InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het bloedgroepdieet

Het bloedgroepdieet

Het bloedgroepdieet is een dieet dat soms sterk in twijfel wordt getrokken maar toch interessant om eens te bekijken.

Wat is het bloedgroepdieet?

Het bloedgroepdieet is een dieet waar Peter D'Adamo voor pleit, een dokter die de natuurgeneeswijze aanhangt. Hij legt het uit in zijn boek 'Eat Right 4 Your Type'. D'Adamo's beweert dat een persoon zijn dieet moet laten afhangen van zijn bloedgroep. In zijn boek citeert D'Adamo werken van biochemici en glycobiologen die onderzoek deden naar bloedgroepen en hij beweert dat hun onderzoek zijn theorie staaft.Daarentegen staat dat veel diëtisten, dokters en wetenschappers zijn theorie in twijfel trekken omdat er te weinig wetenschappelijk bewijs is.

Theorie

Hij is er zeker van dat lectines in voedsel verschillend reageren op elke soort van bloedgroep en in mindere mate met het individu z'n status als secretor of non-secretor. In zijn boek beschrijft hij dat de lectines die reageren op de verschillende ABO antigenen soms onverenigbaar kunnen zijn en dus schadelijk. Daarom is het belangrijk om verschillend voedsel te selecteren voor A, AB, B en O bloedgroepen om zo de kans op reactie met de lectines te minimaliseren.

Hij baseert zijn ideeën op de ABO classificatie van Karl Landsteiner en Jan Jansky en op verschillende andere oppervlakteweefsel antigenen en classificatie systemen. Vooral dat van Lewis: het antigenen systeem voor de ABH secretor status.

In zijn boek zegt hij: 'Je kan je misschien afvragen of andere kenmerken van je bloedgroep belangrijk zijn, zoals positief/negatief of secretor/non-secretor... Deze variaties of subgroepen binnen de bloedgroepen spelen vrijwel een onbelangrijke rol. Meer dan 90% van de factoren die geassocieerd worden met je bloedgroep zijn verbonden met je primaire bloedgroep, O, A, B, of AB.'

De evolutionaire theorie van bloedgroepen, die ook gebruikt wordt door D'Adamo, is afkomstig van het werk van William C. Boyd, een immunochemicus en bloedgroep antropoloog die een globaal overzicht maakte van de distributie van bloedgroepen. In zijn boek 'Genetics and the races of man: An introduction to modern physical anthropology', gepubliceerd in 1950, beschrijft hij hoe dat, door genetische analyse van bloedgroepen, menselijke rassen kon onderverdelen in populaties die verschillen volgens hun allelen. Op basis hiervan verdeelde Boyd de wereldbevolking in 13 geografische, duidelijk te onderscheiden rassen.

D'Adamo groepeert deze 13 rassen per ABO bloedgroep, en elk type binnen deze groep heeft een unieke dieetgerichte aanbeveling.

Bloedgroep O

D'Adamo geloofde dat deze groep de 'jager' was, de eerste menselijke bloedgroep die 30.000 jaar geleden ontstond. Het dieet beveelt aan dat deze bloedgroep veel proteïnes opneemt.

Bloedgroep A

Deze groep wordt de 'kweker' genoemd door D'Adamo, die geloofde dat dit een meer recentelijk ontwikkelde bloedgroep was, die dateert van het begin van de agricultuur, 20.000 jaar geleden. Het dieet beveelt de mensen met bloedgroep A aan om veel groenten en te eten maar geen rood vlees. Het is een meer vegetarisch dieet.

Bloedgroep B

Volgens D'Adamo is deze bloedgroep de groep van de nomaden, die geassocieerd worden met een sterk immuunsysteem en een flexibel verteringsproces. Hiervan wordt gezegd dat ze de enige zijn die kunnen leven op zuivelproducten en waarvan gedacht wordt dat het zo'n 10.000 jaar geleden ontstond.

Bloedgroep AB

Deze bloedgroep is nog een beetje een raadsel voor D'Adamo omdat het het meeste recentelijk geëvolueerde type is, dat minder dan 1000 jaar geleden ontstond. Volgens hem moet deze bloedgroep variëren tussen het dieet van de bloedgroepen A en B.
© 2010 - 2019 Loen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met het bloedgroep dieet: inleidingAfvallen met het bloedgroep dieet: inleidingHet bloedgroepdieet is een dieet dat gebaseerd is op de verschillen in bloedgroepen. Waar andere dieëten dezelfde princi…
Bloedgroep dieetBloedgroep dieetHet bloedgroep dieet is een dieet dat gebaseerd is op welke type bloedgroep je hebt, het is een eenvoudig principe. Eet…
Afvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep ABAfvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep ABMensen met bloedgroep AB hebben volgens het bloedgroep dieet een uitstekend immuunsysteem maar een wat zwakker spijsvert…
Afvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep BAfvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep BAfvallen met behulp van het bloedgroep dieet wanneer je bloedgroep B hebt gaat het best door producten die een vertragen…
Afvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep AAfvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep AAfvallen met het bloedgroep dieet wanneer je bloedgroep A hebt bestaat voornamelijk uit vegetarische gerechten met veel…

Reageer op het artikel "Het bloedgroepdieet"

Reacties

Aldje, 28-04-2013 21:57 #3
Graag had ik ook adressen van dokters die werken volgens het bloedgroependieet. Ik ben woonachtig in België Limburg.
dank u
aldje

Kaatje Slabbinck, 16-05-2011 12:44 #2
Ik heb bloedgroep A. Zijn er ergens boeken of meer info te bekomen over de gerechten die ik kan eten?

Hilde, 12-11-2010 16:30 #1
Zijn er in Belgie dokter die kunnen bepalen welke Genotype je hebt (de test word beschreven in het boek van Petr D'Adamo maar het lukt me niet om de gevorderde Genotype calculator in te vullen. Dus twijfel nog steeds of ik een Nomade ben of een verkenner. Ik woon in Belgie - oost Vlaanderen - Aalst.

Infoteur: Loen
Gepubliceerd: 30-03-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!