InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Nooit meer lijnen!

Nooit meer lijnen!

Nooit meer lijnen! Het lijkt een utopie, maar als je je levensstijl kunt veranderen en daarmee met name ook je eetpatroon, dan is lijnen niet nodig. Bovendien weten we allemaal dat lijnen vaak leidt tot opnieuw lijnen, want je gooit er wel wat kilo’s af, maar menig mens vervalt na enige tijd weer in de oude eetgewoontes. Er moet dus meer gebeuren dan alleen een dieetboek raadplegen.

Pijnigen

Voor de meeste mensen is alleen lijnen een pijniging. Je houdt van lekkere dingen, maar je weet ook dat het dikmakers zijn. Het enige wat je nu weet is dat je dat niet meer hebben mag en moet gaan eten wat volgens de dieetboeken mag. Meestal zijn dat niet de dikmakers en val je snel af. Euforie als je in ijltempo je gewicht ziet afnemen, maar wat is er eigenlijk anders geworden in je leefpatroon?

Wil je van het pijnigen af dan moet je dus ook met lijnen stoppen en naar je lichaam gaan luisteren. Sonja mag je dan wel een vuilnisbak noemen als je chips eet, maar waarom zou je niet eens een keer wat chips mogen hebben? Natuurlijk wel, als alles maar binnen proporties blijft en daar zit hem nu juist de crux.

Luister naar je lichaam

Eigenlijk is je lichaam een perfecte graadmeter voor wat het nodig heeft. Immers, als je lichaam genoeg voeding heeft ontvangen dan geeft deze het wel aan en moet je dus stoppen met eten. Dat klinkt heel eenvoudig, maar is het ook als je tenminste serieus met deze methode aan het werk gaat.

Natuurlijk geldt dat verzadigde vetten niet goed zijn en 3 van de 4 mensen een koolhydratenoverschot heeft. Echter, als je gezond eet en dat wil zeggen dat je volkerenproducten neemt in plaats van de witte producten (die bovendien niet een verzadigd gevoel geven en weer een reden dat je door blijft eten), onverzadigde vetten eet, voldoende vocht tot je krijgt en alcohol binnen de perken houdt, kortom de schijf van 5 naleeft, mag er best eens iets tussen zitten wat niet in de schijf van 5 past. In de zomerdag kan een ijsje heerlijk zijn, of bij de koffie kan chocolade heerlijk smaken (maar neem dan wel de pure versie met minimaal 70% cacao).

Besef

Maar met al deze voeding staat of valt een gezond lichaamsgewicht met luisteren naar je lichaam. Geeft je lichaam aan dat je genoeg gegeten hebt, stop dan. Heb je je warme maaltijd op en neem je er nog een kopje koffie achteraan, dan kan dat kopje vergezeld gaan van iets zoetigs. Naast het gegeven dat je weet dat het lekker is, kan je je ook afvragen of je lichaam het echt nodig heeft om te functioneren. Als je lichaam eerder aangegeven heeft dat het zo prima voldaan is, dan voegt die zoetigheid dus niets meer toe dan enkele seconde iets zoetigs in je mond. Maak de afweging.

Voldoende beweging

Eigenlijk geldt hetzelfde voor de beweging die je opzoekt, het moet geen straf zijn en doe het niet om af te vallen. Als het langzamer gaat dan gepland, en je lichaam bouwt nu eenmaal tredes in (en een trede kan betekenen dat je even niet afvalt), zal dat eerder een desillusie opleveren. Beweeg omdat het gezond voor je lichaam is en een bijkomend voordeel kan zijn dat je dus afvalt.

Tips

Er zijn enkele leefregels die handig zijn na te streven als je het besluit genomen hebt om aan je gezondheid te werken (en daarmee ongetwijfeld ook wat kilo’s kwijt te raken).
  • Beter geen weegschaal gebruiken of hooguit eenmaal per week.
  • Meet jezelf op verschillende plaatsen als je toch wat kilo’s kwijt wilt.
  • Luister bij alles wat je je mond in wilt schuiven of je lichaam het nodig heeft (in het begin moet je hier nog bewust op letten, maar het wordt enig moment een tweede natuur).
  • Hanteer voor je lichaam het motto: vol is vol
  • Zoek een vorm van bewegen die je leuk vindt/die bij je past.
  • Vaar je eigen koers, laat goed bedoelde adviezen voor wat ze zijn.

Balans

De balans in je hoofd en je lijf is zo belangrijk en dat is ook zo. Maar door bewust met voeding om te gaan, leer je vanzelf waar die balans ligt. Pak het niet te zwaar op, maar beweeg je er soepel en lichtvoetig in en maak er een sport van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Paleo dieetDenk je ook wel eens aan de tijd van holbewoners en wat die aten? Wist je dat de voeding die de holbewoner jaren geleden…
Leefstijl en voedingLeefstijl en voedingDe meeste mensen weten dat het niet ver van elkaar licht en toch wordt met enige regelmaat de kop in het zand gestoken a…

Reageer op het artikel "Nooit meer lijnen!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-05-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!