InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het koekjesdieet

Het koekjesdieet

Het koekjesdieet is een erg bekend dieet dat veel celebrities aanhangen. Het koekje onderdrukt het hongergevoel waardoor de patiënt afvalt.

Wat is het koekjesdieet?

Het koekjesdieet is een speciaal dieet dat gebaseerd is op een maaltijdvervanger, in de vorm van een koekje, die je honger beperkt. Er zijn verschillende koekjesdieeten op de markt zoals Dr. Siegal's Cookie Diet, Smart for Life en het Hollywood Cookie Diet. Bij al deze dieeten moet je zo'n 4 tot 6 koekjes per dag eten, soms wordt dit als aanvulling gebruikt bij ander voedsel, zoals bij het Siegal dieet waar je dan ook nog eens 170gram vlees mag bij eten.

Ontstaan

In 1975 ontwikkelde Sanford Siegal, terwijl hij research deed in een boek over het effect van natuurlijk voedsel op de honger, een mengeling van bepaalde aminozuren en bakte ze in de vorm van een koekje. Hiermee wilde hij dan de honger van zijn patiënten controleren. Hij raadde zijn patiënten aan om 6 koekjes ( zo'n 500 calorieën) per dag te eten om de honger te onderdrukken en dan 's avonds een avondmaal van zo'n 300 calorieën te consumeren. Zijn 'koekjesdieet' was een instant succes en zijn praktijk groeide in de kortste keren uit tot 14 klinieken in Florida en 10 in Latijns-Amerika. In het midden van de jaren '80 gebruikte meer dan 200 dokters Siegals dieet en producten in hun eigen praktijken. Al snel introduceerde Dr. Siegal shakes en soep met de zelfde honger onderdrukkende eigenschappen.

Van 2002 tot halfweg 2006 gaf Dr. Siegal de toestemming aan U.S. Medical Care Holdings, LCC om gecommercialiseerde vermageringscentra op te richten die gebruik maakten van Siegals naam, systeem om te vermageren en zijn hongeronderdrukkende koekjes, shakes en soep. Het bedrijf opende verschillende centra in de Verenigde staden en Canada onder verschillende namen, waaronder: Siegal Smart for Life Weight Management Centers. De samenwerking tussen het bedrijf en Siegal werd in augustus 2006 beëindigd. Dr. Siegal verleent niet langer zijn producten, licenties, vermageringskuur of zijn naam aan USMCH. Op 25 september 2008 diende USMCH dan ook een claim voor faillissement bescherming in volgens het magazine Forbes.

Smart For Life

Smart For Life heeft twee programma's: een programma dat onder medisch toezicht staat en een programma voor thuis. Elk programma maakt gebruik va de Smart For Life producten. Dit houdt in: cookie squares, muffins, shakes, soepen en desserten. De 'Smart Cookie Squares bestaan voor 60% uit organische ingrediënten. Ze bevatten vezels, proteïnen en aminozuren. Het plan bestaat eruit zes koekjes per dag te nuttigen met water en een avondmaal bestaande uit veel proteïnen en groenten. Patiënten van beide programma's krijgen voortdurend steun en informatie van een centrum of van online/telefoonsessies. Er worden geen fysieke oefeningen verwacht van de patiënt.

Hollywood Cookie Diet

Het Hollywood Cookie Diet kreeg z'n naam door de populariteit dat het genoot onder celebrities. Het dieet werd ook erg besproken in de media. Het dieet bestaat eruit 1 koekje als ontbijt te eten, 1 koekje als snack om 10 uur, 1 koekje voor de lunch en 1 koekje als vieruurtje en daarna nog een gezond avondmaal. De koekjes bevatten vezels, proteïnen, 13 vitamines en mineralen en ze bevatten zo'n 150 calorieën per koekje.
© 2010 - 2019 Loen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het koekjesdieet"

Reacties

An, 22-04-2010 17:49 #2
Nog iemand ervaring met cookie diet? Ik denk ook om ermee te beginnen. Je ziet overal reclame op het internet en je leest ook positieve reacties. Kan ik het ook in een winkel kopen?

A. Hoffman, 16-04-2010 13:42 #1
Ik heb de koekjes van Hollywood Cookie Diet aangeschaft. Ik heb het leren kennen via een vriendin die het ook gebruikt heeft. Het leek me leuk en eenvoudig, eens iets anders dan al die pillen die ik geprobeerd heb. Toen mijn bestelling aankwam heb ik direct een koekje geprobeerd, de chocolade koekjes. Zoals ze op de site vermelden zou je hongergevoel verdwijnen en dat klopt wel. De volgende dag ben ik begonnen met 2 koekjes per dag, 1 koekje rond 11h net voor de lunch, ik had minder honger en ik at zo minder tijdens de middag. Ook 's avonds nam ik een koekje en vervangde ik een volledige maaltijd, ik at wel nog een appel en ik dronk een flesje water. Al bij al had ik verwacht dat het moeilijk ging zijn om minder te eten, maar dat viel goed mee. Na 10 dagen heb ik me gewogen en ik was 3,6 kg kwijt! Ik had wel gemerkt dat ik afgevallen was, maar ik had niet gedacht dat het zoveel was. Het is logisch als je minder eet dat je afvalt, maar met de koekjes is het wel makkelijker vol te houden. In totaal ben ik +/- 7 kg afgevallen en hiermee ben ik tevreden. Nu eet ik af en toe nog eens een koekje, maar dan 's avonds. :-)

Infoteur: Loen
Gepubliceerd: 31-03-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!