  • Suikers en chocolade
  • Fruitsappen en zoete vruchten
  • Alcohol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat?Een proteïne dieet, wat is dat eigenlijk? Als je op dieet wilt dan willen de meeste mensen het liefste snel afvallen en…
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Tonijn en Water DieetTonijn en Water DieetBen je toe aan een pittig dieet voor resultaat op de korte termijn? Dit dieet wordt gebruikt door professionele bodybuil…
Prodimed het medisch proteïne (eiwit) dieetAfslanken met Prodimed is niet moeilijk. Het principe is dat er zakjes met eiwitten aangemaakt worden met water. Daarbij…
Soorten afvalmethodesSoorten afvalmethodesIn Nederland zijn we ongeveer 70 miljoen kilo te zwaar. Mensen die overgewicht hebben, hebben meer dan 90% kans om op la…
Bronnen en referenties
  • Diet Channel: Proteine Diet
  • Intense workout: High Proteine Diet

Reageer op het artikel "Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?"

Reacties

Brigitte, 02-10-2014 13:13 #12
Hallo medestrijders, Ik wilde ook graag reageren nadat ik op de site erover gelezen had. Mn eerste gevoel was ja hoor 1 week dieeten en dan vijf kilo afvallen. En dacht nou maar het is wel een uitdaging, dus ik ben vorige week maandag gestart en ging precies een week daarna weer op de weegschaal en ja hoor "Het was er af"en nog meer ook 5,5, kilo. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik me er gewoon goed bij voelde en absoluut geen honger had. Perfect… Maar er is ook een maar; want nu de week voorbij is weet ik dus even niet wat ik nu moet doen, want je mag dit maar een week volgen maar eigenlijk wil ik nog veel meer kilo`s kwijt. Heb een gedacht aan het ziekenhuis dieet die mag je nl 3 weken volgen. En daar ben ik inmiddels al 4 dagen mee begonnen. Maar bij nader inzien zit dat dieet mij niet zo lekker, omdat er in veel grotere mate spierweefsel wordt meegenomen en weinig tot geen vet. Terwijl er vet af moet. Maar ik ben daardoor ook bang voor het Jo Jo effect. Misschien hebben jullie een goed advies voor mij. Want ik zou graag een door willen gaan met het eitwit dieet maar dan een vervolg voor na die 5 dagen. Of moet ik echt twee weken gezond eten en dan weer die 5 dagen volgen. Eerlijk gezegd wil ik dat niet. Ik wil gewoon achtereen doorgaan. Dus alle adviezen en tips zijn van harte welkom. Ik las iets over fase 1 -2 - en 3. Daar zou ik graag wat meer over willen weten. Of recepten zodat ik op een verantwoorde manier mijn dieet verder kan vervolgen. Ik weet dat je overal wel min en plus punten aan vast zitten. Maar alle info is echt welkom.
en ik zie jullie reactie graag tegemoet. Gr. Brigitte

Martine, 03-09-2014 15:17 #11
Er staat weer eens onvolledige informatie in dit artikel. de hersenen hebben glucose nodig, zo wordt gesteld. ja? u suggereert dat je, als je een eiwitdieet volgt, geen glucose (meer) in je bloed, dus ook niet in je hersenen zou hebben? wat een flauwekul! natuurlijk is er sprake van omzetting van voedingsstoffen in glycose, anders zou je simpelweg doodgaan. de vraag is alleen: waar komt die glucose vandaan? op een gewoon dieet worden koolhydraten omgezet in glucose. bij te weinig koolhydraten zal het lichaam overgaan op her verbranden van lichaamseigen eiwit; je spieren! Het basis principe van de aanvoer van eiwitrijk voedsel is het merkwaardige fenomeen dat je lichaam bij keuze tussen voedsel dat rijk is aan eiwitten (nogmaals als er onvoldoende koolhydraten voorhanden zijn) en lichaamseigen eiwitten, zal kiezen voor : OPGESLAGEN VET! ook zal het lichaam geen noodsysteem in werking zetten nl. in spaarstand gaan, dus langzamer voeding verwerken want: er komt voldoende voeding binnen. en presto : er gebeurt wat we zo graag willen: om glucose te verkrijgen zal het lichaam opgeslagen vet verbranden en in een hoog tempo ook nog!

waarom altijd zo weinig uitleg? ongelofelijk. kijk maar eens wat het voedingscentrum er voor kroms van maakt. je gaat minder eten door alle vet en eiwit en DUS ga je vet verbranden? grootst mogelijke flauwekul. zo werkt dat dus niet! Reactie infoteur, 17-09-2014
Lichaamseigen eiwitten worden niet omgezet in glucose, koolhydraten wel. Wanneer je helemaal geen koolhydraten meer tot je neemt kan het wel degelijk voorkomen dat er een tekort aan glucose ontstaat in het lichaam.

Mich, 09-10-2013 07:49 #10
Ik zie dat eiwitrijk dieet zeker zitten en als ik volgende week terug kom van reis begin
ik er meteen aan. Maar nog 1 vraagje, dat vlees en die vis, wat moet je gebruiken om dat te bakken?

Deniseh, 23-09-2013 16:29 #9
Leuk om wat succesverhalen van andere mensen te lezen!

Ik volg sinds kort ook het eiwit dieet. Niet van een specifiek merk of bedrijf, ik zoek zelf allemaal eiwitrijke producten bij elkaar. Ik kan Hüttenkäse erg aanraden, laag in vet en koolhydraten en in verhouding veel eiwitten! Ook gebruik ik ook het Afslank Eiwit van Body & Fit en dit voldoet me erg goed. Ik ga me ook eens verdiepen in de programma’s en producten die op deze site staan vermeld, wie weet staat er wat bij wat ik kan toepassen in mijn eigen dieet!

Succes mede afvallers!

Isa, 09-07-2013 10:54 #8
He Sterretje999, leuk stukje! Aan de hand van jouw tips ben ik begonnen aan het eiwitdieet van SanaSlank en ben inmiddels 2 weken verder. Nu de zomer echt begint te komen ben ik blij dat ik gestart was en met succes!

Een maatje kleiner en op naar mijn bikini van een paar jaar terug, want ik ga in augustus op vakantie! Bedankt voor je hulp!

Inge, 03-06-2013 19:18 #7
Hoi, Ik heb een beetje een buikje en daar wil ik graag vanaf. Maar lukt dat met alleen dit dieet en buikspieroefeningen? En zo ja, hoelang moet je dat dieet dan volhouden. Gr

Nicky, 19-01-2012 06:30 #6
Hallo,

Ik wil ook graag afvallen met dit dieet maar wil ook graag hard trainen
Voor mijn spieropbouw hoe vaak per dag dag moet ik de normale Shakes nemen
En hoe vaak moet ik dan de proteine Shakes nemen ik ben een van 90 kilo en breed gebouwd
Mijn streef gewicht is 80 kilo, groetjes!

Mariska, 28-07-2011 10:47 #5
Ik ben vier weken geleden met fase 1 en inmiddels 7 kilo kwijt. Al na 1 week viel het mensen op dat ik slanker werd! Ik wil nog een kilo of 5 afvallen, maar ga straks eerst op vakantie. Voor ik wegga, ga ik twee weken fase 2 doen, zodat ik in de vakantie fase 3 kan doen. Als ik terug ben ga ik dan nog een paar weken naar fase 1 om de laatste kilo’s eraf te halen. Ik vind het TimFit dieet erg goed vol te houden, de shakes zijn lekker en het kost mij echt geen enkele moeite om het vol te houden. Het grootste voordeel is natuurlijk dat ik heel bewust bezig ben met wat ik nodig heb en wat vooral niet. Dat maakt het straks makkelijker vol te houden als fase 3 begint. Wat ik ook erg prettig vind is dat ik tot nu toe heel snel antwoord op mijn vragen heb gekregen, dank daarvoor Dianne. Ik ga met veel energie nog even door!

Walter, 05-01-2011 20:05 #4
Heb een voorstukje gezien van afvalle XXL en van het eiwitdieet van dr. Frank gehoord.
Wil dit graag een paar maanden proberen, reeds 2 dagen begonnen en woog vanmorgen 82 kg. Zou graag naar de 78 kg gaan of misschien lager naar de 75kg.
Mijn leeftijd is 63jaar en lengte 175cm.

Ellen, 15-06-2010 08:59 #3
Aangestoken door een enthousiaste collega die op haar 2de dieetdag vertelde dat ze al een kilo afgevallen was heb ik de site van Timfit opgezocht, gelezen en het dieet besteld.
Maandag 10 mei ben ik gestart, mijn gewicht was toen 86,9 schoon aan de haak, tot nu toe ben ik 7,5 kilo afgevallen. Heb niet echt een streefgewicht maar een doel. In mijn kast ligt kleding in mt 40/42 dit wil ik weer aan! Ook in omvang ben ik afgenomen, goed merkbaar aan kleding wat ruim begint te zitten maar de cm heb ik niet bijgehouden.
Met het tot nu toe behaalde resultaat ben ik erg blij en ga nog even door totdat mijn kleding weer goed past.

Jannie, 24-04-2010 13:20 #2
Dit dieet lijkt me wel wat, er moeten nodig wat kilo's af maar het lukt me niet.
Hoe werkt dit dieet, en kan het ook als je de hele week werkt.
Groetjes jannie Reactie infoteur, 25-04-2010
Dag Jannie,

Je kunt vrij goed zelf op een dag bepalen wat je eet, wanneer je dit dieet volgt. Het gaat er zoals in het artikel wordt beschreven met name om dat je de voedingswaren die vermeden moeten worden niet inneemt.

In bijvoorbeeld de bedrijfskantine kies je voor een grote salade met eiwitten (kaas, vlees, ei) maar zonder brood erbij. "s Avonds eet je grote hoeveelheden groente en een normale hoeveelheid vlees maar je laat pasta, rijst en aardappelen achterwege.

Je mag overigens wél boekweit of havermout eten. Maar geen tarwe. Je kunt bij de bakker speciale broden zonder tarwe kopen wanneer je brood heel erg zou missen.

Heel veel succes!

Sterretje999

Savanne, 04-03-2010 19:34 #1
Op 23 januari ben ik begonnen met het tim fit eiwitdieet en woog ik 84.4 kilo. Ik ben 1.78m en mijn streefgewicht is 72 kilo. Na 4 weken fase 1 woog ik 77.7 kilo! Dat is dus 6.7 kilo in totaal en ben ik ook 6 cm slanker geworden rondom mijn middel. Wel vind ik de smaak van het poeder niet lekker. De eerste 3 weken heb ik alle smaken soya geprobeerd, maar ik vond niets echt smakelijk. De laatste week heb ik de shakes wel met plezier gedronken met cristal clear! Echt honger heb ik niet en vind het doordat het afvallen ook zo snel gaat het ook makkelijk vol te houden. Het is erg motiverend om elke dag weer te zien dat je bent afgevallen. Het is ook fijn dat Dianne snel reargeerd op mijn vragen via email en heb inmiddels al drie vrienden aan het afslanken gekregen met behulp van dit dieet!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 24-01-2012
Subrubriek: Dieet
Special: Top 5 diëten
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!