InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Een proteïne dieet, wat is dat?

Een proteïne dieet, wat is dat?

Een proteïne dieet, wat is dat? Een proteïne dieet, wat is dat eigenlijk? Als je op dieet wilt dan willen de meeste mensen het liefste snel afvallen en toch gezond eten. Het liefst zou je helemaal geen hongergevoel hebben en nog lekker eten ook. Als je niet te streng lijnt, is een dieet het langste vol te houden. Het is mogelijk met een proteïne dieet om geen hongergevoel te hebben, maar ook met een eiwitrijk dieet moet je wilskracht hebben om door te zetten. Waarom een proteïne dieet een populair dieet is, en hoe het werkt, lees je in dit artikel over proteïne diëten. Met een proteïne dieet streef je naar een verzadigd gevoel zodat je zo min mogelijk last van honger hebt. Hongergevoel is geen prettig gevoel en zal je snel doen zwichten voor koolhydraat-rijk voedsel. Bij een goed samengesteld eiwitrijk dieet heeft u geen honger. Proteïne diëten worden ook eiwitrijke diëten genoemd, of low-carb (weinig koolhydraten). Bekende diëten die werken via het low-carb of proteïne dieet principe:
  • Het Mentale Dieetplan (u stelt het samen aan de hand van recepten in combinatie met een mental coach). Dit dieet is een bestseller en bevat ook een gratis receptenboek met Low-Carb recepten.
  • Dr. Atkins dieet (u stelt het samen aan de hand van recepten) Nogal streng dieet
  • Het Dr. Frank dieet (u stelt het samen aan de hand van recepten)
  • Prodimet dieet (kant en klare maaltijd vervangers, in combinatie met gewoon eiwitrijk voedsel). (Zeer prijzig!)
  • Fijn Lijntje dieet (u stelt het samen aan de hand van recepten en koolhydraatarme producten)
  • Overige

Proteïne dieet, eiwit dieet, hoe werkt het?

Een proteïne dieet is een dieet waarbij koolhydraten in het voedsel vermeden worden. Koolhydraten zijn suikers. Voorbeelden van koolhydraat rijke producten zijn:
  • witbrood (en alle producten die wit meel bevatten)
  • aardappels
  • witte rijst
  • pasta
  • overige
Ook fruit bevat meer koolhydraten dan u op het eerste gezicht misschien zou denken. Dagelijks krijgen we koolhydraten via het voedsel binnen. Het is al snel te veel suiker om te verbranden, en overvloed aan suiker zet zich om in lichaamsvet. Het resultaat is gewichtstoename, maar op den duur ook diabetes, hart en vaatziektes. Een proteïne dieet roept een halt toe aan dit proces en daarom worden koolhydraten in het voedsel bij dit type dieet dus zoveel mogelijk gemeden.

Vlees van land en zee

Een proteïne dieet is een dieet gebaseerd op proteïne. Proteïne is een ander woord voor eiwit. Er zijn verschillende manieren om proteïne diëten te volgen. Steeds vaker worden eiwitrijke diëten aangeboden in de vorm van kant en klare producten, ook wel maaltijd vervangers genoemd. Hoewel het uw persoonlijke voorkeur kan hebben om op die manier snel 5 tot 10 kilo’s te verliezen, is het geen noodzakelijke manier om een proteïne dieet te gebruiken. Een proteïne dieet is namelijk prima samen te stellen uit gewone gezonde verse voedselproducten uit de supermarkt. Denk hierbij aan vlees, vis, eieren, groentes, enzovoorts. U eet veel proteïne en weinig suikers en meelsoorten. Ook geen voedingsstoffen waarbij koolhydraten omgezet worden in suiker, zoals brood, rijst of aardappels. Dat een proteïne dieet succesvol is om af te vallen, is wetenschappelijk bewezen. Een bekende Nederlander, die snel en veel afviel met een proteïne dieet, is bijvoorbeeld Erica Terpstra.

Erica Terpstra dieet

Het Prodimet dieet wordt daarom soms ook wel het Erica Terpstra dieet genoemd, omdat deze bekende Nederlandse 40 kilo afviel met het dieet. Het dieet bestaat uit verschillende fases, waarin u kant en klare producten eet of drink, aangevuld met groentes, eieren, vlees en vis en zuivel. Hoewel dit een succesvolle methode is, kunt u ook een proteïne dieet volgen zonder kant en klare proteïne shakes. Het gaat immers om het vermijden van koolhydraten en het toevoegen van meer eiwitten aan uw dieet. Bij elk proteïnerijk dieet is het verstandig om een Multivitamine preparaat te slikken. Diëten met weinig koolhydraten hebben vaak een gunstige invloed op diabetes II en het kan de bloeddruk verlagen. Overleg bij ziekte wel altijd met uw huisarts of u een dergelijk dieet mag volgen.

Proteïne diëten, proteïne broodjes

Als aanvulling op een proteïne dieet is het raadzaam om brood, toast en crackers te eten die weinig koolhydraten bevatten. Deze zijn tegenwoordig verkrijgbaar. Een apart en zinvol voortbrengsel van eiwitrijke diëten, en wat onderdeel uitmaakt van een proteïne dieet, zijn dit soort broodjes, crackers en toast, die vrijwel geen koolhydraten bevatten. De brood vervangers bevatten ook geen andere stoffen die het proteïne dieet in de weg staan. Deze voedingsmiddelen kunnen dus gecombineerd worden met elk dieet waarbij koolhydraten worden gemeden, zoals het Dr. Frank dieet of het low-carb dieet. Brood vervangende producten zijn bijvoorbeeld:
  • Atkins Broodjes (bedacht en ontwikkeld door Dr. Atkins)
  • Eiwitrijke broodjes
  • Toastjes zonder koolhydraten
  • Crackers Low Carb
  • Overige
Het is dus niet meer nodig om meelproducten af te zweren. Er zijn meel vervangers waar door u toch mee kunt knabbelen en een proteïne dieet wordt daardoor zeer goed vol te houden. U eet regelmatig vlees, vis, groentes, aangevuld met producten die zeer weinig koolhydraten bevatten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Dr. Frank Eiwit DieetHet Dr. Frank Eiwit DieetFrank van Berkum is deskundige op het gebied van overgewicht, voeding en diëten. Met zijn onderzoek naar het bestrijden…
Dokter Frank dieet, hoe werkt het?Dokter Frank dieet, hoe werkt het?Het Dr. Frank dieet is een dieet gebaseerd op veel eiwitten, voldoende groentes en gezonder leven. Minder honger, dat oo…
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
Bronnen en referenties
  • Mentale dieetplan/Atkins/Dr.Frank dieet

Reageer op het artikel "Een proteïne dieet, wat is dat?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Snel afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!